• holly03

Vi som är föräldrar till prematurer!

Finns det flera därute som delar samma erfarenhet som jag? Min son är född i v.28+6 och vi bodde nästan 3 mån på neonatalen...

I vilken vecka är era små underverk födda? Hur har det gått? Berätta allt som er! =) Kul att prata med föräldrar som delar samma erfarenhet!

Ha en skön sommar!

• Svar på tråden Vi som är föräldrar till prematurer!
  • que

Hej jag har tvilling pojkar födda i v 26+5
    vi låg i 3mån på neo dom hade apneer väldigt länge(sluta andas) fram till v 37 ungefär..
    idag mår dom bra men har såå jobbigt med vikten emil väger bara 6660gr och är 1,4år (korr ålder)
    max är större väger 8400gr..

tips råd?? läkarna vill sätta knapp på emil men jag vägrar eftersom han äter men går inte upp i vikt..

nån som varit med om liknande?
    vi har provat calogen,duocal,minimax att blanda i maten ,men inte hjälper.

Har även en blogg ewawiklund.blogg.se

• Euphoria85

har pojkar födda 091124 fast med bf 100125
    dvs. de tittade ut i v31+1 då det inte gick att hålla dem inne längre
    1498gram och 40cm
    1512gram och 38cm stora
    Det blev 5 veckor inne på neo
    där de var fullt uppkopplade till 2 dagar innan vi åkte hem
    då  de hela tiden glömde bort att andas..
    vi fick med oss apne monitorer hem som vi hade fram till mars ungefär
    och det var riktigt jobbigt att träna bort dem
    även fast det mest var fejklarm de sista veckorna

nu blir killarna 2 den 24 nov
    och vi dubbelkollar båda 2 fortfarande så de andas och lever det sista vi gör innan vi somnar varje kväll

att de kommit för tidigt är inget som märks nu
    de har tagit igen sig bra!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • MissMarilyn

Hej allihopa!

Lillan är nu 3 mån. 3920g.
    Syrgasen är helt borta och vi har inte haft övervakning på 2 veckor.
    Jag känner mig faktiskt helt trygg utan övervakningen. Trodde det skulle vara svårare...

Känner igen mig i det någon skrev ang. bb. Jag grät hela nätterna igenom då vi fick ligga på BB i Lund. Hörde barnskrik och såg mammor med sina friska barn gå omkring i korridoren. Min man fick även ta ner en massa tavlor på rummet där det stod att närhet var såå viktigt.
    Att inte veta om ens lilla klarar sig och sen få se andra friska och välmående bebisar. Det var hemskt.
    Jag gick knappt ut ur rummet, bara när jag skulle ner till Neo.

Det blev mycket bättre när vi fick komma till Ronald McDonalds huset. Då fanns det andra där i samma situation och det var liksom okej att sitta vid ett bord och bara gråta.

Jag har fått lite avstånd till Neo nu och det är hemskt att säga. Men jag kan fortfarande vara lite bitter över hur min graviditet slutade. (akut snitt) Fram till hennes egentliga födelsedatum så var det som om jag väntade på något... Som ett litet barn som väntar på Julafton... bara att jag visste att det inte blir någon julafton. Vi har nästan till hundra procent bestämt att vi inte ska ha fler barn heller. Men jag börjar mer och mer acceptera att Neo blev min graviditet så att säga. Men det har tagit en hel del samtal...

Vår lilla tös föddes med ett hjärtfel och idag fick vi riktigt glada besked!!
    Hjärtat ser så bra ut att hjärtläkaren tror att det dröjer till minst tonåren innan de behöver sätta in pacemaker.
    Underbart. Vi är så glada!

• MissMarilyn

Måste bara visa er en bild på min lilla fröken.
    En välmående 3 månaders, korrigering 3 veckor.

De är starka de små liven!

Foto: Sara Landstedt, Day Fotografi
  • Meal

Så vacker hon är MissMarilyn. Och grattis till positiv besked om hjärtat

kevensmamma: Det samma hände med vår son. Vi fick remiss till fysioterapeut (sjukgymnast) och manuellterapeut. Det visade sig att han hade fått låsningar. Dagen efter behandlingen kunde han lyfta huvudet igen utan problem. När det gäller att rulla från mage till rygg så tror jag det är ganska vanlig att de "rullar" från mage till rygg när de är små. De är inte så starka än att de liksom faller över. Jag trodde min kille hade lärt sig att rulla från mage till rygg men han ramlade egentligen bara runt. När han blev starkare i armarna så slutade han med detta, tog många månader innan han började rulla igen, nu mer kontrollerat. Skicka mig gärna PM så kan jag berätta mer om låsningarna

