• saaa

Bonusföräldrar

Vet ni vad, alla ni där ute som säger att det inte finns något som heter "bonusförälder". Att till exempel jag, som bor ihop med en man som har ett barn sedan tidigare inte får kalla mig just bonusförälder. Det är inte vi vuxna som bestämmer den titeln, det är barnen. Det enda man bestämmer själv är hur pass aktivt man vill delta i barnets liv. Vilket jag nästan tycker är ett måste om man bor ihop med någon som har barn. Bonusförälder eller inte, man blir en del av barnets liv i alla fall.

• Svar på tråden Bonusföräldrar
  • Hope78

helt klart blir man en del av barnens liv... dock i mitt fall och för mig känns de helt uppåt väggarna att kalla mig förälder när jag inte är det. jag kallar mig bonusvuxen. kan bero på att barnen är lite äldre, 12 och 14 o behöver ingen extra mamma som tar hand om dem, hade kanske varit annorlunda om de varit under 5 år. hade jag haft barn själv så kanske jag klivit in in mammarollen på ett annat sätt men det är jag ju inte så då känns det verkligen främmande o kalla sig någon form av mamma... man får nog kalla sig vad man vill o de som känns rätt. dock finns det nog inte ett rätt som känns rätt för alla...

• saaa
    Hope78 skrev 2011-07-15 08:14:28 följande:
    helt klart blir man en del av barnens liv... dock i mitt fall och för mig känns de helt uppåt väggarna att kalla mig förälder när jag inte är det. jag kallar mig bonusvuxen. kan bero på att barnen är lite äldre, 12 och 14 o behöver ingen extra mamma som tar hand om dem, hade kanske varit annorlunda om de varit under 5 år. hade jag haft barn själv så kanske jag klivit in in mammarollen på ett annat sätt men det är jag ju inte så då känns det verkligen främmande o kalla sig någon form av mamma... man får nog kalla sig vad man vill o de som känns rätt. dock finns det nog inte ett rätt som känns rätt för alla...
    Jag är 22 och sambons dotter är 11, det känns helkonstigt att kalla mig bonusmamma. Men dottern gör det och vill hon göra det är det okej för mig. Jag brukar inte kalla henne för bonusbarn men jag ser det som att vi är en familj vi tre och här hemma är jag med och uppfostrar och sätter gränser, det är ändå mitt hem också. Men jag håller med om att det kanske är annorlunda när man har egna barn. Tror ändå inte att det går att ställa sig helt utanför barnets liv när man väljer att leva med det/dem..
  • Hope78
    saaa skrev 2011-07-15 08:24:24 följande:
    Jag är 22 och sambons dotter är 11, det känns helkonstigt att kalla mig bonusmamma. Men dottern gör det och vill hon göra det är det okej för mig. Jag brukar inte kalla henne för bonusbarn men jag ser det som att vi är en familj vi tre och här hemma är jag med och uppfostrar och sätter gränser, det är ändå mitt hem också. Men jag håller med om att det kanske är annorlunda när man har egna barn. Tror ändå inte att det går att ställa sig helt utanför barnets liv när man väljer att leva med det/d
    jag ser oss som en familj o jag säger ofta" vi i familjen", som är 4 st. alla inkluderade.
    barnen bor bara varannan helg o en dag i veckan hos oss. samt på semester o jul så är det mer såklart.
    hade de bott här hela tiden så kanske det också varit annorlunda...

oavsett så tror jag grunden i att det ska bli lyckat är att man släpper in barnen o inkluderar dem i ens liv.
    sen vad de kallas är nog mindre viktigt...

bor din sambos barn bara hos er? finns mamman kvar i bilden?
  • saaa

Hon bor varannan vecka och det mesta fungerar bra med biomamma och allt. Är däremot uppvuxen i en familj där sånt inte har fungerat lika bra. Mina "bonussyskons" mamma var emot våran familj i flera år. Snackade skit om barnens pappa och om oss så att barnen till slut knappt vågade vara hos oss. Valde de "pappas sida", som hon så fint kallade de blev de bestraffade genom att inte få följa med och göra roliga saker, mm. Det var jättejobbigt för mig som barn och var väldigt nervös när jag gick in i det här förhållandet när han hade barn. Är glad att det funkar bra!

• AnnanAnna

Du får väl kalla dig vad du vill precis som de som inte vill ha epitetet "förälder" till sina partners barn får kalla sig det de vill. Det måste vara väldigt få personer i ytterkanterna, de som säger att du inte får kalla dig bonusförälder eller att jag måste. De flesta är vanliga typer som har mer eller mindre problem i styvfamiljen och skapar sina roller utifrån sina specifika förutsättningar.

Kalla dig du bonusförälder om du vill, det är ditt liv och ditt/din familjs val. Själv kallar jag inget sånt, har inget bonusbarn och är inte mamma till några andra än mina barn. Min man har däremot en dotter som ingår i vår familj, mina barn har en halvsyster och hon har "pappas fru" i mig. Så har det blivit hos oss och det känns naturligt och bra nu efter massa år.

• Leona987
    AnnanAnna skrev 2011-07-15 09:51:10 följande:
    Du får väl kalla dig vad du vill precis som de som inte vill ha epitetet "förälder" till sina partners barn får kalla sig det de vill. Det måste vara väldigt få personer i ytterkanterna, de som säger att du inte får kalla dig bonusförälder eller att jag måste. De flesta är vanliga typer som har mer eller mindre problem i styvfamiljen och skapar sina roller utifrån sina specifika förutsättningar.

Kalla dig du bonusförälder om du vill, det är ditt liv och ditt/din familjs val. Själv kallar jag inget sånt, har inget bonusbarn och är inte mamma till några andra än mina barn. Min man har däremot en dotter som ingår i vår familj, mina barn har en halvsyster och hon har "pappas fru" i mig. Så har det blivit hos oss och det känns naturligt och bra nu efter massa år.
Svar på tråden Bonusföräldrar