Donum skrev 2011-07-17 15:12:40 följande:
Det är mycket möjligt att det kallas fri abort trots att det egentligen inte är fri abort. Min poäng var att det kan bli avigt att dela upp det i de som är för fri abort och de som är mot fri abort, eftersom det inte finns fri abort egentligen. Således kan man få missvisande svar då det vanliga är att man har olika uppfattning om var gränsen ska gå (om man då inte är helt och hållet emot abort oavsett skäl).
Jag har uppfattat som att begreppet "fri abort" inte handlar om "åldersgräns" (som ju lennartsdotter berättar bra om ovan) utan att det har med att göra att det inte finns några begränsningar till varför man får abortera ett (icke livsdugligt) foster. Det vill säga aborten är "fri" eftersom det inte finns några yttre moraliska begränsningar kring varför kvinnan genomför en abort.
I vissa länder måste kvinnan lägga fram skäl till varför hon vill göra en abort och få dem godkända (av myndighet eller liknande), tex för att hon är för ung, blivit våldtagen eller vad det nu kan vara. Då är inte abortlagstiftningen "fri" utan kopplad till yttre moraliska regleringar.
Så är det inte i Sverige. Du kan göra abort för att du blivit våldtagen för att du är fattig, för att du inte vill ha ett vårbarn eller för att du inte vill vara gravid på syrrans bröllop. Det är den gravida kvinnan och ingen annan som beslutar vad som är ett "giltigt skäl" för abort och hon behöver inte argumentera för dessa skäl inför någon.
Så om man ska ha en etisk diskussion om abort, som ju är ts fråga, är det rimligt att dela upp lägren i förespråkarna för "fri abort" och motståndarna för det samma och lägga fram respektive gruppers argument. I motståndardgruppen finns det då olika "nivåer" av motstånd. Det finns de som tycker att aborter ska vara förbjudna i alla sammanhang och de som tycker att en begränsande abortlagstiftning är ok. Det finns naturligtvis olika argument beroende på vilken "nivå" man befinner sig på.
Så jag tror i alla fall fortfarande att det är lättare för ts att få ihop sin uppgift om hon delar upp det hela i de som är "för fri abort" och de som är "mot fri abort". Det är enklare att bena upp det hela som ett etiskt dilemma med olika tydliga argument än om man bara allmänt pratar om för och emot abort.