• grodan 82

min son vägrar bajsa på toaletten

Min son är 3 ½ år gammal han har varit blöjfri utom när han ska bajsa eller sova i nu snart 6 månader och han vägrar bajsa på toaltten utan bajsar så fort blöjan kommer på.

Vi har försökt att han får sitta på pottan när vi bajsar en liten stund innan läggdags och när han säger att han är bajsnödig men han vägrar!

Finns det någon som har något bra tips eller något??

Tack så mycket för hjälpen!!! 

• Svar på tråden min son vägrar bajsa på toaletten
  • eliten

Vår son vägrade med bajsa på toa först men jag gav han ingen blöja utan jag erbjöd han en bok och satte upp fötterna på en pall varje dag efter frukost så han satt och tog det lugnt och när bajset kom applådera och berömde jag de fina korvarna :) tyckte han var kul och kom det inget sa jag att han var duktig som görsökte.. och efter två mån nu går han självmant.

• Tjollabolla

Låt det va tills han själv vill, är det bästa tipset jag kan ge. Vår son gjorde så i 1 år. Han böev blöjfri när han var 2,5, vid 3 års ålder hade inte blöja på natten heller. Men bajsa i blöjan gjorde han och det gick INTE o locka honom.
    TIll sist så började han när han satt och kissade bajsa nån liten plopp, sen ville han ha blöjan. Så höll han på i säker 2 månader innan han slutligen bajsade på toaletten en dag. Då belönade vi honom med en liten leksak och sen fick han ett ark med 12 rutor och varje gång han bajsade fick han klistra ett klistermärke i en ruta. När det arket var fullt fick han välja en stor fin leksak i leksaksaffären.

Det släppte inte hos vår son förrän VI slutade tjata om det och fråga och locka. Så det är mitt bästa tips. Låt det ta den tiden det tar. Det är jättevanligt och enligt flera läkare jag pratat med så är det vanligast bland pojkar. Men det släpper tillsist även om det känns hopplöst!

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Tjollabolla

Tycker absolut inte ni ska tvinga honom eller inte ge honom blöja, det är nog det sämsta man kan göra. Funkar säkert på en del barn men en del, som min son, fick riktig panik och det slutade med att han höll sig och bara bajsade 2 ggr/vecka tillsist för han ville inte fråga om blöja.. Så var försiktiga, detta är känsligt...

• Majken

Låt det ta den tid det tar, tids nog så vill han inte ha sin blöja och då kommer han att bajsa på toa/potta! Varför stressa på med något som han så tydligt inte är redo för än?

• eliten

Fast bara för att barnet tycker att det är obehagligt att bajsa på toa betyder det ju inte att det inte är redo, jag tycker att det är viktigare att man är med som stöd och visst att det inte är någon fara än att lära barnet att man inte ska prova annat än det gamla trygga sättet..

• Tjollabolla
    eliten skrev 2011-07-21 08:58:28 följande:
    Fast bara för att barnet tycker att det är obehagligt att bajsa på toa betyder det ju inte att det inte är redo, jag tycker att det är viktigare att man är med som stöd och visst att det inte är någon fara än att lära barnet att man inte ska prova annat än det gamla trygga sättet..
    Det är väl klart att man kan prova och försöka uppmuntra, men om man märker att det inte går så ska man sluta direkt. Min son fick panik, riktig panik, och det hela slutade med att han höll sig istället, vilket såklart inte är bra. Det funkade hos er,men funkar ju såklart inte hos alla!
    Man ska aldrig tvinga! För mkt tjat kan göra det motsatta.
    Vi var oxå med inne på toaletten, vi satt och läste och vi hade toalettsånger, bajssånger och gud vet allt, men det gick bara inte, han fick total panik.
  • grodan 82

ja jag har suttit inne på toaletten och hållt han i handen när han suttit på pottan men han vägrar att bajsa men det kommer sen hoppas jag!! tack en än gång för era svar

• Loriyana

Har samma problem med min dotter. Hon är nu 4.5 år och vägrar fortfarande att bajsa någonannanstans än i blöjan. Torr har hon varit både dag och natt i två år...men bajsa vägrar hon.

• hymafr

Ett såpass stort barn som 3 1/2 kanske själv har några tankar kring varför det är så obehagligt att bajsa annat än i blöjan?

Är han kanske rädd att bajset ska lukta mer, att det inte ska gå att tvätta rent pottan, etc.  Sitter han på toan kanske han tror att vattnet ska stänka upp i stjärten och att det ska vara obehagligt.

Fråga honom!

Annars kan jag bara hålla med andra inlägg - ta det lugnt och försök att muta honom    

• En Åsa

Min dotter är likadan. Hon är nästan 3 och vägrar bajsa på annat ställe än i blöjan. Hon har förvisso bara varit kiss-torr i en månad men vi tänker vänta ut henne helt enkelt. Hon bestämde själv när hon skulle sluta med kissblöja och sluta med napp så hon får bestämma det här också. På henne skulle det absolut inte fungera att tvinga henne!

• galojj

Min son vägrade oxå bajsa på toa. Han var bara 1½ år när han blev torr, så kändes inte så lätt att förklara för honom heller. men, vi försökte att förklara att det inte är någon fara, han fick vara med oss och storebror på toa och lyssna när det plumsa!
    Men, var han bajsnödig ville han inte sitta på toa...tillslut satt jag honom på toa, kramade om honom. Han blev ledsen och fick lite smått panik, men så kom bajset....han tittade upp och sa, plums och var jättenöjd! Efter det har det aldrig varit några problem att bajsa på toa!

Storebrorsan ville inte heller sitta på toa och bajsa i början, han fick blöja på sig i säkert 3-4 månader. Han var närmare 2½ år när vi började med att han fick klistermärke om han bajssade på toa. men han vägrade. men helt plötsligt gjorde han det, och fick ett klistermärke. honom gav vi klistermärke varje gång han bajsade ett tag sen, tills klistermärkena var slut Sen var det aldrig några problem där heller!

• Cloud

För 4 år sedan då jag inte visste bättre så skulle jag sagt; tvinga och sätt hårt mot hårt. Barn i den åldern ska ine ha blöja.

Idag vet jag bättre så mitt råd är att ge honom tid och med jämna mellanrum försöka få honom att välja toan före pottan.

Svar på tråden min son vägrar bajsa på toaletten