• Emmi27

Får man ta saker på stranden?

Igår var jag och sambon och badade. Ett par meter ifrån oss låg 2 stycken leksaksbilar men ingen ägare syntes till. En liten pojke gick fram och började leka med dom när hans pappa kom ikapp och sa att "Det är inte dina leksaker, du får lägga tillbaka dom" och så gick dom iväg. Lite senare så kom de tillbaka och var tydligen på väg hem då pappan säger "Ska du ta med dig leksaksbilarna eller inte?".

Nån timme senare kommer en annan pojke och hans pappa och ser ut att leta efter nåt så min sambo går fram och frågar ifall de letar efter 2 leksaksbilar. Det visade sig att det var den pojkens bilar som han fått i present men som de glömt när de flyttat ner närmare vattnet.

Nu undrar jag, är det inte dubbelmoral av den första pappan att först säga till sin son att han inte får leka med bilarna (inte ens leka och sen lämna dom där) och sen komma tillbaka för att säga att sonen får ta bilarna med sig? Även om pappan trodde att de var helt bortglömda så lät det så fel tyckte både jag och min sambo.

• Svar på tråden Får man ta saker på stranden?
  • Natosh

Nej man får inte ta saker på stranden.

Misstänker man att de är glömda lägger man dem så att de syns när ägaren kommer tillbaka. På en strand bör de definitivt få ligga eftersom ägaren kanske är och köper glass eller står i toakön.

Jag tycker däremot att pappan gott kunde ha låtit barnet leka med bilarna i första läget, bara han inte tagit dem från platsen. Jag tycker att det är helt OK att barn lånar andra barns spadar och dylikt som det drälls så lockande med på stranden. Vill man inte att någon annan ska få peta på grejerna får man ta med dem till filten när man lekt färdigt. Detta förutsätter att sakerna lämnas där de hittats i samma skick.

• Emmi27
    Natosh skrev 2011-07-20 23:46:36 följande:
    Nej man får inte ta saker på stranden.

Misstänker man att de är glömda lägger man dem så att de syns när ägaren kommer tillbaka. På en strand bör de definitivt få ligga eftersom ägaren kanske är och köper glass eller står i toakön.

Jag tycker däremot att pappan gott kunde ha låtit barnet leka med bilarna i första läget, bara han inte tagit dem från platsen. Jag tycker att det är helt OK att barn lånar andra barns spadar och dylikt som det drälls så lockande med på stranden. Vill man inte att någon annan ska få peta på grejerna får man ta med dem till filten när man lekt färdigt. Detta förutsätter att sakerna lämnas där de hittats i samma skick.
    ja men precis, tror inte att den pappan som kom och letade efter bilarna sen hade blivit förbannad om de kom dit och letade efter leksakerna och så satt en annan pojke och lekte med dom på samma ställe. Men tydligen så är det okej att sno med sig sakerna. Det var helt nya leksaker också, stackars den pojken som hade bilarna från början =(
  • hannis

Nej det får man inte! Det är ett brott att ta saker som man hittar.

• Embla
    Livisu skrev 2011-07-20 15:49:20 följande:
    Men är det det man gjort då? Faller inte detta under "hittegods"?
    Så om du glömmer din plånbok på stranden så är det fritt fram för vem som helst att ta den?
  • Suck och suck

Vilken konstig helomvändning för pappan? Men han såg dem väl verkligen som KVARGLÖMDA sen då???? Och trodde det var kört. Att ägaren inte skulle bry sig? Eller att kanske vem som helst annars skulle ta dem?
    Men han verkade spela helylle inför er, men sen när det visade sig att det var ingen ägare där på hela stranden, då visade sig hans rätta jag. Ja, det var väldigt beräknande av den där pappan, något annat finns nog inte att säga.

• Emmi27
    Suck och suck skrev 2011-08-01 00:50:11 följande:
    Vilken konstig helomvändning för pappan? Men han såg dem väl verkligen som KVARGLÖMDA sen då???? Och trodde det var kört. Att ägaren inte skulle bry sig? Eller att kanske vem som helst annars skulle ta dem?
    Men han verkade spela helylle inför er, men sen när det visade sig att det var ingen ägare där på hela stranden, då visade sig hans rätta jag. Ja, det var väldigt beräknande av den där pappan, något annat finns nog inte att säga.
    Ja det var väldigt märkligt. Vi låg inte supernära men tillräckligt för att höra vad han sa. Så vet inte ifall det var därför han predikade om att sonen knappt fick röra grejerna.

Tyckte det var märkligt att han kom tillbaka så kort tid efter också och ansåg att han kunde ta sakerna. Fast mest upprörande är dubbelmoralen inför sonen. Först inte ens få leka med bilarna på plats för att sen gå därifrån till att sedan låta ungen FÅ leksakerna. Skumt.
  • Rorschach

Tycker att det är för tidigt att lära "en liten pojke" balansgång bland mitt, ditt och ute for grabs.
    Leksakerna tillhörde inte dom och dom skulle ligga kvar.

Jag går så långt att jag låter mina leka med kvarglömda grejer på lekplatser men vi tar dom aldrig med oss.

• Milkina cerka

J a dubbelmoral minst sagt i mina ögon.

Mina barn hade aldrig fått ta med sig något de hittat och lekt med på stranden(eller för den delen på lekplatsen).
    Har från att de var små frågat dem "Om det var ni som glömt något, hade ni varit glada över att hitta det när ni kom tillbaka för att leta?" - svaret blir ju självklart ja och de inser sedan länge att något annat barn skulle bli ledsen över att inte få tillbaka sina saker.

Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • Emmi27
    Milkina cerka skrev 2011-08-08 21:49:21 följande:
    J a dubbelmoral minst sagt i mina ögon.

Mina barn hade aldrig fått ta med sig något de hittat och lekt med på stranden(eller för den delen på lekplatsen).
    Har från att de var små frågat dem "Om det var ni som glömt något, hade ni varit glada över att hitta det när ni kom tillbaka för att leta?" - svaret blir ju självklart ja och de inser sedan länge att något annat barn skulle bli ledsen över att inte få tillbaka sina saker.
  • Kaupa Jaur

Om leksakerna ligger och är lediga tycker jag det är okej att låna dom, men såklart inte ta hem dom. Jag lär min son att han ska dela med sig av sina strandleksaker om det är några andra barn som kommer och vill låna dem, och oftast har han jättekul med andra barn, han lär sig  turas om grejerna. Synd att jag verkar vara rätt ensam om det....

• vampyria2

Nej jag skulle inte låta mina barn göra det. MEN jag vet att det förr, när jag var liten, var enligt lag till låtet att ta med sig saker som kostade under 50 kr om man hittade dem....eller så var det bara något som mina föräldar sa haha

• Emmi27
    vampyria2 skrev 2011-08-09 19:05:13 följande:
    Nej jag skulle inte låta mina barn göra det. MEN jag vet att det förr, när jag var liten, var enligt lag till låtet att ta med sig saker som kostade under 50 kr om man hittade dem....eller så var det bara något som mina föräldar sa haha
    haha, hur ska man veta hur mycket nåt är värt om inte prislappen sitter på?
Svar på tråden Får man ta saker på stranden?