• t0va

Vad kan man göra för att stimulera barnet att stå själv/gå?

Jag har en 11månaders som alltid varit stark i benen, bvc har påtalat det varje gång och undrat ifall vi tränat viket vi inte har. Han var "tidig" med att vilja gå om man höll honom i händerna, lära gåvagnen däremot skiter han fullständigt i, mycket roligare att leka med hjulen på den. 

Han var inte tidig med att krypa men inte sen heller. Nu försöker vi få honom att stå upp utan att hålla sig i saker hela tiden men han vill inte. Han gjorde det massor för ca 1.5månad sedan. Då stog han på en madrass vi har vid sidan av soffan, så släppte han taget och föll på rumpan och upp igen. Nu vill han inte alls.

Han går längs med möbler men oftast så kryper han istället för att gå. Han står däremot enhel del vid soffan, soffbordet, kaninburen, gåstolen, tvättmaskinen och slår på saker eller leker med leksaker vi lagt där.

Klättrar gör han överallt, upp i soffan och upp i fönstret helt galen utan hämningar på den punkten, han kastar sig ner från soffan med huvudet först som en säl så han verkar inte vara rädd för att ramla men stå eller gå är inte kul alls.

Nu när vi håller honom i händerna så går han några meter men sen vill han bli buren eller kryper. Antar att det är lättare. Finns det något man kan göra för att göra gåendet roligare?

"problemet" om man nu ens kan kalla det problem är att han är så tung så jag orkar inte bära hela tiden, är lättare om han håller i handen och går lite själv. Jag hoppas han kommer bli motiverad nu när han börjar förskolan, då han ser andra som går och springer.

Han kan stå ca 3sek själv men bara om man lurar honom för efter ett eller två försök så sätter han sig ner istället när vi försöker ha honom ståendes. En envis liten kille är han :)  Han blir så frustrerad när han inte vågar släppa bägge händerna för att leka med sakerna. 

• Svar på tråden Vad kan man göra för att stimulera barnet att stå själv/gå?
  • skånegås

Det kommer... ofta går de tillbaks lite i utvecklingen innan nästa steg kommer. Vår dotter gick tex några steg en dag, sedan tog det 2 veckor innan hon ens försökte igen.
    Själv tror jag det går smidigare om man inte tränar med dem för då kommer viljan mer inifrån

• t0va
    colanappen skrev 2011-07-21 14:09:41 följande:
    varför ska man "träna" det kommer ju naturligt när de är redo...
    jag ser inte träna och stimulera som samma sak, utan min mening är att kanske få tips på lekar eller liknande man kan göra så han känner att han vågar släppa. För han KAN stå på benen han är stark men vågar inte, men han vill så gärna. 

Vi fick massa tips om när han var liten att han borde ligga på mage mycket och ha leksaker framför sig för att träna upp nackmusklerna, det har jag inte sett någon klaga på och se som träning, lika lite som jag ser det här som träning.

Läste någonstans att man kan sitta mitt emot varandra och en håller i barnet och den andra lockar barnet att komma över. Lite sånt är jag ute efter, där han på ett lekfullt sätt kan få ökat självförtroende. Han vill släppa taget men det låser sig istället så han står och skriker istället.  
  • Konstantine

Du sa det ju själv, han vågar inte. Än. Även om han är fysiskt redo så måste han bli mentalt redo först också.
    Det enda man kan göra typ är att uppmuntra, sträcka fram handen så han kanske får ta två steg själv först t.e.x.
    Så här i början är det nog viktigast att tänka på att det är en människa som försöker få honom att gå själv, nån som kan ta emot honom alltså, eftersom dom trillar ju så lätt Det är inte en så bra association! Gå själv = ramla och få ont.
    Men som sagt, ni kan uppmuntra hur mycket ni vill, han går själv när han är redo helt enkelt :)

Min dotter gick innan hon var redo, DET var inte särskilt bra för mitt hjärta! Flört Hon kunde inte stanna liksom...

• Flickan och kråkan

Om du inte låser in ditt barn i en garderob eller liknande så ger ni med största sannolikhet all den stimulans han redan behöver för att utvecklas. Det går inte att få barn att sitta, krypa, gå etc. snabbare än de själva är redo mognadsmässigt......på alla plan. Barn är olika. Min äldsta gick vid 15½ månad, min yngsta vid året. Vid 1½ gick de båda lika bra. Har en försiktig liten kille och en kamikaze-variant som tror han är odödlig . Olika personligheter helt enkelt. Låt honom vara den han är .

• skånegås
    t0va skrev 2011-07-21 14:20:24 följande:
    Vi fick massa tips om när han var liten att han borde ligga på mage mycket och ha leksaker framför sig för att träna upp nackmusklerna, det har jag inte sett någon klaga på och se som träning, lika lite som jag ser det här som träning.
    JAG klagar på det... Bättre att bära runt på barnen och låta dem bestämma hur de vill ha det. VILL de ligga på mage så kan de göra det, men inte för att träna
    Tre av mina barn har aldrig legat på mage som små, den 4:e vill...
  • t0va
    skånegås skrev 2011-07-24 11:26:36 följande:
    JAG klagar på det... Bättre att bära runt på barnen och låta dem bestämma hur de vill ha det. VILL de ligga på mage så kan de göra det, men inte för att träna
    Tre av mina barn har aldrig legat på mage som små, den 4:e vill...
    Min låg inte heller på mage så alla var på oss om det. Han hatade det och nu i efterhand så vet vi att det var för att han hade så ont i magen pga. sina allergier. 

Hur som helst så har sonen börjat släppa nu och försöka stå själv, lösningen var en stor hund :D  Vi var och träffade en och den ville han klappa med bägge händerna och gosa med så då släppte han taget om mig och höll i hunden och allt eftersom så insåg han nog att han kunde stå rätt ok. Han har inte gillat lära gå vagnen så då har han inte haft något att stå och hålla i som kan röra sig heller och jag tror han behövde det för att känna att benen bär även om saken han håller i flyttar sig. Så någon träning är jag inte ute efter utan att hans miljö är stimulerande och ger självförtroende. Finns massa att klättra på, mjuka saker så klättra är han jätteduktig på. 
Svar på tråden Vad kan man göra för att stimulera barnet att stå själv/gå?