• Paisley

6 månader - sen i utvecklingen?

Ska försöka göra det här kortfattat...

Min bebis är född i januari och han kan:

- sitta upp med stöd, men halkar ner efter en stund

- stå en liten stund i knäet på mig, sedan viker sig benen

- le, skratta

- säga bababa

- titta efter en leksak

- greppa om en leksak och försöker hålla den

- ge ögonkontakt

Han kan inte:

- rulla åt något håll

- hålla själv i en leksak, han släpper taget direkt

- sitta upp själv

- krypa eller hasa sig eller ta sig fram på nåt sätt

- svälja maten bra, det mesta kommer ut igen

- har inte fått tänder

Han skrattar och ler väldigt mycket. Vill inte ligga på magen. När han bärs eller ligger på rygg sparkar han med benen och flaxar med armarna - detta är nästan konstant. Som att han cyklar i luften och slår ner benen mot ytan.

Tror ni att det här är normalt? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske någon som har varit på 6-månaders kontrollen och BVC reagerat på något av det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 11:48
    Min son är nu 19 månader. Han fungerar bra motoriskt nuförtiden, han kan gå ganska bra (lite problem med balansen på ojämna underlag), har bra finmotorik men har stora problem socialt och emotionellt.

Vi ska få komma till autismutredning till hösten eftersom han har haft de här symptomen sen liten och han gick tillbaka i utvecklingen vid runt 1 års ålder.

Om din intuition säger att det är något som verkligen inte stämmer, låt inte alla andra övertala dig att vifta bort din oro. Kolla upp det! Du kan spara tid som är viktigt för att fånga upp problemet snabbt.
    Min son är bland de yngsta att få komma till BNK för neuropsykiatrisk utredning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 10:21
    Min son har nu fått diagnosen autistiskt syndrom. Tack alla som följt oss!
  • Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?
  • tjohej11

Min son är också född i januari och följer inte heller riktigt "mallen". Han har rullat ett par gånger nu sista två veckorna (bara från mage till rygg, ej tvärtom) men mest ligger han där man lägger honom och pillar på leksaker.

Sitta kan han hyffsat men jag lägger alltid kuddar runt då han för eller senare tippar. Han stödjer inte benen när man håller upp honom, han bara viker dom. Tar sig inte fram på något vis när han ligger på golvet.
    De andra barnen i föräldragruppen både kryper, går efter möbler och vissa står till och med utan stöd korta stunder. Så visst blir man orolig =(

Jaghar vart på BVC-sköterskan många gånger angående utvecklingen men får bara höra att alla barn är olika. 

• Paisley
    tjohej11 skrev 2011-10-04 15:52:17 följande:
    Min son är också född i januari och följer inte heller riktigt "mallen". Han har rullat ett par gånger nu sista två veckorna (bara från mage till rygg, ej tvärtom) men mest ligger han där man lägger honom och pillar på leksaker.

Sitta kan han hyffsat men jag lägger alltid kuddar runt då han för eller senare tippar. Han stödjer inte benen när man håller upp honom, han bara viker dom. Tar sig inte fram på något vis när han ligger på golvet.
    De andra barnen i föräldragruppen både kryper, går efter möbler och vissa står till och med utan stöd korta stunder. Så visst blir man orolig =(

Jaghar vart på BVC-sköterskan många gånger angående utvecklingen men får bara höra att alla barn är olika. 
    Hur har det gått för dej? Min BVC säger fortfarande att detta är normalt. Men när jag själv ringde till sjukhuset sa dem att nej detta bör kollas upp och jag fick en remiss till dem direkt.
  • tjohej11
    Paisley skrev 2011-10-16 12:32:52 följande:
    Hur har det gått för dej? Min BVC säger fortfarande att detta är normalt. Men när jag själv ringde till sjukhuset sa dem att nej detta bör kollas upp och jag fick en remiss till dem direkt.

Han sitter mycket stadigare och kan stå om man håller i honom (inte i händerna men runt bröstet). Sen har han lärt sig vinka också.

Det är väl vad som hänt sen sist ungefär. Däremot är han jätteduktig på att titta på det man frågar efter. Mamma, pappa, lampa, tv, blomma, hund osv men det kanske alla barn är i den här åldern? 
  • Paisley
    tjohej11 skrev 2011-10-16 14:45:58 följande:
    Han sitter mycket stadigare och kan stå om man håller i honom (inte i händerna men runt bröstet). Sen har han lärt sig vinka också.

