• Millan83

Vad äter ni till blodpudding?

Jag vänder mig till er som faktiskt äter blodpudding och frågar vad ni äter och dricker till!?

Det finns så många olika "skolor" runt om i landet och ni får därför gärna skriva varifrån ni kommer också! 

Himla spännande! 

• Svar på tråden Vad äter ni till blodpudding?
  • BymBym

Tänker ni på annars också vad ni ska dricka för att ta upp järnet i maten bättre?

• Leoella

Helst med rårörda lingon och riven morot.
    Substitut= lingonsylt.
    Helst VILL jag dricka mjölk till, men undviker det pga att det motverkar  järnupptaget i kroppen har jag hört.

MUMS med blodpudding!!

• Mama Mia
    Leoella skrev 2011-07-17 20:33:26 följande:
    Substitut= lingonsylt.
    Helst VILL jag dricka mjölk till, men undviker det pga att det motverkar  järnupptaget i kroppen har jag hört.

MUMS med blodpudding!!
    Men numera har dom kommit fram till att det är okej att dricka mjölk till. Det hindrar tydligen inte alls järnupptaget som man tidigare trott. Tror jag läste det i vi föräldrar...
  • CeciliaMaria82

Äter med lingonsylt och hackad vitkål! Sen ett glas juice eller liknande för att kroppen på bästa sätt ska kunna ta upp alla nytigheter, har hört att mjölk saboterar kolosalt mycket

• Leoella
    Mama Mia skrev 2011-07-17 20:38:21 följande:
    Men numera har dom kommit fram till att det är okej att dricka mjölk till. Det hindrar tydligen inte alls järnupptaget som man tidigare trott. Tror jag läste det i vi föräldrar...
    Aha! Vilken tur i så fall!
  • Sodaspring

När jag jobbade som kokerska i en förskola så fick vi också höra att det är så mycket järn i blodpudding att det inte spelar någon roll om man dricker mjölk till.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Kissekatten

Jag äter med lingonsylt till. Ibland bacon och rösti också. Tror att vi fick nån slags blandning av ris, ärter, majs och paprika till i skolan, det var också gott.

Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Koppkaka

Tack vare den här tråden fick jag lov att köpa mig en bit blodpudding, som jag ska avnjuta till lunch imorgon

Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • Koppkaka
    Leoella skrev 2011-07-17 20:33:26 följande:
    Substitut= lingonsylt.

MUMS med blodpudding!!
    Fast det är en myt, har dom ju kommit fram till.
    Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • redneck girl

riven kål och rivna morötter och lingonsylt. dricker mjölk till. bor i dalarna.

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Millan83
    Koppkaka skrev 2011-07-18 18:07:15 följande:
    Tack vare den här tråden fick jag lov att köpa mig en bit blodpudding, som jag ska avnjuta till lunch imorgon
    Härligt!

Också kul att tråden fått så många svar! Har varit borta en vecka och fick massor av sidor att läsa ikapp!

Vi ska också äta blodpudding ikväll! Längtat eftersom vi tänkt göra det innan vi resta bort men vi hann inte!

Falukorv och lingon är beredda!! =)

(och äppelmos till maken! haha) 
  • Peyann
    Mamma fick en gåva från våran farmor i Skåne som har följt i tradition troget när det gäller blodpudding! Till serverades potatis, löksås och lingonsylt <3 Då blev det inte torrt och det smakar utmärkt gott :D <3 Ja och så stekt fläsk till också <3
  • Peyann
    Mamma fick en gåva från våran farmor i Skåne som har följt i tradition troget när det gäller blodpudding! Till serverades potatis, löksås och lingonsylt <3 Då blev det inte torrt och det smakar utmärkt gott :D <3 Ja och så stekt fläsk till också <3
  • alade

Blodpudding med smör och ostskivor på, samt rårörda lingon till. I grönsaksväg är det morötter och vitkål som gäller. Mjölk till som barn, nu dricker jag vatten.

Svar på tråden Vad äter ni till blodpudding?