• Icnivad

Flugätet sår!

Min stackars häst har ett så äckligt sår som aldrig får läka!

Hon fick skav av en flughuva, mellan ganascherna.
    Innan jag hann upptäcka det, så hade det redan blivit småsår. Småsåren blev flugätna och blev större, och sedan geggigt.

Hade en veterinär som tittade på det (eftersom att jag var paranoid och trodde att det var kvarka :P) som bara sa att jag skulle tvätta med jodd varje dag.

Nu har det gått ytterligare en vecka. Gegget är borta, men flugorna är lika mycket på såret för det.

Finns det något bra man kan ha på som håller flugorna borta?
    Någon form av plåsterspray eller så?
    Det är ju lite svårt att lägga om såret när det sitter på ett så bökigt ställe...

• Svar på tråden Flugätet sår!
  • Cia o krabaten

4 ess salva brukar funka att kleta på, eller också Blue Spray (Akta kläderna!!!)

• Fyrbarnsmorsa

Smörj på ett rejält lager med hästsalva efter att du rengjort det skyddar mot både smuts och flugor.

• En till mamma

Jag brukar köra på zinksalva som man köper på ica på baby avdelningen. finns att köpa på apoteket oxå men den på ica är bättre.

zink torkar och stelnar och lägger sig som ett lager på såret så flugorna inte kommer åt. samtidigt som det torkar ut såret och låter det läka på ett bra sätt.

salvan är inte specielt dyr och räcker jätte länge.    

• Icnivad

Jag har provat att dra på ett tjockt lager med hästsalva eller helosan, men båda har dragit till slig flugor istället.
    När de ätit upp all salva så kommer de åt såret i alla fall. Så jag tycker att det blev värre efter att ha använt de salvorna.

Blåspray, är det bra? Har funderat på det.

Zinksalva kan jag ju testa! Det har jag ju hemma åt sonen!

• Gappy

Jag tror att det är Hansaplast som har ett sprayplåster som funkar jättebra på den typen av sår.

• En till mamma

Jag håller med om att häst salva och helosan inte fungerar i längden, de kanar av och så är det fullt med flugor där.

hoppas att du tycker zinken fungerar.  

• Icnivad
    Gappy skrev 2011-07-21 09:42:06 följande:
    Jag tror att det är Hansaplast som har ett sprayplåster som funkar jättebra på den typen av sår.
    Vart köper man det?
  • Icnivad
    En till mamma skrev 2011-07-21 09:54:03 följande:
    Jag håller med om att häst salva och helosan inte fungerar i längden, de kanar av och så är det fullt med flugor där.

hoppas att du tycker zinken fungerar.  
    Ja, det blev bara äckligare av det. Funkar på småsår som löker snabbt, men inte på det här.
    Ska testa med zinksalvan. Har lite kvar i en tub, och måste ändå köpa en ny till sonen, så då kan jag sno ut den som jag har till stallet :)
  • sunin

Funkar bra att stryka ett tjockt lager kyllera (sånt man har till att kyla hästarnas ben med). Det lägger sig som ett skydd över. Man får fylla på lite när det trillar bort, kanske varannan dag eller så. Jag använder det även som skydd på skapet och  halsen som gärna blir sönderbitet av flugor.

• Pallas

Jag kör på Tar Plaster (tjärplåsterspray). Funkar mycket bra.

• vargaa

Om såret har en fin skorpa kanske det inte gör så mkt att flugorna är där? Sålänge du tvättar dagligen. Dom äter ju inte på ett torrt sår, däremot för dom med sig bakterier.

Zinksalvan tycker jag är bra på öppna sår för den bildar en skorpa som dessutom står emot väta ganska bra. Silon har väl samma funktion har jag för mig?

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Icnivad
    vargaa skrev 2011-08-10 14:38:07 följande:

Om såret har en fin skorpa kanske det inte gör så mkt att flugorna är där? Sålänge du tvättar dagligen. Dom äter ju inte på ett torrt sår, däremot för dom med sig bakterier.

Zinksalvan tycker jag är bra på öppna sår för den bildar en skorpa som dessutom står emot väta ganska bra. Silon har väl samma funktion har jag för mig?

fast såret hade ingen skorpa. det var ju det som var hela grejen. Det hann aldrig bildas någon skorpa, eftersom att flugorna var på det hela tiden.

Köpte plåsterspray, och det hjälpte.
Svar på tråden Flugätet sår!