• Wilowa

Ingen växel i kassan på McDonalds

Igår var jag med min mamma och åt på McDonalds. Vi beställde mat åt oss och mina två barn som var med och satte oss och började äta. Efter en stund kommer min mamma på att hon ville ha en dipsås och går till kassan för att köpa en. Det fanns ingen växel i kassan, varesig kronor eller femmor. Min mamma fick ta dipsåsen mot ett löfte att fixa växel och komma tillbaka och betala. Nu väntade hon istället en stund tills de fått in växel och betalade då. Fast är detta okej? Ska en kund behöva fixa växel för att kunna betala? Tydligen kunde hon inte betala med kort heller eftersom hon sagt att hon ville betala kontant. Dipsåsen kostade 6 kronor och hon hade en tia och en enkrona.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 23:50
    Jag kan tillägga att jag inte blev irriterad över detta, men det fick mig att börja fundera på hur problemet borde ha lösts. Jag tyckte själv att det kändes som en väldigt märklig lösning av problemet, men kassören var säkert ny på jobbet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ingen växel i kassan på McDonalds
  • Wilowa
    Hannah76 skrev 2011-07-02 15:40:13 följande:
    Så personen i kassan gjorde etiskt fel som fick slut på växel och inte gav bort en dipsås?

På ställen jag har arbetat (dock inte McD) så extra och ny personal inte haft på sina inlogg i kassan att de kan ge bort saker, för allt som går över kassan måste så klart redovisas.
    Har jag sagt att jag tyckte att mamma skulle ha fått dipsåsen? Om det intresserar dig så skulle jag ha röstat på att avbryta köpet och göra så hon kunde ha betalat med kort. Vet inte kassören hur man gör det så får väl denne fråga någon som vet.
  • Hannah76
    Trynträ skrev 2011-07-02 15:36:17 följande:
    En affär borde ju se till att ha växel så i detta fallet tycker jag de kunnat bjuda på det. Har hänt mer än en gång dessutom att man inte fått det man betalat för på drive in:en så man har ju en del till godo från den restaurangen. Dessutom har de idiotisk prissättning. En big mac + strips är dyrare än ett helt mål med dricka + big mac och strips. Sanslöst liksom.
    Saknas det något när man har köpt på dt så är det bara att ringa så blir du kompenserad.
  • Hannah76
    Wilowa skrev 2011-07-02 15:45:33 följande:
    Har jag sagt att jag tyckte att mamma skulle ha fått dipsåsen? Om det intresserar dig så skulle jag ha röstat på att avbryta köpet och göra så hon kunde ha betalat med kort. Vet inte kassören hur man gör det så får väl denne fråga någon som vet.
    Jag tycker att hon borde ha fått den, det är den snabbaste lösningen och man får en nöjd kund.
  • Tonårsmamman1
    Wilowa skrev 2011-07-02 15:45:33 följande:
    Det var jag som sade så, har hänt flera gånger när varit där med mina barn. Det blir fel på ordern, de ger bort en glass eller kaffe. Inga problem om man vill ha nöjda gäster. Tror inte MCDonalds går under för det. Tvärtom, att vara icke tillmötesgående gör ju att man som kund kanske inte kommer tillbaka. 
  • Wilowa
    Hannah76 skrev 2011-07-02 15:46:52 följande:
    Jag tycker att hon borde ha fått den, det är den snabbaste lösningen och man får en nöjd kund.
    Vad är då problemet?   Min mamma har en egen affär och har haft i flera år. Vi diskuterade händelsen i bilen efteråt och nu ville jag kolla hur andra tänker...och den stackars kassören var det inget synd om för denne insåg nog inte ens problemet, då min mamma inte kommenterade det. Hon har lärt upp många nya unga i sin affär och vet att det kan bli tokigt i början.
  • Trynträ
    Hannah76 skrev 2011-07-02 15:45:43 följande:
    Saknas det något när man har köpt på dt så är det bara att ringa så blir du kompenserad.
    Ja man kanske borde göra det för då hade man väl varit rik vid det här laget. Numera kontrollerar jag alltid det jag får direkt eftersom det oftast är fel det man får.
  • Cia o krabaten

Tycker hon kunde ha fått den kankse, men tror inte att de gör så, men röstade för att få betala med kort istället.

Blev själv positivt överraskad när vi var på bio igr och skulle betala 140:-
    De hade problem med korläsare eller kontakt med banken eller nåt så inget av mina 2 kort funkade (samma bank).
    Iaf så hade jag 135:- i kontanter och fick betala det
    Trodde inte de fick göra så, men hon hade inget val sa hon i kassan! 

