• lyckans jag

I går flyttade han hem till oss, akut behov av tips.

Nu så, nu bor lilla pytte hos oss.
    En chaschmere dvärgvädur med färg zobelsiames brun. Han är så fruktansvärt gullig å verkar trevlig.
    Jag läser och läser hur man ska bete sig för att han ska trivas som bäst men jag har några frågor.

I går fick han i stort sett vara alldeles själv i sin bur i sitt rum, ska man låta honom vara själv i några dagar till?

Han sitter mest på taket på sitt hus bara, såg nu i morse att han bajsat ner hela hustaket, varför vill han inte gå runt i buren och kolla?

Verkar inte som att han druckit något vatten, ska man försöka få i honom vatten genom handmatning?

ska man ta ut toalådan till att börja med, så att man ser var han helst vill kissa och bajsa? eller ska den stå i buren från början?

Vi har buren inom hus en 1.20 bur, vi har spån i botten och halm ovanpå, uppfödaren körde med torv, funderar på att byta ut till torv, ser ut som att det blir så mkt underlag med både spån och massa halm?
    Vad har ni för underlag?

Han äter sin mat i af skålen står på taket där han ligger, verkar inte så trevligt om han ska sova och äta bland massvis med kiss och bajs, sen är det ju svårare att hålla rent huset som är gjort av trä.

Fick en folder av uppfödaren vad man ska tänka på, men är ändå behov av svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-13 08:20
    han ser nästan lite deprimerad ut när han bara ligger där på taket!

• Svar på tråden I går flyttade han hem till oss, akut behov av tips.
  • Dr Mupp

Att de bajsar på huset/sitthyllan är helt normalt, man får bara göra rent det när man ändå gör rent buren.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • aprilmamma44

Kaniner ska inte vara inlåsta i bur. Så enkelt är det bara. Det är inte snällt på något sätt!

Nu har ni ju dock redan honom så gör det bästa ni kan! Mitt tips är att aldrig låta kaninen vara ensam. Skaffa ett  litet marsvin, köp en större bur och låt dom bo tillsammans. Se till så att dom VARJE dag får komma ut och springa, då snackar vi inte en kvart, utan dom ska få ordentligt med motion! Tänk en vild kanin, dom springer ju hela tiden!

Marnet skrev 2011-07-14 14:21:09 följande:
    Kaniner e mysiga! Våran Lasse skuttar ut o in i sin bur som han vill när vi e hemma o han älskar katterna o hunden :) på sommaren när de e fint har vi snickrat ihop en bur som han kan va i ute på dagarna!
    Låter som er Lasse har det underbart=) Så hade vår kanin och vårt marsvin det också. Deras bur var öppen hela dagarna och domhoppade in och ut som dom ville..satt med oss i soffan och tittade på tv, åt frukost med mamma på morgonen...mysigt=)

Förövrigt hoppas jag snart att det blir ett förbud mot alla former av djurhållning på det här viset. Alltså alla djur man köper för att dom är gulliga och sätter i bur. Kaniner, marsvin, fåglar osv ska ju inte sitta inlåste i en sån lite stålbur. Dom ska få springa fritt och ha det bra....
  • lyckans jag

Som jag har hört det så är det inte bra att kaniner har för stor tillgång till frihet heller för stor yta,
    oftast vill de dra sig undan och vara lite för sig själva en stund.
    Vi har en jätte stor bur till han som är så liten så jag tror inte att det är någon som helst fara att han far illa.
    Att ha honom fritt springande i huset skulle jag inte välja, dels alla faror som är finns i huset med sladdar osv
    tänk vad mkt bajsande och kissande det skulle bli oxå.
    Jag har inte dåligt samvete att jag har honom i bur, han får komma ut kortare stunder nu när han är så liten, han kan om han vill springa runt i sin bur som är väldigt stor som sagt va mot vad han själv är.
    Men vi tycker alla olika, med rätt kärlek och att man bryr sig om sitt djur så tror jag att den tycker det är skönt med en stund för sig själv i sitt rum ett tag.