Det är väl vad som hänt sen sist ungefär. Däremot är han jätteduktig på att titta på det man frågar efter. Mamma, pappa, lampa, tv, blomma, hund osv men det kanske alla barn är i den här åldern? 
    Skönt att det går framåt iaf. Men det skadar inte att ringa barn och ungdomsmottagningen så att de kan kolla upp. Om det är "nåt" så vill man ju inte förlora tid.

Men jag tycker det låter som att han är tidig på att förstå. Säger han orden också eller? Min pojke förstår ingen ännu, han reagerar på ljud men inte på sitt namn. Han säger bababa, gagaga, dadada. Det reagerade inte BVC heller på utan de sa att det var jättebra. Lite förvirrad blir man.
  • tjohej11
    Paisley skrev 2011-10-17 11:40:18 följande:
    Skönt att det går framåt iaf. Men det skadar inte att ringa barn och ungdomsmottagningen så att de kan kolla upp. Om det är "nåt" så vill man ju inte förlora tid.

Men jag tycker det låter som att han är tidig på att förstå. Säger han orden också eller? Min pojke förstår ingen ännu, han reagerar på ljud men inte på sitt namn. Han säger bababa, gagaga, dadada. Det reagerade inte BVC heller på utan de sa att det var jättebra. Lite förvirrad blir man.

Nej han kan inte säga allt det, haha. Mamma kan han säga, sen är det mest bababa osv även för honom.

Vi ska till BVC om en vecka ungefär, ska se vad de säger då. 
  • Parniara

Just för sånt här älskar jag min mammagrupp. Vi är 8 mammor med barn födda i mars och då är det så lätt att se hur otroligt olika de är. En pratar redan, men kan knappt röra sig en annan kryper perfekt men jollrar knappt och mitt barn har redan tänder och är extremt fingerfärdigt och har redan pincepttgrepp. Antgligen för att hon fick tänder tidigt och ar besatt av att få tag i saker att bita på redan vid 3 månader. Hon lärde sig väldigt tidigt att vända och vrida på saker för att hitta bästa tuggytan.

• Unik27

Ha bebise på magen så den stärker rygg och nacken sen kan ni öva lite på att rulla. Min kunde inte rulla tills han var 7 mån men kunde sitta utan stöd sen han var 5 månader. Bvc sa att så länge han kan sitta upprätt är det ingen fara. Men ni fick öva på rullande och han lärde sig på några dagar krypa kunde han inte för ens han var 11mån men han gick när han blev 9 så kan det vara låt barnet träffa jämngamla de lär sig av varandra

• Paisley
    Unik27 skrev 2011-10-18 12:13:14 följande:
    Ha bebise på magen så den stärker rygg och nacken sen kan ni öva lite på att rulla. Min kunde inte rulla tills han var 7 mån men kunde sitta utan stöd sen han var 5 månader. Bvc sa att så länge han kan sitta upprätt är det ingen fara. Men ni fick öva på rullande och han lärde sig på några dagar krypa kunde han inte för ens han var 11mån men han gick när han blev 9 så kan det vara låt barnet träffa jämngamla de lär sig av varandra
    Okej, tack för rådet. Men det känns liiiite tjatigt för oss att höra det där igen. Speciellt eftersom man sitter i timvis och försöker locka med en leksak. Har alltid lille bebisen på golvet och för det mesta på magen. Han vill men det bara går inte.
  • Paisley
    Parniara skrev 2011-10-18 10:15:09 följande:
    Just för sånt här älskar jag min mammagrupp. Vi är 8 mammor med barn födda i mars och då är det så lätt att se hur otroligt olika de är. En pratar redan, men kan knappt röra sig en annan kryper perfekt men jollrar knappt och mitt barn har redan tänder och är extremt fingerfärdigt och har redan pincepttgrepp. Antgligen för att hon fick tänder tidigt och ar besatt av att få tag i saker att bita på redan vid 3 månader. Hon lärde sig väldigt tidigt att vända och vrida på saker för att hitta bästa tuggytan.
    Och på vilket sätt bidrar den här kommentaren till tråden? Visst alla är olika. En bebis med tex en CP-skada eller autism det är ingen dödsdom. Men betyder det att man inte ska göra någonting ÅT problemet? Betyder det att man inte ska reagera tidigt då man blir misstänksam.
    Börjar ångra att jag inte la tråden under barn/funktionshinder.
  • Camillie84

Jag skrev tidigare i tråden om min kompis son som var sen med motoriken. kom på att de fick gå hos en sjukgymnast eller liknande. 

