• Sveasson

Varför låter du ditt barn springa och skrika mitt i ett bostadsområde?

Eftersom det finns mängder av barn som gör just detta så finns det ju också mängder av föräldrar sm tycker det är okej och någon av föräldrarna borde ju sitta på Fl. Jag är nyfiken på hur ni tänker.
    Vi bor i ett parhus i ett lugnt och tryggt område där husen ligger i rader med små gator emellan varje rad. Det är ju väldigt varmt och man vill ju gärna ha balkongdörr eller fönster öppet för att få in lite svalka men det är totalt omöjligt. I området springer det omkring 3 ungar, mellan 10 - 13 år och de ropar och skriker och skrikskrattar och håller på, fram och tillbaka mellan husen och de är fruktansvärt irriterande. Föräldrarna är hemma men bryr sig inte. Så hur tänker man som förälder? Att klockan bara är 20.50 så inge ändån kan klaga på ungarna, att barn är barn och måste få skrika av sig, att det är varje förälders rätt att koppla av om kvällarna och ungarna håller sig ju på området? Hur tänker man?
    Jag vet att föräldrarna till just dessa barn har fått klagomål tidigare men inget biter på dem, ungarna härjar fritt så länge de vill. De är på lekplatsen och skrämmer småbarn och de stoppade min sexåring när han kom cyklande och började bråka med honom, de är bedrövliga.
    Men det är främst skrikandet jag undrar över då jag märkt att det är fler än dessa tre ligister som får hålla på så. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-04 22:39
    Måste förtydliga eftersom merparten föräldrar tydligen chockas svårt av min trådstart. Nej, det handlar INTE om små barn som skrattande och lekandes leker tafatt i solskenet, det handlar om 10 - 13 åringar som driver runt i området sena kvällar och fullkomligt gallskriver, vrålar, vad det verkar bara för att just låta så högt det går. Dock har jag genom era svar fått en insikt i hur deras föräldrar kan tänkas resonera och även om det är beklämmande så var det ju ändå det jag ville med tråden, veta hur ni resonerar.

• Svar på tråden Varför låter du ditt barn springa och skrika mitt i ett bostadsområde?
  • Sveasson
    cosinus skrev 2011-07-04 21:33:57 följande:
    Jag går mot strömmen här och tycker inte att ungar ska få skräna hur de vill.

Det måste få leka, de måste få låta. Ropa "dunk" om de leker kurra gömma, ropa till kompisar tvärs över ett fält om de spelar fotboll. De måste få skratta, busa och ha roligt.

MEN, de behöver faktiskt inte alls få skrika och skräna hur högt de vill. Mina killar far gärna runt och springer och skriker där själva leken liksom går ut på att ropa och leva om och jag jobbar verkligen med det och skulle aldrig acceptera att de for runt i ett bostadsområde kvällstid. Nu är det inte aktuellt, de är för små men innan de är 10-13 år hoppas jag verkligen de har förstått att man måste ta hänsyn till andra och inte bara agera utifrån vad man själv tycker är kul.
    Precis, det är det jag menar.  Jag visste att många på Fl har inställningen "Barn kan bete sig som de vill för de är ju barn" redan innan jag startade tråden men ville ändå få lite mer detaljerat hur de tänker.
    Jag resonerar som du, barn får gärna leka, ropa till varandra om de spelar fotboll, skratta så de kiknar på studsmattan o.s.v det är ju liksom LEK. Men det dessa ungar sysslar med, de jagar inte varandra, de spelar inte boll, de ropar inte till varandra från ett avstånd utan de driver bara runt, knuffas och skriker, de är helt enkelt bara fruktansvärt högljudda. Min minsta kille, tre år, har hög feber, jag skulle vilja ha hans fönster öppet för att få ner temperaturen u rummt men det går inte, de skriker så de väcker de döda, jag ska upp och kolla till sonen inatt, jag hade velat sova, men det är för varmt och det går inte att ha öppet i vårt sovrum heller.

Som du skriver, det handlar ju också om tid, kan man inte dämpa sina barn litegrann när det börjar bli kväll, som sagt skratt och lek men de behöver inte totalt gallskrika efter åtta på kvällen. Har inte småbarnen också rättigheter att få sova liksom. 
  • Serahjay

Ouppfostrade barn helt enkelt som inte kan lera sig veta hut. Föräldrarna har antagligen inget bry i kroppen eller gett upp. Ingen pli på dom alls.

