Vad kan man göra för att stimulera barnet att stå själv/gå?
Jag har en 11månaders som alltid varit stark i benen, bvc har påtalat det varje gång och undrat ifall vi tränat viket vi inte har. Han var "tidig" med att vilja gå om man höll honom i händerna, lära gåvagnen däremot skiter han fullständigt i, mycket roligare att leka med hjulen på den.
Han var inte tidig med att krypa men inte sen heller. Nu försöker vi få honom att stå upp utan att hålla sig i saker hela tiden men han vill inte. Han gjorde det massor för ca 1.5månad sedan. Då stog han på en madrass vi har vid sidan av soffan, så släppte han taget och föll på rumpan och upp igen. Nu vill han inte alls.
Han går längs med möbler men oftast så kryper han istället för att gå. Han står däremot enhel del vid soffan, soffbordet, kaninburen, gåstolen, tvättmaskinen och slår på saker eller leker med leksaker vi lagt där.
Klättrar gör han överallt, upp i soffan och upp i fönstret helt galen utan hämningar på den punkten, han kastar sig ner från soffan med huvudet först som en säl så han verkar inte vara rädd för att ramla men stå eller gå är inte kul alls.
Nu när vi håller honom i händerna så går han några meter men sen vill han bli buren eller kryper. Antar att det är lättare. Finns det något man kan göra för att göra gåendet roligare?
"problemet" om man nu ens kan kalla det problem är att han är så tung så jag orkar inte bära hela tiden, är lättare om han håller i handen och går lite själv. Jag hoppas han kommer bli motiverad nu när han börjar förskolan, då han ser andra som går och springer.
Han kan stå ca 3sek själv men bara om man lurar honom för efter ett eller två försök så sätter han sig ner istället när vi försöker ha honom ståendes. En envis liten kille är han :) Han blir så frustrerad när han inte vågar släppa bägge händerna för att leka med sakerna.