• samboz

Hur kan man göra?

Heej,, 
    Jag och min sambo bor i lag. Men han har ett barn sen tidigare som nu är snart 4månader. Hon föddes även med klump fot. dvs,, att fötterna pekade inåt så hon måste gipsas en gång i veckan för senare operation. (som han sagt att han ville vara med på )
    Det funkar sådär. I början bråkade biomamman mycket om att det var jag som styrde han och att jag sa att han inte skulle träffa sitt barn. Även barnet mormor skickade elaka sms till min sambo över att jag styrde han osv. Men det stämmer ju INTE! Så jag tog och åkte hem till henne och prata ut och betättade att jag ville att han skulle ha en god relation med sitt barn. 
    Efter det så var det ganska lugnt ett tag. Han var och hälsa på barnet varannan dag. Sen bröt det ut igen. Då var dom arg för att min sambo inte kunde ta sig loss från jobbet för åka med barnet och gipsa om det för att mamman hade ont i halsen. Han måste säga till ungefär en vecka innan han ska vara borta för att kunna få ledigt (hög se sång på hans jobb) Då börja biomamman och mormor skriva att han var en sån dålig pappa och man skulle ställa uppp i vått och torrt. Han var inte ens värd att få kalla sig pappa ens en gång. För han kunde minsann ta ut VAB och så. Sen har hon varit på han sagt att han skiter i sitt barn och så hela tiden och att han inte var välkommen dit om han inte skärpte sig. Och börja hota med att barnet klara sig minsann bara med henne för de hade hon ju gjort hittills. Men sen när han fråga om ha fick ha barnet över en dag så tvär vägra hon för att barnet kände inte honom för att han inte varit där på 2 veckor. Vad har han gjort för fel? Jo enligt dom så har han förstört samarbetet mellan dom för att andra lagt sig i. Som hans bror och vänner. Men hon själv har skrivit elaka saker på Facebook så hon har ju varit offentlig. Men att hennes kompisar och familj lägger sig i det spelar tydligen ingen roll.  Sen skrev hon ett sms till mig och sa att om jag var den jag utgav mig för att vara så kunde jag stå för vad jag tyckte osv,, så jag svara så snällt jag kunde tyckte jag och sa i med de vad jag tyckte. Han har gjort så gott han kunnat tycker jag.  På det hela så vägrar mamman att ge honom gemensam vårdnad. Så han har ju hela tiden ett utanförskap och allt ska ske på hennes villkor och han har inget att säga till om. 
    Sen så skriver hon sms och säger att han inte bryr sig om barnet för han har inte frågat när operationen var. Men efter som han sagt att han ville vara med på den, och det är mamman som åker på sjukhuset med barnet (hon är mamma ledig) så trodde ju han självklart att hon skulle berätta när hon fått en tid för operation. Men tydligen så skulle hon opereras dagen efter hon skrev sådär och hon hade vetat om tiden i 4 dagar och inte sagt nått. Så min sambo hade ju inte en chans att kunna ta ledigt och åka dit. 
    Jag kan då inte låta bli att bli skit arg. Men med efter tanke så är det kanske inte mitt problem? Jag kan tycka de efter som vi bor ihop. Missuppfatta inte. Jag har INGET emot barnet i sig utan hur mamman letar fel och gör dumma saker. Hur mycke kan man lägga sig i egentligen??
    Oj det här vart långt och kanske lite svårt att förstå. Men skulle vilja dela mina tanka och kanske få synpunkter på det ur en liten annan synvinkel.
  • Svar på tråden Hur kan man göra?
  • Piingu

Mamman verkar inte må så bra. Tar på sig en martyr roll som hon inte behöver. Vissa människor är bara så att dom gör allt för att frysa ut andra och sen klaga över att hon/han är så ensamma och det är så jobbigt att behöva göra allt själv. Det är sällan att sådana människor ändrar sig men det händer. Håll ut ett tag till och se om hon lugnar ner sig. Fruktansvärt svårt att få dom att se situationer ur en annan synvinkel. Hon är så inne i sin egen bubbla. Hoppas den spricker snart. Kanske bitter över att förhållandet tog slut?

• samboz

Ja man kan ju verkligen hoppas på de. Men makt behov det har hon helt klart. Som i mina ögon tyvärr kommer straffa barnet i slutändan :`(
    Nu har dom varit på samarbets samtal på soc men dom hjälpte typ inget, stod mest på mammans sida :(   och min sambo kan inte riktigt framföra vad det är han vill för han tycker det känns lönlöst så då struntar han i den. Så blir han sur på mig när jag "tjatar" att han måste ju säga nått. 
    Jag blir så arg och LEDSEN!!! 

ibland önskar jag att jag kunde vara mer kännslo kall. 

• Piingu

Och mest frustrerad....
    Jag var i en liknande situation och det slutade inte så bra. 
    Min sambo träffade en tjej när hon var högravid. Var plastpappa i 1 år men sen gick det inte längre.
    Kvinnan sa till barnet att min sambo inte ville träffa henne mer och han inte tyckte om henne.
    Träffade mor och dotter på bussen en gång. Barnet frågade då varför han inte tyckte om henne.
    Mitt hjärta gick i kras. Hur kan man göra så mot sitt barn?
    Fick höra några år senare att hon skulle fly till england för soc ville ta hennes barn(3 st då)
    Så hon kom aldrig ur sin bubbla.
    Synd om barnen.

• samboz

Uff.. ja jag fattar inte hur folk tänker riktigt. Att lägga en sån stor sak på ett barn. Man skulle ju aldrig låta dom köra bil för de är dom ju förliten för. Men sånna där saker ska gå bra att tuta i dom :@. 

Min historia  kommer nog inte ta slut än. Min sambi ville ha samarbets samtal på soc och biomamman tycker då att min sambo är en ärthjärna för att han tror att han ska komma någon vart med de samtalet. Sen skriver att hon vill flytta skit långt bort här ifrån för dom klarar sig själva dom (barnen och hon). Sen i andra sekunden så det ända hon vill är att sitt barn ska ha en pappa. Då ska man väl inte vara dum och försvåra allt för pappan. För flyttar hon blir hon typ helt utan pappa och han utan barn :(. 
    Sen när han är där och hälsar på sitt barn är det en helt annat ljud i själlan. Känns som hon skriver sånna där saket ofentligt för att skrämas. Men ändå så litar jag inte på henne. Hon han hitta på precis vad som helst. Sen ska jag kanske inte stika under stolen att min sambo är lite Snäll/feg han också för han sätter inte ner foten och säger ifrån riktigt. Och Biomamman vet ju om de. Så när han väl säger ifrån lite så känns det som hon vill gävlas ännu mera. 

Svar på tråden Hur kan man göra?