• Lillii

Alla ni som inte "tål"ordet bonusmamma...

har ni lika stora problem med t ex att kalla en dagmamma för dagmamma?

För jag menar, hon är ju ingen mamma till barnen på riktigt...och då borde hon ju rimligtvis (enligt många FLares normer) inte får kalla sig någon som likar mamma överhuvutaget?

Hon kan ju bara till närmelsevis vara en "extra vuxen i barnets liv som kan får ganska mycket betydelse".

• Svar på tråden Alla ni som inte "tål"ordet bonusmamma...
  • Bottis

Det är nog lika bra att vi slipper alla kommentarer från "Anonyma". De brukar ändå inte vara särskilt vettiga än då, snarare skrattretande i många fall. Fast iofs, synd att de inte vågar stå för sina åsikter när de inte kan gömma sig bakom anonymitet.

• Iam
    TessaS skrev 2011-07-15 11:35:55 följande:
    Jag har inga problem med ordet i sig... men det passar inte på mig och min mans barn sedan innan.
    De har två närvarande och väldigt bra föräldrar... jag må tycka vad jag vill om deras mamma stundtals, men en jävligt bra mamma är hon.
    Och min man är en jävligt bra pappa.
    Jag och barnen har inte något behov av att "bonusmamma" nånting...  Jag är "Tessa"... det räcker liksom. Jag har aldrig behövt ta nåt slags föräldraransvar så ordet blir fel att använda på mig.¨
    Det innebär ju inte att mitt förhållande till min mans barn är sämre än någon som absolut vill kalla sig bonusmamma...
    Mina bonusar har oxå två närvarande och bra föräldrar. 
    Jag har heller inte något behov av att vara mamma.
    Men bonusmamma har blivit ett ord som dom använder för att enkelt presentera mig, eller förklara vem jag är.
    Och när jag pratar med andra är det enkelt att använda ordet bonusbarn så blir det inga missförstånd.  
  • TessaS
    Iam skrev 2011-07-15 12:51:13 följande:
    Mina bonusar har oxå två närvarande och bra föräldrar. 
    Jag har heller inte något behov av att vara mamma.
    Men bonusmamma har blivit ett ord som dom använder för att enkelt presentera mig, eller förklara vem jag är.
    Och när jag pratar med andra är det enkelt att använda ordet bonusbarn så blir det inga missförstånd.  
    Huvudsaken är ju att ni har hittat ett sätt att trivas ihop och då tycker jag själva benämningen är helt oviktig egentligen... Bara det att vi/jag inte använder just det ordet. Det har liksom aldrig passat... jag är inte "mammatypen" inte ens nu när jag fått eget barn.
  • Iam
    TessaS skrev 2011-07-15 13:05:43 följande:
    Huvudsaken är ju att ni har hittat ett sätt att trivas ihop och då tycker jag själva benämningen är helt oviktig egentligen... Bara det att vi/jag inte använder just det ordet. Det har liksom aldrig passat... jag är inte "mammatypen" inte ens nu när jag fått eget barn.
    Visst är det huvudsaken. 
    men många går ju direkt in i att jag försöker ta mammarollen från biomamman. Och så är det verkligen inte.
    Dels har jag ingen önskan att låtsas vara mamma till barn som inte är mina.
    Och dels är jag inte så korkad att jag tror att det skulle gå.
    Däremot har jag själv växt upp med en pappa som skaffade en fru som inte hade något intresse av att han skulle ha barn. Den känslan hon gav mig dom få gånger jag var där, har jag lovat mig själv att aldrig föra vidare.
    Därför är det väldigt viktigt för mig att mina bonusbarn känner att vi alla är en familj och att detta är ett hem där dom kan känna sig trygga, även om det inte är mamma som bor här.  
  • sextiotalist
    Iam skrev 2011-07-15 13:24:04 följande:
    Visst är det huvudsaken. 
    men många går ju direkt in i att jag försöker ta mammarollen från biomamman. Och så är det verkligen inte.
    Dels har jag ingen önskan att låtsas vara mamma till barn som inte är mina.
    Och dels är jag inte så korkad att jag tror att det skulle gå.
    Däremot har jag själv växt upp med en pappa som skaffade en fru som inte hade något intresse av att han skulle ha barn. Den känslan hon gav mig dom få gånger jag var där, har jag lovat mig själv att aldrig föra vidare.
    Därför är det väldigt viktigt för mig att mina bonusbarn känner att vi alla är en familj och att detta är ett hem där dom kan känna sig trygga, även om det inte är mamma som bor här.  
    Det viktigaste är att du och barnen har en relation som ni trivs med. Oavsett vad biomamman säger, så kommer den relationen finnas kvar.
  • TessaS
    sextiotalist skrev 2011-07-15 13:27:09 följande:
    Det viktigaste är att du och barnen har en relation som ni trivs med. Oavsett vad biomamman säger, så kommer den relationen finnas kvar.
    Håller helt med
  • Jamo
    Sussela skrev 2011-07-13 22:16:40 följande:
    Jag skulle aldrig kunna kalla mig själv för bonusmamma, tycker det känns pinsamt att bara höra det. Jag säger sambons barn och inget annat.
    Det är vad barnen är till dig ja, men vad är du till barnen? Glad
  • sextiotalist
    Jamo skrev 2011-07-15 13:37:08 följande:
    Är dom som sambons barn så var jag "NN, pappas sambo" och inget annat
  • Leona987
    sextiotalist skrev 2011-07-15 13:56:12 följande:
    Är dom som sambons barn så var jag "NN, pappas sambo" och inget annat
    Så är det hos oss också och det tycker jag är helt ok! Pappas tjej liksom och dem är mannens barn. De har en mamma och en pappa som tar sitt ansvar, sen är vi andra extra vuxna och kompisar.
  • TessaS
    Jamo skrev 2011-07-15 13:37:08 följande:
    Jag är "Tessa"... eller "pappas fru"... eller "lillbrorsans mamma"...
    eller
    "tjötkärring"
    eller
    "flängbula"
    eller
    "hon som gör så jävla god lasagne"
    eller
    "hon man kan snacka med när pappa är pinsam"
    eller.....
    eller...
    eller...
  • Lillii
    TessaS skrev 2011-07-15 14:50:13 följande:
    eller
    "tjötkärring"
    eller
    "flängbula"
    eller
    eller
    eller.....
    eller...
    eller...
    appropå,så har min "bonusmamma" alltid varit "NNs mamma" medan "bonuspappa" har varit "min andra pappa" genom tiderna... Numer har mitt Barn Mormor och Morfar 2 och Morfar och NN =)