• knyttenasmamma

Så fruktansvärt att tom bli tvungen att dela rum m en annan nyyförlöst kvinna och hennes barn! Det låter ju ännu värre än att bara behöva ligga på samma avdelning. Blir så imponerad av alla starka barn och starka föräldrar som jag mött här på neo och läser om här på forumet. Så många som drabbas av ett steg framåt å två steg tillbaka. Det får mig ibland att tänka att jag inte ska klaga då allt gått så bra för våra pojkar. Men det är ju alltid så att man sörjer det man inte har eller det man inte fick (fullgången graviditet å stora pojkar att ta hem på en gång å en normal graviditet. så dags för en fråga... Då det gäller amning. Hur har ni lyckats/ inte lyckats komma igång m amning av era prematurer? Hur lång tid tog det? Hur länge pumpade ni? Å hur lång tid tog det att träna in amningenmed dom? Vad är era erfarenheter m nappflaska? Ngt ni rfekommenderar el avråder ifrån om man vill komma igång m amning?

• MissMarilyn

Ang. amning.

Jag pumpade i 7v innan jag började amma lillan lite smått.
    När hon väl fyllde 36v var det som att hon förstod det där med amningen =)

Då gick det på två veckor, sedan helammade jag henne.
    Sen gick inte hon upp i vikt tillräckligt så vi beslutade att tillmata med flaska 3ggr på kvällen.
    2 mål, amma först sedan flaska. 1 mål flaska.

Jag har fortsatt med 1 mål flaska.
    Egentligen behöver vi inte det för hon går upp i vikt. Men jag tycker att det är otroligt skönt att få lite avlastning. Dessutom så står hon sig lite längre in på natten.
    Likamed, en mamma som blir piggare för att hon får sova =)

• ek1988
    skånebo skrev 2011-10-07 13:55:05 följande:
    Ek 1988: Förstår precis hur du känner med övervakningen, sjukt svårt att ta bort den. Men samtidigt oerhört skönt att slippa det eviga pipandet. Vår ena son som blev av med syrgasen före den andre har varit mycket stabilare och jämnare både i puls och syrgas, men ändå var det ett jättekliv att ta när den skulle bort. Det slutade med att vår hemsjuksköterska stängde av den när hon var på besök, jag klarade lixom inte själv. Första nätterna var värst, vaknade hela tiden för att höra om han andades. När vår andre son blev av med sin syrgas var vi så oerhört trötta på mätaren så det kändes bara som en stor lättnad att stänga av den. Men rådet är nog att börja lite smått på dagen när han är vaken, då ser man så mycket tydligare hur de mår. Lite i taget e nog bäst, Lycka till med allt!!!!
    Tack för tipset :) Håller på att avvekla den nu och det är trots allt inte så farligt :) ganska skönt att slippa höra ljuden!
  • druvorna
    MissMarilyn skrev 2011-10-11 21:26:06 följande:
    Hej allihopa!

Lillan är nu 3 mån. 3920g.
    Syrgasen är helt borta och vi har inte haft övervakning på 2 veckor.
    Jag känner mig faktiskt helt trygg utan övervakningen. Trodde det skulle vara svårare...

Känner igen mig i det någon skrev ang. bb. Jag grät hela nätterna igenom då vi fick ligga på BB i Lund. Hörde barnskrik och såg mammor med sina friska barn gå omkring i korridoren. Min man fick även ta ner en massa tavlor på rummet där det stod att närhet var såå viktigt.
    Att inte veta om ens lilla klarar sig och sen få se andra friska och välmående bebisar. Det var hemskt.
    Jag gick knappt ut ur rummet, bara när jag skulle ner till Neo.

Det blev mycket bättre när vi fick komma till Ronald McDonalds huset. Då fanns det andra där i samma situation och det var liksom okej att sitta vid ett bord och bara gråta.

Jag har fått lite avstånd till Neo nu och det är hemskt att säga. Men jag kan fortfarande vara lite bitter över hur min graviditet slutade. (akut snitt) Fram till hennes egentliga födelsedatum så var det som om jag väntade på något... Som ett litet barn som väntar på Julafton... bara att jag visste att det inte blir någon julafton. Vi har nästan till hundra procent bestämt att vi inte ska ha fler barn heller. Men jag börjar mer och mer acceptera att Neo blev min graviditet så att säga. Men det har tagit en hel del samtal...