Är man 10-13 är man gammal nog att förstå att inte skrika och gapa i onödan och speciellt skrämma dom stackars små barnen.

Är dom små så är det svårt att få dom att förstå att dom inte kan härja på det viset. Försöker lära min brorson att man inte ska skrika i trappan för det ekar så förfärligt.

Men är man ett gammalt skolbarn så borde man ha lite mer vett i skallen.

• Lillismaj

Vissa tycket det är jobbigt med skrikande barn, andra inte. Men nu är det så att nästan alla barn skriker.
    På vår gård där vi bodde förut var det liv från ungarna enda till kl 22 på kvällarna (på sommaren) och det tyckte jag var jättehärligt. Där vi bor nu är det lugnt och tyst. Föredrar barns härliga livsglädje och lite liv omkring mig.

Jag hade själv tyckt att det varit mycket värre med att ungarna bråkar med mitt barn. DÅ hade de fått med mig att göra! Lite märkligt att du reagerar mer på skriket än att de är dumma mot ditt barn

• Sveasson
    Lillismaj skrev 2011-07-04 21:48:15 följande:
    Vissa tycket det är jobbigt med skrikande barn, andra inte. Men nu är det så att nästan alla barn skriker.
    På vår gård där vi bodde förut var det liv från ungarna enda till kl 22 på kvällarna (på sommaren) och det tyckte jag var jättehärligt. Där vi bor nu är det lugnt och tyst. Föredrar barns härliga livsglädje och lite liv omkring mig.

Jag hade själv tyckt att det varit mycket värre med att ungarna bråkar med mitt barn. DÅ hade de fått med mig att göra! Lite märkligt att du reagerar mer på skriket än att de är dumma mot ditt barn
    Vem skrev att jag reagerar mer på skriket? Jag skrev att DEN HÄR tråden handlar om skriken eftersom det är generellt för många barn, jag kan knappast fråga här varför dessa specifika barn är jävliga mot andra ungar, eller hur?

Jag tror vi har lite olika betydelse på livsglädje, för mig innebär det barn som skrattar, leker, hoppar och studsar, springer och busar på dag och tidig kväll, för dig innebär det tonåringar som går runt och gallskriker till sena kvällen, olika betydelse av ordet som sagt. 
  • Lillismaj
    Sveasson skrev 2011-07-04 21:52:28 följande:
    Vem skrev att jag reagerar mer på skriket? Jag skrev att DEN HÄR tråden handlar om skriken eftersom det är generellt för många barn, jag kan knappast fråga här varför dessa specifika barn är jävliga mot andra ungar, eller hur?

Jag tror vi har lite olika betydelse på livsglädje, för mig innebär det barn som skrattar, leker, hoppar och studsar, springer och busar på dag och tidig kväll, för dig innebär det tonåringar som går runt och gallskriker till sena kvällen, olika betydelse av ordet som sagt. 
    Men herregud, du är ju bara sur. Verkar ha en riktigt dålig dag.

Okej, springer de omkring och gallskriker bara för att jävlas och störa, ja då håller jag med. Kasta några iskalla vattenballonger efter dem nästa gång.
  • Sveasson
    Lillismaj skrev 2011-07-04 21:56:19 följande:
    Men herregud, du är ju bara sur. Verkar ha en riktigt dålig dag.

Okej, springer de omkring och gallskriker bara för att jävlas och störa, ja då håller jag med. Kasta några iskalla vattenballonger efter dem nästa gång.
    JA, jag ÄR sur, det borde framgå i ts varför också men du verkar inte vara ute efter att tillföra tråden något utan bara ge din synpunkt på "livsglada" tonåringar. Det är ju jättefint med människor som du som bara njuter även efter en vecka  av gallskrik tills du somnar av utmattning, tyvärr hör jag inte till den skaran och ärligt talat vet jag inte om jag vill höra dit heller. Jag vill att min febriga treåring ska få sova i ett svalare sovrum utan att väckas av gallskrikande tonåringar hela tiden, men det är klart, jag är ju bara sur.
  • Mälaröbo

Du återkommer flera gånger till den sk "föräldrarutan" som många, utom du förståss, befinner sig i.
    Hur kan du veta vem som är I den eller UTANFÖR den??

Precis som jag trodde så handlar dina klagomål om barn i en ålder som du själv ännu inte upplevt.
    Det är SÅÅÅÅ lätt att klaga på "sånna" barn innan man själv är där!