Har ni blivit erbjudna något sådant? 

• Paisley
    Camillie84 skrev 2011-10-18 18:50:13 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden om min kompis son som var sen med motoriken. kom på att de fick gå hos en sjukgymnast eller liknande. 

Har ni blivit erbjudna något sådant? 
    Inte än, men vi har som sagt fått en läkartid. Det är om en vecka så vi får se vad som händer. Blev han hjälpt av sjukgymnastiken då?
  • Caroline13

Min tjej har aldrig rullat. Kunde sitta själv när hon var 7.5 månader. Började hasa, krypa nångång runt 9 månader. Gick en vecka efter att hon fyllde 1 år. Fick första tanden när hon var 1 år och en månad. Låter som din unge är fullt normal. Min är 2 år och är som alla andra ungar och pratar jättebra. 

• Camillie84
    Paisley skrev 2011-10-18 20:10:01 följande:
    Inte än, men vi har som sagt fått en läkartid. Det är om en vecka så vi får se vad som händer. Blev han hjälpt av sjukgymnastiken då?

Ja, det hjälpte. De fick massa övningar att göra hemma, han skrek när han skulle göra dem, gillade inte alls det. Han skulle bäras på ett visst sätt, fick inte ligga på sidan eller rygg så mycket, fick inte sitta i babysitter.

Innan det hade han kanske skrikit en gång i hela sitt liv, han va en så lugn bebis, jag har aldrig träffat en sån "snäll" bebis, han bara låg på soffan eller golvet och var nöjd.  

De misstänkte först muskelsvaghet men idag visar han inga tecken alls på att vara muskelsvag. Han är 2 nu och en helt vild kille.

Kom på en till sak, hans öron sitter inte på samma ställe på huvudet, inte mitt emot varandra om du förstår vad jag menar. Ingen hade lagt märke till det förrän sjukgymnasten såg det. Det syns bäst bakifrån. 
    Och det påverkar balansen. Allas öron sitter lite olika men i hans fall är det extremt.   
  • Paisley

Hej! Nu har det gått över ett halvår, så det är verkligen dags för en uppdatering. Min son är idag 16 månader. Han kom ikapp motoriskt och går nu. Inom övriga områden är han ganska kraftigt utvecklingsförsenad, alltså socialt och kognitivt. Så att han har en utvecklingsförsening är konstaterat. Han har även autistiskt beteende.

Det där gungandet som jag beskrev och flaxandet med armar och ben har fortsatt. Jag kände på mig att det var avvikande, en mammas intuition ni vet. Nu snurrar han även i cirklar och har dålig ögonkontakt. Han har slutat säga mamama och papapa och slutat säga det första ordet som han fick när han var 11 månader. Nu kämpar vi för att få hjälp!

Detaljerna är helheten
  • Ninna84

min son är 10 månader och kan inte sitta själv, krypa eller resa sig mot saker...

han är även väldigt dåig på att äta mat med bitar i, de kommer upp igen.
    Han är 8 tänder men tuggar inte.

han kan säga baaaba och pappa, de går i ett för han hela dagarna.

Han är sen i motoriken, han lärde sig att vända på sig vid 8 månader, och för att ta sig fram så rullar han dit han vill.

de gäller att låta allt komma i bebisens takt, de är inte mkt man kan stressa fram. vde har ja lärt mig med min son. Visst kan man visa dom hur man gör men att dom sen lär sig att göra de är väl upp till dom!

• Paisley
    Ninna84 skrev 2012-08-14 10:54:14 följande:
    min son är 10 månader och kan inte sitta själv, krypa eller resa sig mot saker...

han är även väldigt dåig på att äta mat med bitar i, de kommer upp igen.
    Han är 8 tänder men tuggar inte.

han kan säga baaaba och pappa, de går i ett för han hela dagarna.

Han är sen i motoriken, han lärde sig att vända på sig vid 8 månader, och för att ta sig fram så rullar han dit han vill.

de gäller att låta allt komma i bebisens takt, de är inte mkt man kan stressa fram. vde har ja lärt mig med min son. Visst kan man visa dom hur man gör men att dom sen lär sig att göra de är väl upp till dom!

Ja men man kan hjälpa mycket på traven med träning. Vi tränade med gymboll, det var så sonen lärde sig att vända runt vid 11 månader gammal. Nu är han inte sen motoriskt, men däremot socialt/språkligt/emotionellt.

Så jag tycker visst att det är bra att man tränar om man har barn som är sena! 
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden 6 månader - sen i utvecklingen?