vi som bott på neo i kristianstad
Susanne- mamma till Gabriel.. föddes i vecka 25+5 i köpenhamn.. flyttades sen till vårt sjukhus efter 3 veckor...
han föddes den 29 april 2008 o kom hem den 18 Juli 2008
Susanne- mamma till Gabriel.. föddes i vecka 25+5 i köpenhamn.. flyttades sen till vårt sjukhus efter 3 veckor...
han föddes den 29 april 2008 o kom hem den 18 Juli 2008
Våra tvillingpojkar föddes i Lund i vecka 25+4, blev flyttade till Kristianstad (där vi bor) när de var exakt en månad gamla. Har bara positivt att säga om Neo, underbar personal, bästa barnläkaren!!!, nya fina rum där man får sova tillsammans med barnen när de är stabila utan C-pap, man känner sig aldrig ivägen utan får vara delaktig i allt som rör sitt barn, en fri måltid per dag /helt ok mat!) annars finns gemensamma utrymmen där man själv kan fixa sin mat. Saknar personalen jättemycket och passar alltid på att besöka dom när vi är där på återbesök:)))
skånebo: när är era pojkar födda? när låg ni i k-stad?
När blev ni som fött i Lund uppskickade till kstad? Jag ligger i Lund nu men har inte fött, jag är 27+2 idag. Vet inte om jag får åka upp nästa vecka, hoppas ju på det. Men de är inte säkra på det här.
leaeva: min son är född 26+6 och när han var 28+6 flyttades han till k-stad, det heter att man flyttar barnet när barnet klarar av en transport. men om du inte har fött än vet jag inte hur man gör.
vet en som vattnet gick på v25 men pojken kom inte förrän i v34.hon låg kvar hela tiden i lund trots att hon oxå tillhörde k-stad.
men vi har inte närmre till k-stad. vi har närmst till lund. men de har gjort någon delning på nåt vis.
hur går det för dig?
Jodå änsålänge går det bra, får dropp mot sd och de har stannat av nu i kväll. Vi tar varje dag som plus och hoppas verkligen vi tar oss till v 28+. Jag vill helst upp till kstad då vi bara har 30 min dit. Men som sagt barnens bästa först. Hoppas de stannar i magen lite till.
bdmc: vi flyttades till Kristianstad 2 dec-10, våra pojkar föddes 3 nov-10. Fick flytta hem den 11 februari, först var de ca en månad på sal 14, sen resten av tiden bodde vi med pojkarna i sal 16. Hade hemsjukvård till slutet av Mars, väldigt tryggt och skönt:) killarna hade syrgas hemma väldigt länge, har er pojk behövt det?
leaeva: så skönt att det stannat av, hoppas verkligen dina små kan vänta lite till. Våra små liv skulle ju ut redan i vecka 25, Blev inlagd i Lund vecka 24 så en hel vecka i strikt sängläge lyckades de iaf stanna. Även om du föder i Lund så får ni säkert flytta till Kristianstad snarast. Inget fel på Lund, men hemma e ju bäst:)) Lycka till med dina tvillingar!!
När ni födde i Lund hur vart ett boende? Var bodde ni? Jag vet att kstad har familjerum men hur är det i Lund? Var sover man, har ju liksom nästan två timmar hem. Och vad får man betala i lund?
I Lund bodde vi på Patienthotellet, väldigt nära Neo, finns gångtunnel som leder direkt dit:) (upptäckte vi typ sista veckan när vi gått i snöstorm i 3 veckor:)) Vi är supernöjda med boendet, är precis som ett hotell, med 2 sängar och eget badrum, finns tyvärr ingen kyl på rummet, vilket hade vart kanon då jag pumpade rätt mycket mjölk. Finns dock ett pentry med både kyl och micro som man kan använda. En riktig frukostbuffe ingår, serveras mellan 7 och 9 tror jag det var, jättegott. Och det bästa av allt är att det inte kostar er en endaste krona att varken bo eller äta frukost där, när man är anhörig till barn och i ert fall som vårt, tvillingar, så bor bägge gratis!!!!!! Ett annat alternativ är Ronald McDonald huset, men är nog främst för familjer med barn sen innan, där bor man i lägenhet och ingen mat ingår. Vi tyckte det var perfekt att slippa tänka på att själv fixa frukost, man har ju fullt upp med tankarna på annat håll.. Fråga gärna mer om du undrar, så kanske jag kan svara:))
kom på en till sak, man får även ett eget telefonnummer så ni kan ringa och anhöriga kan ringa er, GRATIS!
Jag är nu i v 28+2 och ligger i lund. Bill flytta hem till Kristianstad men än får jag tydligen inte det. :(
Gubben har nästan två timmar körning hit ovh det är inte så lätt att hinna hit o hälsa på. Har legat inne i 9 dagar nu. Jag hoppas det blir kristianstad nästa vecka. Beroende på neo tydligen.
Hur länge kan man förvänta sig att man blir kvar på neo om det inte finns några större komplikationer om de föds v 29+ -30+ ?
De vägde i måndags enligt tul 1181, 1110 och 954g så alla borde vara över ett kilo nu hoppas jag
Hej!
Här är en till som bott på neo i k-stad. Min lille kille föddes i v27+0 nere i lund. 1080g. Där låg vi i 10 dagar. Sen valde vi k-stad över karlskrona som vi egentligen tillhör. Det var 3 år sedan. Jisses vad tiden går fort.
Valet att vi skulle bo i k-stad ångrar jag inte. Personalen är underbar och vi träffade många härliga familjer.
Vi bodde i familjerummet, vilket bokstav kom jag inte ihåg (till vänster och hade fönster iallafall) Vår dotter, då 5 år var med nästa hela tiden.
Idag är han 95 cm lång och väger 15 kg. Han har inte varit känsligare för infektioner än något annat barn. Har gått på dagis i ca 1 år nu. Hade turen att jag kunde vara hemma föräldrarledig i 2 år.
Leaeva: Hoppas du kommer närmare hem. Jag låg i lund i 10 dagar innan O föddes. Min sambo med dotter körde många mil per dag och det tog på krafterna. (bor i blekinge)
Hur länge man blir kvar om det inte tillstörer några komplikationer var till v 34 tror jag.Men jag skulle gissa att det är från barn till barn.
Leave;
Vår tjej föddes i v.28+5 och vi var kvar på neo till v. 34, gick sen hem med hemsjukvård som vi hade i ca 3 veckor, detta är väl det normala om inga andra komplikationer tillstöter ( tillhör csk) precis som JessAnn säger.
CSK tar emot barn födda från v.27 ( om jag inte minns fel)
Läste jag rätt innnan? Trillingar=)?