Vår lilla tös föddes med ett hjärtfel och idag fick vi riktigt glada besked!!
    Hjärtat ser så bra ut att hjärtläkaren tror att det dröjer till minst tonåren innan de behöver sätta in pacemaker.
    Underbart. Vi är så glada!
    Vad för slags samtal? Jag har ofta undrat varför ingen ställt frågan om man behöver samtalsterapi om det man går igenom på neo. Var det någon som frågade dig, eller sökte du hjälp själv?

• MissMarilyn
    druvorna skrev 2011-10-17 14:45:47 följande:
    Vad för slags samtal? Jag har ofta undrat varför ingen ställt frågan om man behöver samtalsterapi om det man går igenom på neo. Var det någon som frågade dig, eller sökte du hjälp själv?
    Jag går faktiskt hos en Psykolog regelbundet.
    Först gick jag hos en i Lund under de 2v vi var där men nu går jag här hemma.
    Eftersom vår lilla tjej har ett hjärtfel så hade vi turen att jag/vi fick gå kvar hos samma psykolog eftersom hon tillhör det såkallade hjärtteamet.

Jag trodde alla fick möjlighet till något sorts samtal? Psykolog eller kurator...

Jag behövde/behöver definitivt det.
    Jag har haft så mycket känslor och tankar kring hela händelsen och kring Neo tiden.
  • Ninna84

jag fick en son 5 veckor för tidigt.

Han föddes i v 35+1. Fick upp han på mitt bröst, han skrek inte. Personalen tog han och sonens pappa och sprang ut. Dom va tvugna att sätta igång hans andning och efter ett tag kom dom in med han. Upp på mitt bröst igen, och jag ser hur blå han blir....han försvann...

ut me han igen och denna gång fick han ligga me syrgas och hela kitet. Han hade navelsträngen rätt hårt runt halsen när han föddes..

Så han hamnade på Neo på akademiska.

De va den värsta natten i mitt liv, tror jag. Från att haft en förlossning som tog 3 timmar till de där. Ja va inte ens beredd på att jag skulle föda den dagen heller...då vattnet gick och inga värkar kom då.

Min sambo åkte hem den natten och sov hemma och jag skulle sova i en säng breve min son på Neo, de gick inte. Ja mådde såå dåligt av att se han i alla slangar och när man precis fått ett barn vill man gärna ha han nära sig hela tiden, och detta va vårt första barn.

nej så de va de värsta ja vart me om, ja mådde så dåligt.

men nu i efterhand är jag glad att vi fick ligga på Neo i en vecka och få så mkt hjälp. Hade han kommit i den "normala" veckan och vi fått åka hem då, hade jag fått panik över hur man ska sköta dom som bäst.
    Så jag är så tacksam över all hjälp vi fick.                

Nu är han 5 veckor gammal och växer och frodas och mår bra, ja förutom massa magknip och gaser men...
    =)     

• nda

Hej! Jag är själv inte mamma till ett prematurbarn men min kompis födde i natt en liten kille 10v för tidigt. Kan ni hjälpa mig att hjälpa henne? Finns det något som ni med erfarenhet hade önskat av omgivningen i mån av stöd eller gåvor? Min kompis är ensamstående så hon har ingen partner att skicka ut och handla eller hem föra att fixa iordning åt henne men jag vet att vi är många vänner som gärna ställer upp om hon vill och behöver. Vad är viktigt att tänka på om man handlar till en prematur, finns det något särskillt som de små behöver som man kanske inte har handlat hem innan? Har ni tips på var man kan hitta bra saker och hur upplevde ni att omgivningen kunde ha stöttat er alt. låtit er vara ifred?

• Marmacita
    MissMarilyn skrev 2011-10-19 22:40:35 följande:
    Jag går faktiskt hos en Psykolog regelbundet.
    Först gick jag hos en i Lund under de 2v vi var där men nu går jag här hemma.
    Eftersom vår lilla tjej har ett hjärtfel så hade vi turen att jag/vi fick gå kvar hos samma psykolog eftersom hon tillhör det såkallade hjärtteamet.

Jag trodde alla fick möjlighet till något sorts samtal? Psykolog eller kurator...

