• Angeliqan

Av en slump upptäckte jag att min dotters Akta Graco Duoflex har 2 sprickor i plasten. *BILD*

Häromdagen blev min 1 åriga dotter åksjuk i bilen och kräktes. När jag monterade ur bilbarnstolen för att tvätta tyget upptäckte jag 2 rejäla spickor i hårdplasten.

Jag har haft bilbarnstolen i ca 3 år och 3 månader och har därför mist reklamationsrätten.

HUR kan en bilbarnstol som inte har varit med i en krock och som inte är speciellt gammal spricka på detta sätt??

Jag har försökat att ringa Aktas konsumentkontakt men de har semesterstängt.

Jag är inte ute efter att få en ny bilbarnstol ( skulle ju inte tacka nej om jag blir erbjuden en ) utan skulle mer vilja att de (Akta Graco) tar in stolen och utreder VARFÖR den spruckit.. Om det kan vara något tillverkningsfel eller liknande..

Någon som varit med om likande utan att ha varit med i en krock???

Vad kan jag göra och vad har jag rätt till??

• Svar på tråden Av en slump upptäckte jag att min dotters Akta Graco Duoflex har 2 sprickor i plasten. *BILD*
  • cookiedoh

jag hade kontaktat dom och fragat om dom kan utreda detta sa du kan kanna dig saker med deras produkter i framtiden. lycka till! (har samma bilbarnstol men min e bara 1 ar gammal)

• Angeliqan

Tack för rådet.. De har dock semesterstängt nu så jag får avvakta tills de är på plats igen. 

Jag har lyckligtvis fått låna en bilbarnstol nu för denna är ju kasserad.

• cookiedoh

hoppas deras semester e over snart! Glad

• caroline88

Är det sprickan precis vid remmen du menar? Ser ut som att den ska vara så tycker jag... Kollat på någon annan med samma årsmodell?

• Lindreas

Sprickorna ser så symmetriska ut, är du säker på att de inte funnits där tidigare?

• cicci85

Jag hade en sån och den hade inga sprickor! Gick dock sönder i bågen, de där små metallpluttarna man kan trycka in gick av när jag spände fast stolen! På en helt ny stol! Skitstol!

• Angeliqan
    caroline88 skrev 2011-07-19 19:59:21 följande:
    Är det sprickan precis vid remmen du menar? Ser ut som att den ska vara så tycker jag... Kollat på någon annan med samma årsmodell?
    Ja, 2 sprickor är det som går parallellt. Jag kan säga att de inte ska vara där.

På den här bilden ser man lite tydligare. Har zoomat in på den högra sprickan.

• Angeliqan
    Lindreas skrev 2011-07-19 20:49:58 följande:
    Sprickorna ser så symmetriska ut, är du säker på att de inte funnits där tidigare?
    Ja, visst gör det.
    Jag vet att de inte fanns där när jag satte in stolen i bilen förra hösten. Men när och varför det blivit så vet jag inte.
  • Angeliqan
    cicci85 skrev 2011-07-19 21:18:49 följande:
    Jag hade en sån och den hade inga sprickor! Gick dock sönder i bågen, de där små metallpluttarna man kan trycka in gick av när jag spände fast stolen! På en helt ny stol! Skitstol!
    Jag som trodde att Acta Graco var ett bra märke. Får hoppas att vi fått måndagsexemplar så att alla andra barn som sitter i en sån stol sitter säkert.

Jag som är SÅ petig med barnens säkerhet.. Vem vet hur länge jag åkt runt såhär
  • Lindreas

Men jösses! Köpte du stolen ny? Kan du i så fall ringa butiken som sålde den?

• Angeliqan
    Lindreas skrev 2011-07-21 21:25:10 följande:
    Men jösses! Köpte du stolen ny? Kan du i så fall ringa butiken som sålde den?
    Japp, köpte den ny för ca 3 år sedan. Livstiden på en bilbarnstol är ju 10 år så den borde ju hållt några år till.
  • Lindreas

Ring butiken! Det hade jag gjort, utan tvekan!

• Angeliqan
    Lindreas skrev 2011-07-22 17:49:34 följande:
    Ring butiken! Det hade jag gjort, utan tvekan!
    Jo, det kan jag ju faktiskt göra.. Vet bara inte om jag har kvittot kvar.. Har flyttat 2 gånger sen den köptes så det finns entyvärr  risk att kvittot är slängt.

Men, jag kan ju alltid ringa till affären och morra lite  

• thecarseatlady

Jag är också lite tveksam till Akta Graco just för det här, för vi har också haft en stol som gick sönder bara så där... Fast den var lite äldre, ca 4-5 år. Men en bilbarnstol ska ju nog hålla betydligt längre än så, och inte gå sönder bara för att barnet klättrar i stolen...

Jag skulle skicka bilderna till Akta Graco och morra lite vänligt åt dem... ;)

• Lindreas
    Angeliqan skrev 2011-07-22 19:28:05 följande:
    Jo, det kan jag ju faktiskt göra.. Vet bara inte om jag har kvittot kvar.. Har flyttat 2 gånger sen den köptes så det finns entyvärr  risk att kvittot är slängt.

Men, jag kan ju alltid ringa till affären och morra lite  
    Ring ändå och berätta vad som hänt! De kanske har fler som klagat?
  • cicci85
    Kaosmamma skrev 2011-07-22 22:11:17 följande:
    Är det stolen som har en liten ratt som man kan ändra sittdelen lite?

Nej, den heter Cosmic.
  • Busbellan

Vi har med en sån stol, måste nog kolla den ordentligt, var ett tag sedan jag gjorde det.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Av en slump upptäckte jag att min dotters Akta Graco Duoflex har 2 sprickor i plasten. *BILD*