• Dr Mupp
    lyckans jag skrev 2011-07-16 16:41:52 följande:
    Som jag har hört det så är det inte bra att kaniner har för stor tillgång till frihet heller för stor yta,
    oftast vill de dra sig undan och vara lite för sig själva en stund.
    Vi har en jätte stor bur till han som är så liten så jag tror inte att det är någon som helst fara att han far illa.
    Att ha honom fritt springande i huset skulle jag inte välja, dels alla faror som är finns i huset med sladdar osv
    tänk vad mkt bajsande och kissande det skulle bli oxå.
    Jag har inte dåligt samvete att jag har honom i bur, han får komma ut kortare stunder nu när han är så liten, han kan om han vill springa runt i sin bur som är väldigt stor som sagt va mot vad han själv är.
    Men vi tycker alla olika, med rätt kärlek och att man bryr sig om sitt djur så tror jag att den tycker det är skönt med en stund för sig själv i sitt rum ett tag.
    Jag tycker ju personligen inte att en 120 bur är särkilt stor. Det är vad vi har till vår dvärgkanin och jag skulle absolut inte vilja ha mindre till henne, snarare större men det har vi inte plats med just nu. Istället är hon ute i beteshagen dagligen. 
    Kaniner blir rumsrena så det blir sällan kiss på golvet om de har möjlighet att hoppa in i buren och kissa. En och annan bajsplutt kan de bli men det är ju lätt att städa undan.
  • Marnet

De finns inga sladdar o bita på o buren e alltid öppen så han gör sina behov i den! Har aldrig hört de att de inte skulle va bra för dom o ha för stor yta!?

• lyckans jag

Jag menar inte så, men att det skulle vara jätte synd om dom att bo i bur och sen ha tillgång till att springa runt i ett eget rum anser jag inte är dumt för kaninen.
    Att ha kaninen springandes lös runt i huset, vårat är 220 kvm skulle jag inte tro gjorde livet så mkt ljusare för kaninen.
    Denna kanin är en mindre dvärgvädur, kommer aldrig att bli så stor, står i pappret att han är alldeles för liten för att ställas ut, då anser jag inte att en 120 bur är för liten.
    Som det är nu sitter han på taket mkt i buren och han har tillgång till att gå ut och skutta och hoppa osv i ett eget rum men väljer stora stunder till att vara i buren trots att han kan komma ut.
    Kanske blir det skillnad när han blir äldre? nu är han ju så ung.
    Har man tv och lampor tvättmaskin datorer osv så finns det alltid sladdar om kaninen har fri tillgång runt i huset.
    Däremot så har vi helt sladdfritt i det rummet som är hans. Skulle aldrig kunna ha helt sladdfritt i hela huset.
    Att ha kaninpluttar runt om i hela huset tycker jag inte verkar vara så fräscht heller för den delen.
    det räcker med att plocka i hans rum.
    Vi har laminat golv som gör att kaninen åker kana när han går på det, vi har löst det att lägga lakan och har mattor i hans rum, lakan kan man lätt skaka av ifrån spån och pluttar.

• lyckans jag

Kan tillägga att denna ras inte kan vara ute när de är små, pga deras päls.
    Nästa år kan vi börja ta ut honom succesivt så att han vänjer sig sen kan han vara ute i stor bur och en rast hage med nät både över,  under och på sidorna.
    Hade en kanin som skrämdes ihjäl när den var ute i rast hagen även fast han hade tillgång till hus och stor yta,
    kaninen blev skrämd av grannens katt.
    Våran katt såg det hela och skrämde bort grannens katt, min mamma tog in kaninen som en stund senare dog pga att hjärtat stannade, kaninen var ihjäl stressad.
    Detta var en hermelin inte mkt mindre än vad denna kanin kommer att bli pga att den är mycket för liten dvärgvädur.
    Så även om denna kanin inte haft denna päls så hade jag lugnat mig till nästa år att släppa ut den i vida världen pga att det springer mkt katter här.

