• Parvelsson

Ni som inte ammat: blev brösten opåverkade av graviditeten?

Jag känner en amerikansk tjej som valde att inte amma sina barn för att hon inte ville att hennes bröst skulle bli tomma och fula. I Svergie ammar ju de flesta men ni som inte gjort det, hur blev era bröst efter graviditeten? Jag ammade själv, så jag vet inte, jag tyckte bara att det var intressant att fråga.

Jag tänker att brösten förändras ju oundvikligen under en graviditet - blir större osv. Och när barnet kommit så rinner mjölken till och de blir jättestora. Sen, även om man väljer att inte amma alls, så borde ju allt det ändå ha påverkat bröstens utseende. Eller? Jag har svårt att tänka mig att de går tillbaka till precis som de var innan, de har ju ändå töjts ut av graviditeten. Eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 12:47
    Jag kanske ska tillägga att jag är mest intresserad av hur det blev för er där brösten faktiskt växte och förändrades under graviditeten.

• Svar på tråden Ni som inte ammat: blev brösten opåverkade av graviditeten?
  • Lena

Vetenskapliga studier visar att det är graviditet och inte amning som förändrar brösten så man vinner inget på att inte amma.

• Luullis

Jag ammade inte första barnet men brösten blev katastrofala ändå, tomma och hängiga. Gick upp en del i vikt och sedan ner = brösten blev snabbt stora och sen små igen och det resulterade i att dom blev tomma.

• skånetös78

Mina bröst har inte växt eller förändrats alls under mina graviditeter. Första barnet ammade jag inte för mjölken rann aldrig till. Så mina bröst har inte förändrats alls änsålänge (har BF 11 aug med andra barnet)

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • Parvelsson
    skånetös78 skrev 2011-07-14 11:31:31 följande:

Mina bröst har inte växt eller förändrats alls under mina graviditeter. Första barnet ammade jag inte för mjölken rann aldrig till. Så mina bröst har inte förändrats alls änsålänge (har BF 11 aug med andra barnet)

Nej, då förstår jag att de inte förändrades. Men för de flesta blir ju brösten större under graviditeten och menar jag borde de ju påverkas.
  • skånetös78
    Parvelsson skrev 2011-07-14 11:43:58 följande:
    Nej, då förstår jag att de inte förändrades. Men för de flesta blir ju brösten större under graviditeten och då menar jag borde de ju påverkas.
    Ja det är ju ofta så.Dock hände det absolut ingenting med mina bröst under graviditeten, ingen storleksökning alls.
    *Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • Thereese

Jag ammade min dotter 2 månader och mina bröst ser ut som de gjorde innan graviditeten. Ingen förändring alls.

• Lavish

Mina bröst blev inte större av graviditeten. När jag ammat ett par veckor däremot hade de flyttat ner flera våningar...

• TessaS

Jag ammade tre dagar, behövde inga tabletter för att sluta. Mina bröst är lite mjukare bara... men annars ungefär som innan

• sunatet
    Pumpkin skrev 2011-07-14 12:35:06 följande:
    Mina har inte förändrats vad jag märkt. De blev liiite större under graviditeten och mjölken rann aldrig till eftersom jag fick tabletter direkt efter förlossningen.
    Vad för tabletter?
  • sunatet
    Pumpkin skrev 2011-07-20 20:25:05 följande:
    sunatet: Tabletter för att stoppa mjölkproduktionen.
    Vad är det för preparat som gör det? Vad heter tabletterna?
  • Jojile

Jag ammade min son i tre veckor och dom ramlade ner lite, kan man säga.
    Nu har jag planer på att inte amma nästa barn, så vi får väl se då. Mina bröst växer ganska mkt under graviditeten.

Om jag däremot får kasta in en OT-fråga här,
    Ni som har valt att inte amma, hur gjorde ni direkt när barnet var fött? Sprang pappan iväg och värmde en flaska ersättning eller ammade ni första gången coh sedan ersättning?

• Pumpkin

Jojile: Undersköterskan som var med under förlossningen kom med en flaska.

• dripdrop

Känns inte som det spelar någon roll. Vet folk som ammat utan att brösten förändrats. Vet även de som inte ammat, men fått slappare bröst efter graviditeten ändå.
    Tror det är genetiskt.

• Rhoda Horswunce

Jag ammade inte alls på det ena bröstet och 2,5 år på det andra, och det skiljer några millimeter mellan hur högt bröstvårtorna sitter. Skillnaden är dock väldigt liten och jag tror inte att det är något som t.ex. min sambo lagt märke till, men eftersom jag mätt med måttband vet jag att det skiljer lite. Men jag skulle säga att till 99% har förändringen av mina bröst orsakats av graviditeten och inte av amningen.

Svar på tråden Ni som inte ammat: blev brösten opåverkade av graviditeten?