Var försiktig, för om några år kanske din lille fått gå utanför "föräldrarutan" och är på nån annans gård och skriker oavbrutet, utan att varken leka eller ha tillräckligt kul för att omgivningen ska gilla det.

Det behöver inte bero på varken ouppfostrade barn eller föräldrar som inte bryr sig utan om tonåringar/stora barn som testar sina vingar utanför färäldrarutan....

Varför inte öppna fönstret och säga till?? Det hoppas jag folk gör till mina barn när jag inte ser dem.

• Sveasson
    Mälaröbo skrev 2011-07-04 22:27:11 följande:
    Du återkommer flera gånger till den sk "föräldrarutan" som många, utom du förståss, befinner sig i.
    Hur kan du veta vem som är I den eller UTANFÖR den??

Precis som jag trodde så handlar dina klagomål om barn i en ålder som du själv ännu inte upplevt.
    Det är SÅÅÅÅ lätt att klaga på "sånna" barn innan man själv är där!

Var försiktig, för om några år kanske din lille fått gå utanför "föräldrarutan" och är på nån annans gård och skriker oavbrutet, utan att varken leka eller ha tillräckligt kul för att omgivningen ska gilla det.

Det behöver inte bero på varken ouppfostrade barn eller föräldrar som inte bryr sig utan om tonåringar/stora barn som testar sina vingar utanför färäldrarutan....

Varför inte öppna fönstret och säga till?? Det hoppas jag folk gör till mina barn när jag inte ser dem.
    Om du L Ä S E R så har både vi och andra i området sagt till. både föräldrarna och barnen men det hjälper inte. De här älskvärda barnen/tonåringarna har testat sina vingar i området i över en vecka nu, de bor här i området, de passerar sitt eget hus flera ggr när de driver runt . Föräldrarna är hemma, om de inte är döva så hör de sina små änglar likaväl som resten av området men de skiter i det, tänker förmodligen som du och merparten av tråden, barn är barn, låt dem testa sina vingar o.s.v
    Men MINA barn då, varför ska inte de ha rätt till sömn lika mycket som du anser att dessa små änglar har rätt att kväll efter kväll driva runt och knuffas och gallskrika timme efter timme? Pensionärer, folk utan barn, det bor mängder av olika människor i området men ALLA ska anpassa sig efter och plågas av dessa tre enligt dig? Det är DET jag menar med den minamala j***a föräldrarutan!

• Mälaröbo

OMG! Vilken otroligt otrevlig bitchig ton du har till oss/mig i tråden! Med den attityden kommer du inte att gå långt i dina samtal med föräldrar och ungdomar!

JAG bor inte på din gård!
    JAG har inga barn som är ute och skriker på kvällarna!
    JAG anser inte att nåt barn ska vara sömnlöst!

Allvarligt! Vad vill du?? Enligt dig så lyssnar inte varken barn eller föräldrar på det som ALLA på din gård tycker, så vad tycker du att nån på FL ska göra åt DIN situation?? Är det känslan av medhåll som skulle kunna hjälpa dig??

Det enda jag hela tiden sagt är att det är SÅÅÅÅ lätt att ha åsikter om andra föräldrar och andra barn innan man själv har haft barn i den åldern. Man ska vara försiktig med att ta i (vilket du uppenbarligen inte ens klarar av bland främlingar på FL) eftersom det kan vara man själv som rätt vad det är sitter i en sits med en jobbig tweenie.

Det behöver inte ALLS handla om ouppfostrade barn och/eller oengagerade föräldrar. Om du inte kan inse det så är det nog DIN föräldraruta som behöver utvidgas REJÄLT innan ditt eget barn når en ålder när bekymren faktiskt är något större än en infektion eller några sömnlösa nätter!

• mrsjonte

Sveasson: Jo absolut ska man ta hänsyn till de som bor i ett kvarter, men barn är barn och leker och ståjar. Men det är skillnad på det och rent gap och skriker........(när de leker) Och tycker att föräldrar som hör sina barn skrika o gapa på ett "ovettigt/störande" ska säga till.......
    Men med mitt förra inlägg som menar jag så här: Att av två ting så har jag helldre dessa barn som gapar o skriker (i sin lek)  ÄN hundar som skäller och skäller och hundägaren är ute men inte TYSTAR eller säger till hunden att vara tyst......

