• cattis02

språkresa till USA

hej! jag ska skicka iväg min nu 13åriga dotter på en språkresa till usa nästa sommar då hon fyllt 14. hon vill uppleva det amerikanska tonårs livet och även lära sig mer engelska. men hon har skrämts en aning när hon läst om hur värdefamiljerna kan vara och att bolagen inte tar ansvar. jag har redan läst omdömmen från tidigare år om STS och EF och undrar om någon här har några nya omdömmen? är det bäst att bo i värdefamilj? vart i USA bör man bo? och vilket bolag är bäst att välja om man vill träffa nya kompisar, ha fritid men även lära sig något?

tack på förhandGlad

• Svar på tråden språkresa till USA
  • Dieselmom

All erfarenhet är bra erfarenhet ;) Din "lilla" tjej komer att växa enormt under den här tiden, kansek tom hitta sig själv! Jag förstår din/er oro, tyvärr vet man inte på förhand exakt hur det kommer att bli.
    Sommaren efter 9an åkte jag 1 månad på språkresa till Malta, när jag gick ut gymnasiet åkte jag som au pair till USA. Både STS och EF har funnits med länge, ta de som känns bäst för er och lita på att er tjej klarar sig och klarar de hinder som dyker upp i hennes väg. Kompisar träffar man redan på flygplatsen/planet, ofta bor man flera stycken i en familj.

Lycka till!

• Little me

Åkte som au pair till USA, Boston, med EF och skulle aldrig rekommendera dem till någon.
    För min del slutade det med att jag åkte hem, utan hjälp, trots löften om hjälpperson på plats och si och så. Mycket prat inte lika mycket verkstad.
    Åkte ju med förmedling för tryggheten men kände mig lurad. Och dessutom kostade det. Men jag var vuxen, 19år, kanske blir skillnad

• Dieselmom

ärligt talat så skulle jkag rekommendera att åka på språkresa till ett land i Europa när man är så ung (lättare + närmare att ta sig hem om det skulle vara ngt). Senare  kan din dotter välja mellan att åka som student (typ high school year) eller att arbeta som au pair och på så sätt "leva det amerikanska tonårslivet". Hon är ju ff tonåring även när hon är 18-19... ;)

• cattis02

saken e den att hon alltid har haft tycke för USA , trotts att jag hellre vill att hon ska åka till Frankrike eller England. hon går med på att även själv hjälpa till med att tjäna egna pengar genom att sälja morgon tidningar. jag är dock oroad över att hon kommer vara så långt bort, men jag tror att det är nyttigt för henne att klara sig på egna ben och upptäcka världen på egen hand.

• Dieselmom
    cattis02 skrev 2011-07-05 21:37:52 följande:
    saken e den att hon alltid har haft tycke för USA , trotts att jag hellre vill att hon ska åka till Frankrike eller England. hon går med på att även själv hjälpa till med att tjäna egna pengar genom att sälja morgon tidningar. jag är dock oroad över att hon kommer vara så långt bort, men jag tror att det är nyttigt för henne att klara sig på egna ben och upptäcka världen på egen hand.
    Jag förstår din dotter, jag var precis likadan. Men det är trots allt riktigt långt bort + att det är bra att ha ngt att längta till. Hon känner efter hur det är att vara på egen hand lite närmare hemmet och sen släpps hon ut i det "vilda". Utifrån mig själv kan jag säga att jag inte hade fått ut lika mkt av min USA vistelse om jag var 14. Tror att erfarenheten i Europa gör henne gott. MEN jag känner varken dig eller din dotter, hon är inte jag även om vi delar samma längtan och tycke för USA.
  • neeelly

hej !
    jag har varitpå språkresa i England med STS jag  kan ju bara säga jag ångrar inte en sekund !
    jag bodde i värdfamilj och jag hade det super bra.
    Vad jag hört så skulle alla i min grupp ha bra familjer där var en som inte fick en bra och de märkte det första dagen och ledarna kunde inte flytta dom dagen därpå för dom hade inte fått tag på någon så dom fick erbjudande att bo på ett hotell den natten med en ledare och det gjorde dom sen fick dom ny familj dag 3 och den var jätte bra !
    jag tycker verkligen att ledarna tar ansvar om något sånt hände dom gjorde ju allt för att flytta dom.
    och en nära till vår familj gick bort när jag var där och kändes som jag bara ville hem. men dom gjorde vad de kunde för att få mig på någorlunda humör spela kort drog skämt spela fotboll (jag var på fotbollsresa) och mycket annat. det var nog vad jag behövde för att gå vidare jag har klarat av det mycket bättre än de i min familj !
    men jag ångrar inte en sekund att jag åkte jag hade sååååå kul !
    man träffa ju alla varje dag så man kom så nära som grupp. vi kom jätte nära spanjorer, italienare och danskar med ! Men jag kan absolut rekomendera STS
    //Nelly England 2011

Svar på tråden språkresa till USA