JA77 skrev 2011-07-06 08:48:52 följande:
Ytterligare ett tecken på att du inte har förstått ett dugg av det jag pratar om. Tror du att vi inte söver bara för att vara jävliga?? Allt det jag berättar om finns i anestesiologisk litteratur, det är bara att låna en bok i ett medicinskt bibliotek. Du är inte medicinskt kunnig, så därför kan du inte hävda att det "bara" är att sövas. Du har helt fel, och så synd att du tror att allt är som en komplott mot dig som kvinna. För min del låter det märkligt at ALLA barnmorskor och läkare behandlat dig fel. Vad har hänt?
Och empati, visst har vi det. Du måste ju lita på medicinsk expertis! Höggravida sövs inte bara i en handvändning.Det gör inte gamla och svårt sjuka heller, utan när det gäller dem så försöker man göra ingreppet i lokalbedövning, alternativt skjuta på operationen. Men ett snitt kan varken skjutas på eller göras i lokalbedövning, därför läggs en ryggbedövning. Finner man sticket obehagligt och jobbigt går det jättebra att andas lustgas under tiden. Inga andra lugnande medel ges, då man faktiskt har barnet att tänka på.
Det är av säkerhetsskäl som vi inte söver under kejsarsnitt. Vi söver bara vid absoluta nödfall, t.ex. då spinalbedövningen inte tar optimalt, eller om barnet måste ut inom några få minuter. Inte annars.
Varför inte gå och bearbeta din rädsla istället för att hata sjukvården som inte lyder minsta vink? Känns det inte bättre att få det förklarat varför du inte sövs som förstahandsval? Bär man ett barn får man faktiskt ta "konsekvenser", det är tungt, jobbigt, man får avstå goda ostar och gott vin, men även avstå vissa läkemedel och onödiga operationer med sövningar.
Alltså läkarvetenskapen är sexistisk. Alla vet att kvinnor inte blir tagna på allvar, eller får den vård det behöver. Bara för att något har stått i en bok skriven av en sexistisk författare så innebär det inte att det är optimalt. Angående just sövning finns det säkert starka medicinska belägg, som man då följer. Men när det kommer till p-piller och hur skadligt det är och att det orsakar urinvägsinfektioner, svampinfektioner och vulvavestibulit, då skriver man ut p-piller till kvinnor ÄNDÅ!!! Kvinnor med endometrios blir inte tagna på allvar alls. Och har man svåra svampinfektioner som jag har så finns det jättebra läkemedel att skriva ut, men det gör man inte. Jag har dessutom frått bakteriell vaginos av min kirurgiska abort, och jag förklarade för läkarna precis hur infektionskänslig jag är, jag fick inte gehör för det och jag kommer att anmäla dem. Dessutom har jag fått endometrios av ingreppet, men det kommer troligen ta ca 8 år innan jag får hjälp för det. Och man kommer aldrig någonsin erkänna att det var abortkirurgen som gjorde fel. Aldrig någonsin "för att en abort KAN INTE orsaka några skador, då hade ju kirurrgen märkt det under ingreppet förstår du väl?" Kvinnor blir inte alls tagna på allvar av vården, och här har du lite tänkar som bevisar det.
Nej, jag är inte rädd för läkare. Men de respekterar inte kvinnor och kvinnokroppen.
Jag förstår faktiskt inte varför man inte får information i sexualundervisningen om alla graviditetskrämpor och läkemedel man inte bör ta.
Det är inte mitt fel att jag blev oönskat gravid, för hade man kunnat tänka sig att vara försiktig mot mig när man provade ut en pessar så hade det inte behövt bli såhär. Eller om jag hade fått smärtstillande vid insättning av kopparspiral. Men mig har man inte tagit hänsyn till alls, och jag är med i en förening av kvinnor som är i precis samma situation.
www.dn.se/nyheter/sverige/p-piller-kan-ge-samlagssmarta
www.aftonbladet.se/wendela/article10748069.ab
www.scandlab.com/docs/expressen_080904_svamp_i_underlivet.pdf
mobil.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/asapetersen/article12365699.ab
Om jag hade litat på medicinsk expertis hade jag inte levt idag över huvud taget. Faktum är att min pojkväns mamma blev sövd när hon fick kejsarsnitt med honom. De mår båda fint idag. Så det är inte så att det inte går bara för att du har läst i en bok att det man kommit på att "Oooops! många kvinnor med barn i magen dog visst av det här, bäst att vi inte tar några särskilda hänsyn utan vi slutar med det helt"
Jag tänker aldrig någonsin ta ryggbedövningen. Inte en chans. Det kan man bli förlamad av.
Du lever i en värld där du tror att kvinnor inte blir förtryckta? Särskilt inte inom vården alltså? Läkarvetenskapens böcker är aldrig skrivna ur ett genusperspektiv aldrig någonsin, och kvinnors kroppar stympas varje dag under läkarkniven.
Det är vi patienter som vet bäst vilka mediciner vi mår bra av. Jag vet bäst.
Förlåt TS att jag tog allt det här i din tråd, jag tyckte bara att det fanns en person här som behövde upplysas lite.