• Minna 79

Ska man behöva skämmas för att ge på flaska?

Jag tycker inte om att amma helt enkelt... Jag känner mig låst, o kan inte sysselsätta eller umgås m min större tjej känns d som, eftersom att man sitter m lillskruttan bänkad i soffan för d mesta...har en liten tjej på 1 månad som jag har ammat fram tills nu, och som vi har börjat att ge ersättning (byta ut fler o fler mål mat succesivt) o då kan hennes pappa hjälpa till o mata.

grejjen är den att folk i allmänhet, samt på bvc tar för givet att man inte ska göra så, när jag var gravid så sa de på mvc " och så ska du ju såklart amma!" jag vågade inte säga till bvc tanten att jag inte vill amma, för då skulle hon väl skrika rakt ut kändes d som. Vad tycker ni? ÄR man en självisk mamma om man helt enkelt väljer att inte amma?

• Svar på tråden Ska man behöva skämmas för att ge på flaska?
  • Lena

Är du inte lika låst när du flaksmatar som när du ammar? Jag förstår definitivt att låta pappan ta några matningar eller tom hälften av dem när han är hemma.

• La Lola

Äh, såklart ska man inte skämmas! 

Huvudsaken är väl att barnet får käk!

Jag hatade att amma.
    Gjorde det dock ändå i några månader men den tiden var hemsk!
    Jag kände bara en enorm stress!
    Jag kan bara liggamma så att åka i väg nånstans var så jäkla jobbigt....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FrökenLöken

Det är det defenitivt inte. Finns ungefär en miljon trådar om ämnet.

Så länge bebis och mor mår bra, så är allt fine and dandy.

Skit i vad BVC säger, vissa av sköterskorna har inte alla hästar hemma.

• La Lola
    Lena skrev 2011-07-02 10:13:24 följande:
    Är du inte lika låst när du flaksmatar som när du ammar? Jag förstår definitivt att låta pappan ta några matningar eller tom hälften av dem när han är hemma.
    Flaskmatning är ju frihet!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hansdotter

Var och en måste få välja själv. Man kan ju försöka tänka på hur bra det är för barnet med bröstmjölken, men känns det inte bra så välj bort det. Personligen vill jag amma längre, men det är ju jag.

• Modgun

NEJ det är INTE något du ska skämma söver. De som SKA skämmas är de som har ont utav att se när ett barn får mat.

• Lena
    La Lola skrev 2011-07-02 10:14:17 följande:
    inte för mig, att pappan oxå kan mata är frihet för mig. Och jag har inga problem med att man kan ogilla att amma.
  • Modgun
    Behöver inte vara så. När dottern ammades så tog varje amnings tillfälle ca sex timmar, och med flaskan tog det ca 15 minuter. Vilket tror du gjorde mig låst?
  • Metalmom

Jämfört med amning så är flaskmatning rena semestern.
    Skäms absolut inte för att du flaskmatar. Du har ändå ammat en månad...en månad mer än jag stod ut. (Ammade alltså inte alls)

• myran82
    Flaska är mer fritt än amning tycker jag som hade problem med amningen. Ammade dock bara i 3 veckor för det kom till slut ingen mjölk.

Matningen för mig från att sonen var 1-3 veckor tog minst 1 timma varje gång. Först amning, sen utpumpad mjölk från gången innan, ersättningen och sen pumpning. Och så fortsatte det var 3-4 timma dygnet runt.

Till TS: Jag tyckte också det var lite jobbigt med ersättningen i början, tyckte folk kollade osv. Men skämdes mer av att amma när någon kunde se. Jag som inte ens gillar bikini för folk ser en del av bröstet tyckte det va jobbigt att behöva visa lite lite av bröstet vid amningen.

Gör precis som du vill. Barn far inte illa av ersättningen =)
  • yes79

Jag ammade bara i 2 månader sedan gick vi över helt på ersättning och plötsligt var det roligt att vara mamma, innan hade jag väldigt mycket ångest vid varje matning! Det blev fel från början med sondmatning, pumpning, till det oändliga, amningsnapp och och en prematurbebis som gick upp i vikt i snigelfart.

I början kände jag mig skyldig för att jag tyckte det var så bra med flaskmatning, men jag fick inte egentligen några kommentarer om det alls. Jag sade bara till någon som frågade att jag har slutat amma lite lagom bestämt, jag rådfrågade inte BVC utan bara informerade sköterskan, men hon sade då inget heller bara att det är helt upp till dig!

Vid detta laget när jag har en frisk och glad 15-månaders skäms jag då inte det minsta för att jag flaskmatat, men jag förspråkar vare sig det eller amning då tycker de är helt upp till en själv hur man väljer att göra!

• Louise89
    La Lola skrev 2011-07-02 10:14:17 följande:
  • dripdrop

Gör det som funkar bäst för er, säger jag Det är ju ändå ni som måste leva erat liv. Ingen annan.

• Miss Obsessive

Vet du vad.. Du ska aldrig be om ursäkt för att du inte lever upp till andras övertygelser. Inte MVC, inte BVC, inte kollegorna på jobbet, inte vännerna, inte förskolan osv. En bebis märker ingen skillnad på om den äter ersättning eller bröstmjölk, utan är endast intresserad av att få mat när den är hungrig. Det finns både för- och nackdelar med amning/flaskmatning, som man kan diskutera i oändlighet utan att finna "rätt" svar. Så länge bebisen följer sina kurvor och verkar må bra och utvecklas som den ska, så har du absolut ingenting att skämmas över! 

Däremot så bör du tänka på att flaskmatning inte alls är riktigt så "slappt" som många får för sig, det är betydligt mindre krångel med att slänga fram tutten när bebisen vill äta. Det blir också dyrare och kräver en hel del mer planerande när man ska någonstans, att få med tillräckligt med flaskor, vatten i termos/rätt antal tetror/pulver, kommer det finnas tillgång till micro dit man ska osv. Den stora fördelen, förutom att slippa amningsstressen, är ju då att man kan dela matningarna.  

Känn efter vad som funkar bäst för ER och ert barn och lycka till Glad 

• MaNiMi

Nej, man ska inte skämmas över att ge sitt barn mat varken på flaska eller vid amning!

• sarsparis

Du ska inte skämmas för nåt!!! Om någon ifrågasätter dig, ställ då frågan tillbaka om de tycker att det är bättre att bebis svälter, det brukar jag göra, kan säga att de bli helt tysta och tar aldrig mer upp frågan. Man gör precis som man vill, huvudsaken är att barnet får mat och att mamman mår bra. Mår inte mamma bra mår inte barn bra heller.

• Maariiia

Du ska inte skämmas! Jag ammande i 1 vecka innan jag gick över till flaska. Dottern kan inte ta bröstet ordentligt utan det gjorde bara ont. Nu delar vi på matningen vilket är en enorm frihet!

• Älskarlivet

SKämmas?! Gud nej!

"Glad mamma, glad bebis" sa min BM. Man ska göra det man själv k'nner för. DU ger i varje fall det en chans...inte alla som kan säga det.

Gör som du känner och helt ärligt - skit i vad andra tycker och säger.

Svar på tråden Ska man behöva skämmas för att ge på flaska?