• Gravid 2008

Råd och tips tack

Jag funderar på att ska ett djur. Jag har funderat på kanin eller marsvin, är inne på kanin då jag har haft kanin när jag var yngre.

Jag bor i en lägenhet och har en jättestor inglasad balkong. Tänkte om man skulle kunna ha en kaninbur där ute. Där är både kallt och varmt. Ett problem att de kan bli för kallt på vintern och för varmt på sommaren.

Har någon gågpt förslag på hur man kan göra fär att kunna ha en kannin i en lägenhet och hur man sak placera bur och vad man ska tänka på.      

• Svar på tråden Råd och tips tack
  • Dr Mupp

Kyla är inget problem för kaniner så länge de har en rejäl bur. Det enda är att vattnet i skålen fryser och måste bytas minst två gånger per dag och så fryser kisset så det är ett helskotta att göra rent i buren när det är minusgrader.
    Kaniner tål dock värme väldigt illa. Redan vid ca 22 grader är det jobbigt för kaniner och är temerapuren över 25 grader så är det stor risk för värmeslag. Jag skulle inte vilja ha en kanin ute på en inglasad balkong på sommaren.
    Vill man ha kaninen ute så ska buren stå i skugga och i lä för vinden. Och som sagt det får inte bli för varmt, inglasad balkong är inte ett bra alternativ på sommaren (men ett utmärkt alternativ på vintern)

Så enklast blir att ha kaninen innomhus. Bäst för kaninen är om den kan skutta runt lös så mycket som möjligt. Ha buren i ett rum där ni ofta är så kaninen har sällskap av er. Säkra rummet genom att ta bort eller skydda sladdar och ha sen buren öppen när ni är hemma, då får ni en glad och lycklig kanin. Kaniner är renliga och kissar i buren. En och annan bajsplutt kan det komma, men dessa sopar man snabbt upp.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Råd och tips tack