• FruganH

Ni med för tidigt födda/tillväxthämmade bebisar. En fråga...

Min dotter föddes 9 april, var då i v 36+0 (inte jättetidigt född, men räknas ju som prematur). Anledningen var att jag fått svår havandeskapsförgiftning och detta hade även gjort att dottern var något tillväxthämmad och vägde 2260 gram. Nu är hon tre månader och väger 4550 gram till sina 58,5 cm. Ser lång och smal ut med andra ord. Min fråga är hur lång tid det tog för era barn att "växa ikapp" sina jämnåriga (om dom nu ens hinner göra det på länge). Får fortfarande kommentarer när vi är ute om min söta nyfödda dotter och förvånade blickar när de får veta hennes ålder. Visst, om man umgås med henne så märker man ju direkt att hon är äldre. Hade iallafall varit intressant att få veta hur andra i samma situation har det.. Självklart är det viktigaste för mig att min dotter mår bra och det gör hon också. BVC har inte klagat på hennes viktuppgång eller så, men det är ju oundvikligt att fundera... Om texten blivit väldigt kompakt så ber jag om ursäkt. Skriver på mobilen, så det är inte så lätt :/

• Svar på tråden Ni med för tidigt födda/tillväxthämmade bebisar. En fråga...
  • Kazeer

Båda mina barn har fötts prematura och tillväxthämmade.

Första barnet föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g och var 46 cm lång. BVC förde en särskild korrigerad kurva för hans längd och vikt tills han var omkring ett halvår gammal. Han var då fortfarande mindre än många av sina jämnåriga. Idag är han 4 år och ser ut som vilken 4-åring som helst i längd och vikt.

Andra barnet föddes i vecka 35+3 och vägde 1510 g och var ca 40 cm lång. Vid ungefär 10 månaders ålder sade läkaren på BVC att "nu är han ifatt", d v s man slutade föra den korrigerade kurvan för hans längd och vikt. Men han var fortfarande liten. Idag är han 1,5 år och fortfarande mindre än de jämnåriga barn som bor i grannskapet. Vi har inte varit på 1,5-årskontrollen på BVC än så jag vet inte vad han väger men han vägde 8,3 kg vid 1 års ålder så jag tippar på att han väger runt 10 kg nu och är runt 73 cm lång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ni med för tidigt födda/tillväxthämmade bebisar. En fråga...