• sahara

Jag förstår dig, ts,
    När barnen var små bodde vi i ett bostadsområde som var ett helvete på sommaren.Egentligen trivdes vi jättebra för vi hade trevliga grannar och barnen hade många kompisar i området.

Men sommaren som sagt.....Precis som ts beskriver...gap och skrik till sena kvällen.Vardag som helg.Och det var både små 4-åringar och tonåringar som drev runt i bostadsområdet och förde ett jäkla liv.Det var inte ovanligt att ungarna var ute och skrek till midnatt.Ärligt...vem låter små 4-åringar vara ute vid den tiden ?? Mycket konstigt.

Det var mycket klagomål från många boende i området.Föräldrar o barn fick många tillsägelser men det hjälpte inte.
    Det var tydligen helt ok att ungar för ett jävla liv sent om kvällarna.Ingen som helst hänsyn att folk kanske inte hade semester hela sommaren och att småbarn skulle sova i rimlig tid.
    Själv skulle jag gå upp kl 05.15 och iväg o jobba.Jättekul när man haft svårt att somna pga oväsendet.
    Att ungar leker och låter på normala tider stördes jag inte ett dugg av.Det var bara härligt att höra lekande barn.Men är det verkligen ok att barn o tonåringar ska få störa folk så dom inte kan sova ? Jag tycker inte det.

Numera bor vi på landet och det är jag väldigt tacksam över. 

• Sveasson
    sahara skrev 2011-07-05 14:47:15 följande:
    Jag förstår dig, ts,
    När barnen var små bodde vi i ett bostadsområde som var ett helvete på sommaren.Egentligen trivdes vi jättebra för vi hade trevliga grannar och barnen hade många kompisar i området.

Men sommaren som sagt.....Precis som ts beskriver...gap och skrik till sena kvällen.Vardag som helg.Och det var både små 4-åringar och tonåringar som drev runt i bostadsområdet och förde ett jäkla liv.Det var inte ovanligt att ungarna var ute och skrek till midnatt.Ärligt...vem låter små 4-åringar vara ute vid den tiden ?? Mycket konstigt.

Det var mycket klagomål från många boende i området.Föräldrar o barn fick många tillsägelser men det hjälpte inte.
    Det var tydligen helt ok att ungar för ett jävla liv sent om kvällarna.Ingen som helst hänsyn att folk kanske inte hade semester hela sommaren och att småbarn skulle sova i rimlig tid.
    Själv skulle jag gå upp kl 05.15 och iväg o jobba.Jättekul när man haft svårt att somna pga oväsendet.
    Att ungar leker och låter på normala tider stördes jag inte ett dugg av.Det var bara härligt att höra lekande barn.Men är det verkligen ok att barn o tonåringar ska få störa folk så dom inte kan sova ? Jag tycker inte det.

Numera bor vi på landet och det är jag väldigt tacksam över. 
    Exakt vad jag menar, du beskriver vår situation klockrent och det är som du skriver ett rent helsike. Men nu vet vi hur föräldrarna till dessa barn resonerar och med den inställningen verkar det inte vara möjligt att komma fram till en kompromiss. I vanlig ordning är det föräldrarna som ska ha sin vilja fram och alla andra ska backa. Vi har bestämt oss för att flytta och jag hoppas det finns mer ansvarsfulla föräldrar där vi hamnar som vet skillnad på livsglädje och bara gallskrik för att höras.
  • tjej med adhd

ja  har samma problem  de är  10 till 15 åringar  som  15-22  på kvällen  gapar å skriker å spelar fotfoll utanför fönstret  de är  bara  3 vån hus   här  och träkåkar   10 st  1+ -15 åringar    man blir störd  i huvet och hyres värd gör inget

• Tangent

Jag är helt för att barn ska få låta, men det du beskriver tycker jag är helt fel. Skulle aldrig tillåta att min blivande 10-åring sprang omkring och skrek så, speciellt inte om det är trångt mellan husen så att skriken förstärks. .

• JECJ

Det är inte gulligt och det är inte härligt med skrikande barn oavsett ålder. Det är ett mysterium hur föräldrar lyckas lära sina barn att inte springa ut framför bilar men finner det omöjligt att lära ungarna lite vanligt jävla vett!

• Kentnet

Härlig tråd!

Blev lite långt men...

Skriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik.
    Oj!oJ! Ett barn visst i fara!