• Dr Mupp
    lyckans jag skrev 2011-07-18 11:59:48 följande:
    Jag menar inte så, men att det skulle vara jätte synd om dom att bo i bur och sen ha tillgång till att springa runt i ett eget rum anser jag inte är dumt för kaninen.
    Att ha kaninen springandes lös runt i huset, vårat är 220 kvm skulle jag inte tro gjorde livet så mkt ljusare för kaninen.
    Denna kanin är en mindre dvärgvädur, kommer aldrig att bli så stor, står i pappret att han är alldeles för liten för att ställas ut, då anser jag inte att en 120 bur är för liten.
    Som det är nu sitter han på taket mkt i buren och han har tillgång till att gå ut och skutta och hoppa osv i ett eget rum men väljer stora stunder till att vara i buren trots att han kan komma ut.
    Kanske blir det skillnad när han blir äldre? nu är han ju så ung.
    Har man tv och lampor tvättmaskin datorer osv så finns det alltid sladdar om kaninen har fri tillgång runt i huset.
    Däremot så har vi helt sladdfritt i det rummet som är hans. Skulle aldrig kunna ha helt sladdfritt i hela huset.
    Att ha kaninpluttar runt om i hela huset tycker jag inte verkar vara så fräscht heller för den delen.
    det räcker med att plocka i hans rum.
    Vi har laminat golv som gör att kaninen åker kana när han går på det, vi har löst det att lägga lakan och har mattor i hans rum, lakan kan man lätt skaka av ifrån spån och pluttar.
    Fuchar (I Sverige heter det inte Cashmere) är i regel större än normalpälsade dvärgvädurar eftersom fuch egentligen ligger mellan dvärgvädur och lilla Tysk i storlek. Nu är dessa blandade med dvärgvädur (eftersom de räknas som samma ras) så de har blivit mindre men en för liten fuch bör ju vara som en liten dvärgvädur och då blir den ju i samma storlek som vår kanin. Våran är fullvuxen och en 120 bur är inte stor, men räknas inte enligt jordburksverket som för liten heller. Men så länge kaninen har möjlighet att daligen springa utanför buren så gör det inte så mycket om buren känns liten.

Och självklart kan fuchar vara ute när de är små, man får dock kamma rent pälsen lite oftare från skräp.
  • mlinz

Jo, nu finns Cashmere i Sverige, förbundet vill fasa ut dvärgvädur fuchs, typiskt när uppfödarna lyckats få ner dem till dvärgvädursvikt ;) Cashmeren väger i snitt ett halvkilo mer än dvärgväduren, när jag födde upp dvärgvädur fuchs satsade jag på små dju just för att få ned storleken, hade flera som vägde runt 1,5kg. 

Och köp inget marsvin, marsvin vill inte ha sällskap av en kanin utan av ett annat marsvin. Kaniner är inga flockdjur och behöver inget sällskap. Det bästa är isådana fall att ha en kanin i en bur bredvid.

Att han ligger på taket ska inte vara någon fara, skönt om han är avslappnad och tillfreds i sin nya bur :) Bajsa på taket är ju en favorit bland kaniner verkar det som...

mvh/Lina (uppfödare av dvärgvädur i SKAF och har gått kursen om kaniner som är godkänd av jordbruksverket)  

• mlinz

Vitamindroppar är totalt onödigt att ge förresten, om kaninen har ett bra hö och ett bra foder så behövs inga tillskott :) 

• Linchik80

Har inte läst hela tråden...
    Vi har en liten dvärgvärdurshane som har sitt bo ute på våran inglasade balkong men dörren till den är bara stängd på natten annars så glider han runt precis som han vill.
    Han umgås med oss och katterna och verkar glad över sitt liv.
    Jag har en form av kattströ till honom som ser ut som pellets, sedan har jag vanlig kattsand i det hörnet han kissar i, för då kan man lätt byta ut där varje dag så¨slipper man lukten och maninen slipper gå i sitt kiss...
    Han har fri tillgång till hö och vatten och pellets, men han får ganska mycket godsaker också såsom morötter, kål, knäckebröd etc.

• Dr Mupp
    mlinz skrev 2011-07-29 12:28:42 följande:
    Jo, nu finns Cashmere i Sverige, förbundet vill fasa ut dvärgvädur fuchs, typiskt när uppfödarna lyckats få ner dem till dvärgvädursvikt ;) Cashmeren väger i snitt ett halvkilo mer än dvärgväduren, när jag födde upp dvärgvädur fuchs satsade jag på små dju just för att få ned storleken, hade flera som vägde runt 1,5kg. 

Och köp inget marsvin, marsvin vill inte ha sällskap av en kanin utan av ett annat marsvin. Kaniner är inga flockdjur och behöver inget sällskap. Det bästa är isådana fall att ha en kanin i en bur bredvid.

Att han ligger på taket ska inte vara någon fara, skönt om han är avslappnad och tillfreds i sin nya bur :) Bajsa på taket är ju en favorit bland kaniner verkar det som...

mvh/Lina (uppfödare av dvärgvädur i SKAF och har gått kursen om kaniner som är godkänd av jordbruksverket)  
    Coolt, då har jag lärt mig nått nytt.
  • Jeena

Hejsan!