Jag behövde/behöver definitivt det.
    Jag har haft så mycket känslor och tankar kring hela händelsen och kring Neo tiden.

när mina flickor föddes (v29+3) blev vi ocå erbjudna psykolog ganska snabbt faktiskt även när vi flytta hemåt så psykolog där.. 
  • Marmacita
    nda skrev 2011-11-13 11:45:22 följande:
    Hej! Jag är själv inte mamma till ett prematurbarn men min kompis födde i natt en liten kille 10v för tidigt. Kan ni hjälpa mig att hjälpa henne? Finns det något som ni med erfarenhet hade önskat av omgivningen i mån av stöd eller gåvor? Min kompis är ensamstående så hon har ingen partner att skicka ut och handla eller hem föra att fixa iordning åt henne men jag vet att vi är många vänner som gärna ställer upp om hon vill och behöver. Vad är viktigt att tänka på om man handlar till en prematur, finns det något särskillt som de små behöver som man kanske inte har handlat hem innan? Har ni tips på var man kan hitta bra saker och hur upplevde ni att omgivningen kunde ha stöttat er alt. låtit er vara ifred?
    klädet som går o omlott o man ej behöver dra över huvudet. kanske dra ut henne på fika utanför sjukhuset oxå så hon kan komma ut lite senare...tom sjukhusen brukar rekomendera det även fast det svårt för förädern....matlådor som hon kan ha på sjukhuset.
  • Meal
    Ullkläder för prematura som kan hålla den lilla varm, Om du eller någon du känner stickar, så ullmössor. Annars håller jag med ovanstående, att finnas där, komma med matlådor till sjukhuset, erbjuda praktisk hjälp med att ordna något i hemmet eller liknande. Att få en personlig filt att kunna ha på barnet på sjukhuset och sånt betyder mycket. Det är svårt att inte få ha barnet hos sig och då behöver man få göra saker som får en att känna att det är ens barn. Inte bara ligga i sjukhusets saker liksom. Så kände i alla fall jag, och jag satte jättestor pris på de kläder och filtar vi fick av familj och vänner.
  • Marmacita
    Meal skrev 2011-11-13 14:58:49 följande:
    Ullkläder för prematura som kan hålla den lilla varm, Om du eller någon du känner stickar, så ullmössor. Annars håller jag med ovanstående, att finnas där, komma med matlådor till sjukhuset, erbjuda praktisk hjälp med att ordna något i hemmet eller liknande. Att få en personlig filt att kunna ha på barnet på sjukhuset och sånt betyder mycket. Det är svårt att inte få ha barnet hos sig och då behöver man få göra saker som får en att känna att det är ens barn. Inte bara ligga i sjukhusets saker liksom. Så kände i alla fall jag, och jag satte jättestor pris på de kläder och filtar vi fick av familj och vänner.

ja det sant! egna filtar gör mycket    har en kompis aom gjorde varsin filt till min flickor o det blev helt annat än sjuhusets filtar som de alltid legat i liksom
  • MissMarilyn
    Vad snällt av dig att tänka ett steg längre.
    Matlådor. Gör en massa matlådor.
    Ta med henne ut så att hon kommer utanför sjukhuset.
    Köp henne en riktigt bra bok som hon kan läsa under tiden hon sitter känguru.
    Jag köpte lite kläder till min lilla tjej här: www.minimundus.se/
    Ett tips kan vara att ni tvättar alla kläder innan så slipper hon även tänka på det =)

Finns där för din vän. Jag vet inte hur hon fungerar men jag har behövt prata om hela Neovistelsen och allt vad det innebar. Jag tyckte det var otroligt skönt att ha mina vänner att ringa.
  • nda

Tack för hjälpen snälla ni. Matlådor har jag inte haft en tanke på men det borde passa henne bra för hon är väldigt kräsen när det gäller mat. Jag ska kolla länken till minimundus och har även lyckats hitta lite andra länkar när jag har sökt på nätet. En filt låter också bra och självklart ska det tvättas innan så hon slipper bry sig om det. Jag visste inte ens att hon blev "utsläppt" så jag åker gärna dit och fikar eller promenerar med henne sen om hon vill det. Tack ännu en gång för hjälpen och lycka till mer alla era små underverk.

• Marmacita
    nda skrev 2011-11-14 22:05:40 följande:
    Tack för hjälpen snälla ni. Matlådor har jag inte haft en tanke på men det borde passa henne bra för hon är väldigt kräsen när det gäller mat. Jag ska kolla länken till minimundus och har även lyckats hitta lite andra länkar när jag har sökt på nätet. En filt låter också bra och självklart ska det tvättas innan så hon slipper bry sig om det. Jag visste inte ens att hon blev "utsläppt" så jag åker gärna dit och fikar eller promenerar med henne sen om hon vill det. Tack ännu en gång för hjälpen och lycka till mer alla era små underverk.
    pytteliten har...om hon inte kräsen finns även hela paket med prematurkläder just på blocket
  • nda

Tack igen! Hon har "avsagt" sig kläder o filtar för de får tydligen inte ha privata saker till honom just nu men kanske om några veckor men då vill hon se vilken strl han har hunnit växa i först. Jag får helt enkelt bidra med mat, böcker o sällskap just nu

Svar på tråden Vi som är föräldrar till prematurer!