Nä, falskt alarm, IGEN!
    Vi har ett exempel på hur tokigt det kan gå!
    Vi är ett par på dryga 40... som har en son, 3 år och bor i hyreslägenhet i Karlstad. Vi har som trådstartaren en ibland viss och ibland stor problematik med skrikande barn i kvarteret, bara flickor egentligen, i ålder ca 5-9 år.
    Samma här så tycker vi att det bara är kul med ungar som har roligt och kan vara högljudda och vi störs inte nämnvärt i normala fall... Vi har vissa jobbiga dagar när barnen skriker mer än vanligt. Ofta upplever vi att de förstärker glädje eller spänning med att skrika lite extra, ibland väldigt mycket extra och jag menar verkligen att de skriker extra!!! Vi har även upplevt liknande problematik vid och på skolor på området. Riktiga till synes helt omotiverade rå-skrik på löpande band när vi går förbi. Vi har vid flera tillfällen talat med barnen i kvarteret om att dämpa sig och det brukar hjälpa men inte alltid. Vi har även nått några få föräldrar och talat lite med resultatet olika åsikter och idéer. Förvånande är hur många föräldrar som tycker det är OK att barnen får skrika så in i h*****e! Visst, barn är barn, helt OK med lite mer ljud ibland...
    Fråga: Hur tänker vissa föräldrar?

Häromdagen röt jag till riktigt rejält åt flickorna efter att de inte förmådde sig att ge sig med att springa och skrika i trapphuset där vi bor. -Trotts att vi bett dem! Klockan är (onsdag) ca 21:45. Jag är sedan ett ögonblick förbaskad och med skorna snabbt på öppnar jag min dörr varpå barnen som står i dörren till trapphuset när de ser mig mest blir naturligt rädda och lägger benen på ryggen. Jag ut och skriker åt ungarna som är 6-7 st som springer åt lika många olika håll!
    Efter några minuter möter jag på en av föräldrarna, mamma, till en av flickorna som undrar hur jag är funtad som skriker åt barnen så de blir rädda och gråter. Ja, svarar jag, vad hade de att göra i mitt trapphus med spring och höga skrik trotts att vi bad dem gå ut? Vi talar lite om saken och mamman hävdar att barnen har sommarlov och att jag är dum i huvet (???) Vadå sommarlov, undrar jag! Ok jag kanske är dum i huvet och jag kan medge att jag kanske tog i lite väl. Vi har ju sagt till och pratat med dem så många gånger så detta blev droppen.
    Är det fritt fram för barn att springa i trapphus och skrika, även ute så det ekar många kvarter bort sent på kvällen mitt i veckan?
    Nej tycker vi!
    Det tyckte mamman jo!

VART ÄR ALLA FÖRÄLDRAR, som även någon av er undrar.
    INGA FLER FÖRÄLDRAR GJORDE SIG TILLKÄNNA!!! Bara en på 6-7 barn...
    De borde ju hört mig såsom mamman gjorde gällande att jag skrämde hennes dotter med mitt höga skrik!? Och nog skrek jag allt! Jag ska för att nå fler föräldrars nyfikenhet tydligen skrika ännu högre som troligt bara en operasångare kan mäkta! Ingen förälder förutom bara 1 kom ju!!! - för att JAG skrek åt DEM.

Tänk om just ditt/ert till vardags rå-skrikande barn skrek på hjälp pga en våldsman! Inte hade ni reagerat på det då eller?

Om du som läser detta tycker det är ok att barn skriker mycket:

Detta kan då hända. Och kom inte och påstå att jag har fel?

1. Ditt barn skriker på hjälp!
    2. Du får ett leende på läpparna i tron att ditt barn har extra roligt.

(om du mot förmodan skulle höra ditt barn alls)
    3. Ditt barn blir sen hem, mycket sen! Ditt barn kom aldrig hem!

Tänk på det nästa gång ni hör ett barn skrika!

Må vi alla kunna mötas någonstans på vägen genom livet.

Är du en av de föräldrar som inte hörde ditt barn? Eller mig? (fiktiv fråga)

Tack för tråden

Simma lugnt (skrik lagom)

• fredsduvan

Ts bor de i området eller kommer de till ert område på kvällarna kan du prata med nån av deras föräldrar?

Fast ibland när man säger till äldre barn blir det värre då kommer de tillbaks och skriker värre bara för att jävlas med de " gnälliga grannarna" tyvärr... :(

Svar på tråden Varför låter du ditt barn springa och skrika mitt i ett bostadsområde?