• Xwedia

Vi vill bli tillfälliga utlandföräldrar! Hjälp?

Hej, Vi vill så småningom bli utlandsföräldrar.
    Inte för resten av livet men minst ett år för att prova på, och om vi gillar det kan längre boende diskuteras.
    Vi måste alltså nu börja fundera på ett land. 
    Vad vi vill ha är närhet till fin sandstrand vid havet helst men sjö kan också gå bra.
    Bra sjukvård och helst många möjligheter i landet, även om man måste åka en bit.
    Skolor/Dagis måste erbjuda en bra utbildning och lärare (Skiljer oerhört mkt från stad till stad men..)
    Vi är inte intresserad av Asien, Afrika eller sydamerika.
    Våra barn pratar bara svenska och äldsta pojken kan lite engelska. 
    Jag och sambon pratar svenska, engelska, spanska, franska men öppen för att lära oss fler språk! :D

Ni som är utlandsföräldrar...
    Var bor ni? Trivs ni? Varför flyttade ni dit?
    Hur många språk pratar era barn?
    Vilka länder rekommenderar ni oss om?

★ Pojke -08 ★ Pojke -11 ★ Gravid BF -12★
  • Svar på tråden Vi vill bli tillfälliga utlandföräldrar! Hjälp?
  • evaoregon

Var bor ni? Portland, Oregon, USA.
    Trivs ni? Toppenbra!
    Varför flyttade ni dit?
    Min man kommer härifrån.
    Hur många språk pratar era barn? Engelska och hyfsad svenska.
    Vilka länder rekommenderar ni oss om? Vet ej.
  • Lenora
    På landet i England, stormtrivs, maken kommer härifrån.
    Engelska och lite svenska, jag hoppas att svenskan kommer mer i framtiden.
    Nya Zealand eller Australien. Eller skippa strandkravet så har ni större val.

För mig betyder till exempel den fantastiska gemenskapen i byn, speciellt mellan alla barnfamiljer, och bra förskolor och skolor (en helt annan klass än de svenska) mycket mer än att bo alldelens vid en strand. Vi har 30min till närmaste bra strand och det räcker för oss.

På många platser i England finns gemenskapen, bra och gratis sjukvård, oerhört bra förskolor och skolor (i jämförelse med de svenska) men att bo för en rimlig kostnad alldelens vid en strand och samtidigt ha nära till bra jobb är väldigt svårt. 
  • MamaPapa

Håller med LeonoraH. Vi bor också i England. Skulle bara stanna 2 år men älskade det så beslöt att stana ochnu har det gått 11 år. Vi kom hit via jobbet (båda svenskar). Två barn som är födda här. Pratar svenska o Engelska.
    Gillar mångfalden, gemenskapen, mixen av lantligt, byar o städer (vi har hästar o kor runt knuten, 30 minuter till storstad, en timme till kusten). Bra skola o vård där vi bor ialla fall.

• Snustroll
    Var bor ni?  Montreal, Canada
    Trivs ni? Ja - dåligt med stränder dock
    Varför flyttade ni dit? Min man kommer härifrån
    Hur många språk pratar era barn? Nu pratar hon inte än men vi satsar på svenska, franska och engelska
    Vilka länder rekommenderar ni oss om? Om ni absolut vill ha nära till strand så kanske Kalifornien eller Florida i USA? Bodde själv i LA några år och det var riktigt härligt. Tyvärr så är det väl inte så lätt att får arbetstillstånd där...
  • evaoregon
    Snustroll skrev 2011-07-20 16:42:06 följande:
    Om ni absolut vill ha nära till strand så kanske Kalifornien eller Florida i USA? Bodde själv i LA några år och det var riktigt härligt. Tyvärr så är det väl inte så lätt att får arbetstillstånd där...
    Ja, bara om man har ett yrke som är väldigt eftertraktat här i USA blir det lätt.
  • Catoz
    Ni som är utlandsföräldrar...

Vi bor just nu i Sydney, Australien och trivs annu sa lange (har precis flyttat hit). Bada tva fick jobb med vara resp foretag sa vi flyttade hit.
    Hur många språk pratar era barn? Vart forsta barn fods i januari men vi siktar pa svenska, tyska och engelska
    Har i Australien har ni nara till strand om ni bor i Sydney el Brisbane eller sa och det finns bra sjukvard mm. det ar dock dyrt att bo har. Livskvaliteten ar hog och life style avslappnad. Spraket kan ni ju redan sa om ni kan fa visum sa kanske det ar ett alternativ?

Annars later det ju mest som typ Europa och da kan jag faktiskt rekommendera Tyskland som har mkt bra utbildning och sjukvard aven om dagisplatser ar svart i manga stader. I Munchen (dar vi bodde tills nyligen) finns manga sjoar och en stor flod mitt i stan, ar mkt gront och alperna ar 45 min bort. Mycket hogt livskvalitet dar ocksa.
  • Nlie

Vi har just flyttat till Gibraltar som tillhör UK men ligger vid spanien, trivs toppen bra. Vi flyttade hit då mannen fick jobb här.
    Våra barn pratar svenska så här långt och lite engelska men vi satsar på flytande engelska o spanska också då båda språken talas här.
    Jag har ingen annan erfarenhet än Gibraltar men här finns bra vård, bra skolor, bra klimat, låg krimnialitet och närheten till hav o stränder.
  • Pirouette
    Var bor ni? Frankrike
    Trivs ni?
    Underbart, oerhört fint!
    Varför flyttade ni dit?
    Jag är svensk och min man fransman. Sverige var inte ett alternativ pga hans företag.
    Hur många språk pratar era barn? Franska och svenska än sâ länge, men de är bara smâ bebisar ;)
    Vilka länder rekommenderar ni oss om? Frankrike pga allt som jag själv uppskattar i livet... gastronomin, kulturen, vin. Nära till det mesta. Där vi bor har vi 2h till Paris, 4h till havet, 1h till alperna, vacker natur runtomkring oss, vingârdar till höger och vänster. Vi har direktflyg i närmsta stad som tar oss till Sverige pâ tvâ timmar, vârden är mycket bra här, skolorna varierar väl men skolan i vâr by är bra. Klimatet är absolut i min smak, (regn idag dock...) varma somrar och snöiga vintrar. Lätt att fâ tag i barnomsorg där vi bor.
    Sen tycker jag om att kunna gâ till mitt bageri varje morgon med barnen och välja mellan ett tiotal olika baguettsorter och gâ till byns marknad pâ onsdagarna och enbart laga mat av râvaror frân trakten utan att bli ruinerad. Det är livskvalitet för mig.
Svar på tråden Vi vill bli tillfälliga utlandföräldrar! Hjälp?