6 månader - sen i utvecklingen?
Ska försöka göra det här kortfattat...
Min bebis är född i januari och han kan:
- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund
- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen
- le, skratta
- säga bababa
- titta efter en leksak
- greppa om en leksak och försöker hålla den
- ge ögonkontakt
Han kan inte:
- rulla åt något håll
- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt
- sitta upp själv
- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt
- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen
- har inte fått tänder
Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.
Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.
Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.
Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!