• qenzo

Hingsttanden C1 - hjälp!

Idag när min medryttarshettis skulle ridas (av en tyngre flicka än normalt) började hon konstra på alla de vis. Hon slängde sig bakåt, framåt, bet mig flertalet gånger och var en bortbyting!
    Jag sa åt flickan att kliva av, tänkte det var för tungt och valde att arbeta shettisen från marken istället. Samma sak igen. Så fort jag tog i tygeln blev hon rabiat.
    Jag beslutade då att ta in henne och NOGA gå igenom hela hästen, för något var ju uppenbarligen heeelt fel. Det är en kollugn häst det här, 12 år och hetsar inte upp sig för småsaker. När jag gått igenom hela hästen utan att finna något annorlunda kom jag att tänka på munnen. Och till min förvåning ser jag när jag står där med tungan i näven att en C1 dvs hingsttanden börjat bryta sig fram!
    What?! Shettisen är ju 12 år och hingsttanden brukar komma före 6 månaders ålder!

Alltså, problemet är löst, det blir bettfritt tills detta är bättre. Men frågan är då... har NÅN varit med om att en hingsttand kan komma så sent? Har ingen egen munstege heller så jag KAN ju ha missat och sett fel, så tanden kanske funnits förr och gått av, och därför ser liten och nykläckt ut, men eftersom varken jag eller ägaren förr reagerat på att den suttit där låter det lite dramatiskt. Just det, hästen blev raspad i april utan anmärkning av tandläkaren.

• Svar på tråden Hingsttanden C1 - hjälp!
Svar på tråden Hingsttanden C1 - hjälp!