så vad man kallas av barnen är ju helt upp till dem, så länge det är repektfullt,alltså ingte bara kärringen som bor med pappa, det skulle jag nog inte tolerera.
    Hur som helst så bonusmamma i vårat fall föll sig natruligt när barnet kom och frågade "vad för slags mamma jag var till henne" =)
  • sextiotalist
    TessaS skrev 2011-07-15 14:50:13 följande:
    eller
    "tjötkärring"
    eller
    "flängbula"
    eller
    eller
    eller.....
    eller...
    eller...
    Kärt barn har många namn Flört
  • ViolinaX

Ord jag har riktigt svårt för är Låtsaspappa och Plastmamma, för då verkar det som om man inte finns på riktigt...
    annars tror jag inte utomstående lägger så mycket värderingar i ordet bonusmamma, det är ett begrepp som förklarar vilket "släkband" jag har till barnet som jag lever ihop med, inte hur nära vår relation är.
    Sen är det väl ändå vanligast att barn kallar extraföräldern vid förnamn men använder ordet bonusmamma som en synonym för mammas kille när hon ska förklara för någon vem man är? eller finns det verkligen någon som blir  kallad för  "Bonusmamma" istället för sitt förnamn?  Har jag aldrig hört!

• TessaS
    sextiotalist skrev 2011-07-15 15:16:30 följande:
    Kärt barn har många namn Flört
  • WiJu

Jag går inte runt och kallar mig bonusmamma utan är barnens pappas sambo. Eller deras småsyskons mamma. Däremot antänder jag det här på fl för att beskriva min relation till sambons barn sen innan eller mina bonusbarn eller mina barns storasystrar... Annars så kallar vi ju varandra vid namn här hemma. Ser inget fel i ordet bonusmamma heller. Man gör som man vill och som känns bra för dom inblandade.

• långkalsong

Jag tål inte ordet och skulle aldrig i hela mitt liv kalla mig något som helst släktnamn rörande min sambos barn sedan innan.
    En dagmamma anser jag inte är helt jämförbart, det är ett yrke, inte en påtvingad låtsasfamilj som styv- bonus- plast- påhitt är.

Bonusbarn... nej, det finns det inte i min familj.
    Eller... jo, det skulle vara mina egna då isåfall, de är verkligen en stor bonus i mitt liv  <3

Svar på tråden Alla ni som inte "tål"ordet bonusmamma...