Ursäkta om jag kapar tråden lite med en annan fråga, men det verkar gå att få vettiga svar här. Skrattande

På tal om hur stor yta kaninerna ska ha osv.. har en dvärgkanin som är dryga 10 år gammal. Hon har när vi bodde i lgh istort sett alltid haft buren öppen o fått springa fritt i lgh. Flyttade för 6 mån sedan och ställde buren på en bra plats mellan kök och matssal så hon alltid kan se vart hon har oss osv. Buren är jämt öppen men hon hoppar inte ut. Har inte hoppat ut en enda gång på dessa 6 mån.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta nu.
    Beror det på att hon fortfarande är rädd för/ovan vid sin nya miljö eller är det helt enkelt så att åldern tar ut sin rätt. Att hon liksom inte har lika stora behov av att springa längre. Har henne uppe i soffan dagligen och gosar och då är hon också "tröttare/stillsammare" än vad hon varit tidigare.

Ska man pusha på henne så hon hoppar ut, behöver dom "tvingas" till sin motion även om de verkar vara nöjda ändå. Hon är ju som sagt gammal nu, men äter som hon ska, har fin päls och är alert så är det nått så är det åldern. Inga tecken på sjukdom eller så.

Väldigt tacksam för lite åsikter om detta!!

• Dr Mupp
    Jeena skrev 2011-07-31 12:54:51 följande:
    Hejsan!

Ursäkta om jag kapar tråden lite med en annan fråga, men det verkar gå att få vettiga svar här. Skrattande

På tal om hur stor yta kaninerna ska ha osv.. har en dvärgkanin som är dryga 10 år gammal. Hon har när vi bodde i lgh istort sett alltid haft buren öppen o fått springa fritt i lgh. Flyttade för 6 mån sedan och ställde buren på en bra plats mellan kök och matssal så hon alltid kan se vart hon har oss osv. Buren är jämt öppen men hon hoppar inte ut. Har inte hoppat ut en enda gång på dessa 6 mån.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta nu.
    Beror det på att hon fortfarande är rädd för/ovan vid sin nya miljö eller är det helt enkelt så att åldern tar ut sin rätt. Att hon liksom inte har lika stora behov av att springa längre. Har henne uppe i soffan dagligen och gosar och då är hon också "tröttare/stillsammare" än vad hon varit tidigare.

Ska man pusha på henne så hon hoppar ut, behöver dom "tvingas" till sin motion även om de verkar vara nöjda ändå. Hon är ju som sagt gammal nu, men äter som hon ska, har fin päls och är alert så är det nått så är det åldern. Inga tecken på sjukdom eller så.

Väldigt tacksam för lite åsikter om detta!!
    Det är nog åldern som tar ut sin rätt. fortsätt ha buren öppen och gosa med henne men låt henne själv välja om hon vill skutta ute eller sitta i buren.
  • lyckans jag
    Dr Mupp skrev 2011-07-29 04:48:57 följande:
    Fuchar (I Sverige heter det inte Cashmere) är i regel större än normalpälsade dvärgvädurar eftersom fuch egentligen ligger mellan dvärgvädur och lilla Tysk i storlek. Nu är dessa blandade med dvärgvädur (eftersom de räknas som samma ras) så de har blivit mindre men en för liten fuch bör ju vara som en liten dvärgvädur och då blir den ju i samma storlek som vår kanin. Våran är fullvuxen och en 120 bur är inte stor, men räknas inte enligt jordburksverket som för liten heller. Men så länge kaninen har möjlighet att daligen springa utanför buren så gör det inte så mycket om buren känns liten.

Och självklart kan fuchar vara ute när de är små, man får dock kamma rent pälsen lite oftare från skräp.
    Jag har bara lyssnat på min uppfödare och följer hennes råd angående utevistelse eller inte,
    pälsen ska vara känslig mot fukt har jag för mig att hon sa,
    bebispälsen är annorlunda mot vad de blir när de blir vuxna.
    <Hon har fött upp den här rasen i många år så hon borde ju veta, om de nu inte är så att jag har missuppfattat henne?!
Svar på tråden I går flyttade han hem till oss, akut behov av tips.