• someone01

Kan jag få Uk pass, snabbt svar snälla?

Hoppas någon kan hjälpa mej.
    Jag bott i Uk i 13 år och varit gift med en skotte i 10år och vi har 3 barn tillsammans.
    Vi har sedan 3 månader flyttat till Danmark. Tror ni att det är möjligt för mej att söka ett Uk pass från Danmark?
    Jag har ett svenskt pass men det har gått ut och jag måste antingen åka till Köpenhahm eller till sveige för att söka ett nytt, medans det brittiska passet kan man ansöka via posten, så det vore mycket enklare.

• Svar på tråden Kan jag få Uk pass, snabbt svar snälla?
  • Annaloo

Även om du kan söka pass via posten är det inte säkert att du kan söka medborgarskap den vägen.
    Det troligaste är att du måste till brittiska ambassaden i några omgångar.

• joma24

För att få ett brittisk pass måste du bara brittisk medborgare, så är du det så kan du ansöka om det via post.

• MamaPapa

Som tidigare inlägg säger så måste du ju vara brittisk medborgare först. Det är inget du blir "automatiskt" bara för att du bott i UK i 13 år utan det måste du söka, betala för, ta ett test och genomgå en cermoni. Tar ca ett halvår.

Men är du redan brittisk medborgare och:

1. har ett pass sedan tidigare som gått ut kan du söka ett nytt via post men jag är osäker på om de skickar passet till Danmark eller bara UK address.

eller

2. inte har ett brittiskt pass sedan tidigare utan detta är ditt första uk pass så måste du genomgå en intervju först innan du får ditt första pass (för att de ska kolla att du är du).

Har också för mig att ditt fotografi måste "bevittnas" av en person som är av "officiell" status i UK som tex lärare, banktjänsteman, polis etc. Men vet inte om detta endast gäller för scenario 2 ovan eller också för 1:an.

Svar på tråden Kan jag få Uk pass, snabbt svar snälla?