• Livisu

Jag tror kassörskan var ny... klart man kan ta det på kort istället för med kontanter. hade hon frågat som skiftledare hade det varit bättre för alla parter. Tycker det är dumt att rösta om detta, för det låter som en engångsföreteelse.

• Muminstjej

Nu vet ju inte anledningen till att det var slut på växel.
    Men jag har själv jobbat där när jag var yngre, och såklart kan även Mc donalds bli utan växel. Som andra ställen! Kan ju hända att det var en ny personal över sommaren som var osäker på hur situationen skulle bemötas. Jag hade iallafall gett dipsåsen gratis. Helt klart! Är väl ingenting och bli upprörd över... Att växeln var slut? Och det är klart man kan ändra köpet och istället betala med kort.

• Wilowa
    Livisu skrev 2011-07-02 22:06:36 följande:
    Jag tror kassörskan var ny... klart man kan ta det på kort istället för med kontanter. hade hon frågat som skiftledare hade det varit bättre för alla parter. Tycker det är dumt att rösta om detta, för det låter som en engångsföreteelse.
    Varför är det dumt att rösta om det? jag vill ju veta hur andra tycker att situationen borde ha löst och jag poängterar att jag inte är irriterad... Okej, jag borde ha skrivit "hamburgerkedja" istället för McDonalds, men de överlever nog.
  • Wilowa

Jag tycker det är intressant att alla förutsätter att jag är irriterad över detta. Jag blev förvånad, men det är väl inte samma sak som att bli irriterad?

• Livisu
    Wilowa skrev 2011-07-02 23:53:19 följande:
    Varför är det dumt att rösta om det? jag vill ju veta hur andra tycker att situationen borde ha löst och jag poängterar att jag inte är irriterad... Okej, jag borde ha skrivit "hamburgerkedja" istället för McDonalds, men de överlever nog.
    Tycker du förstorar det. Det låter ju som att den eskilde kassörskan gjorde fel, jag ser framför mig en nykläckt 17-åring vars omotiverade beslut nu diskuteras öppet på ett forum. Känns fel, spontant.
  • Wilowa
    Livisu skrev 2011-07-03 00:31:23 följande:
    Tycker du förstorar det. Det låter ju som att den eskilde kassörskan gjorde fel, jag ser framför mig en nykläckt 17-åring vars omotiverade beslut nu diskuteras öppet på ett forum. Känns fel, spontant.
    Ja kassören gjorde fel enligt mig, men det intressanta här är ju hur problemet borde ha löst...hur löser man liknande situationer?

Det är bara jag som vet vilken stad detta utspelade sig i, bara jag som vet vilket McDonalds i staden det gäller. Om jag skulle råka ut för samma kassör igen vet jag knappt om jag skulle känna igen denne eftersom jag ju inte handlade av kassören. Dessutom har jag poängterat flera gånger att jag inte startat tråden för att kritisera kasssören, det är helt okej att göra fel ibland. Dessutom förstorar jag ingenting då mitt fokus ligger på problemlösningen och inte på kritiken.
  • Wilowa

Omröstningen talar ju sitt tydliga språk. Tack alla ni som röstat.

• TessaS

Jag hade gett dipsåsen gratis. Hellre en förlust på 6 kr än en kund som kanske tvekar att komma tillbaka.

• hallonsweet

men är det säkert att personen i fråga FÅR ge bort dipsåsen gratis? på vissa ställen är det ju strängt förbjudet att ge bort någonting gratis.

Kan även tycka att personen kanske borde frågat någon mer erfaren, för det känns otroligt att man inte ska kunna ändra från kontant till kortbetalning. Men det kanske skiljer sig från olika kassor.

• Muminstjej

Hade personen i kassan varit osäker, hade hon/han kunnat fråga arbetsledaren. Som säkert hade gått med på att ge bort dipsåsen om det inte gick och lösa på annat sätt.

• Iryelle

Det beror ju på hur bestämmelserna är men det enklaste är att ge bort dipsåsern gratis. Kunden blir glad och man slipper ha det hängande över sig.

Förstår inte problemet med att backa köpet heller så man kunde ta kort. Ett alternativ hade varit att säga till kunden att ta dipsåsen och att de kommer snarast med växel till henne (någon måste ju ha en femma liksom).

• lillansmy

Jag jobbar på mcdonalds och hade detta hänt hos oss (ja det händer ibland att växeln tar slut om det är mer gäster än man trott) så hade jag bjudit henne på den, för jag anser att det inte är hennes fel att vi har slut på växel.

Svar på tråden Ingen växel i kassan på McDonalds