• pågmamman

Vad göra av barnet vid tillredning?

Tycker detta e jätte svårt. Då min son äter rätt oregelbuundet & lite olika från period till period & dag till dag - så kan jag inte förekomma honom med flaskan - utan först när han säger till vet jag att det e dax. Han är rätt stor - dryga 7 kg nu 12 veckor gammal & jag kan inte hålla honom & tillreda flaskan samtidigt. Jag måste alltså lägga ner honom - varpå han ofta är rätt rejält stressad då jag väl komemr med flaskan & många gg äter han hastigt & för fort & får ont i magen av detta! Ngn som har ngt bra tipps på hur jag ska göra....?..!.. Min man var hemma ganska länge så då var det inga problem & då han var yngre så åt han rätt regelbundet varannan timme så då kunde jag ha flaskan förberedd i en folievärmare (får ju stå 1 timme). Men nu e han verkligen ingen kille man bara sätter flaskan i munnen på - då bara söklar han - nä - han måste vara hungrig! Vill så gärna att han ska få lugna sköna matningsstunder.

• Svar på tråden Vad göra av barnet vid tillredning?
  • KMJ
    pågmamman skrev 2011-07-01 14:26:07 följande:
    KMJ - men hur visste du att det skulle vara exakt 3 timmar & hur mycket? Åt han alltid då? Har försökt ngt liknande - men blir inte bra - ibalnd verkar han för hungrig & ibland för mätt! Varpå det kändes som han inte fick i sig så mycket som han igentligen behövde!

Märkte att det var ungefär lagom för honom med 3 timmars mellan rum innan jag började med bestämda tider. Jag gav honom ersätting tills han inte ville ha mer eller somnade, trugade lite för att han verkligen skulle bli mätt och känna skillnad på mättnad och hunger kännslor. De äter aldrig för mycket i så fall kommer det upp igen och det är ju inte farligt. För mej blev det lätt att han små åt innan då jag hade svårt att veta om han grinade för att han var trött, behov av närhet eller om det verkligen var hunger. Att ha koll på klockan blev jätte viktigt och en stor fördel. När jag började köra mer bestämda tider då visste jag ju att om han blev ledsen där emellan så handlade det om något annat en hunger.

• Jenny Hä

Vi har en vattenkokare som man kan ställa på olika temperaturer , bara att ställa den på 40 grader o sen hälla upp i flaskan o i med pulver o skaka, snabbt enkelt o man kan ha bebis i famnen oxå. Ibland har jag haft i pulver i förväg i flaskan så det bara e att hälla på vatten o skaka...

• pågmamman

KMJ: Hur gammal var han då du införde detta? Hålelr med om att det lätt blir små duttande annars. Önskar kunna införa ngt liknande så småningom. Men nu har han ju ont i magen med - så väldigt svårt att veta om det är hunger elelr magknip & e det magknip äter han inte så mkt även om det gått 3 - 3,5 timme & så får han än mer knip - ond cirkel det där....

Mumin80: Men åt hon fast du var ute före hon var hungrig - det skulle inte bli så mkt av det med min kille tyvärr tror jag...

• Frontline

Eller annars får barnet skrika den minuten det tar innan det är klart, det tar ju längre tid att böka med ett barn i famnen en att det får ligga själv på en filt...
    Våran dotter vart hysteriskt hungrig för en stund sen men hon fick skrika tills det var klart och det tog ca 1 minut...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mumin80
    pågmamman skrev 2011-07-01 15:18:48 följande:
    KMJ: Hur gammal var han då du införde detta? Hålelr med om att det lätt blir små duttande annars. Önskar kunna införa ngt liknande så småningom. Men nu har han ju ont i magen med - så väldigt svårt att veta om det är hunger elelr magknip & e det magknip äter han inte så mkt även om det gått 3 - 3,5 timme & så får han än mer knip - ond cirkel det där....

Mumin80: Men åt hon fast du var ute före hon var hungrig - det skulle inte bli så mkt av det med min kille tyvärr tror jag...
    Tja, när hon fick mat så kom hon väl på att det började vara lite tomt i magen Men hon han inte bli sådär vrålhungrig (vill inte säga att vår unge är korkad, men hon väntade ju med att själv meddela att hon var hungrig tills hon skulle ha mat NUNUNUNUNU!!!!). Man fick ju vara lite uppmärksam, å ibland åt hon inte alls men då provade vi igen en halv timme senare. Å ibland gick allt bara åt skogen, men oftast funkade det. 

Om din son får ont i magen så kan det ju bero på att han just äter för fort och för mycket. Då kan det ju hjälpa att ge honom maten lite tätare, när han inte hunnit bli så hungrig, och få det jämnare spritt, lite smådutt liksom. Borde ju vara lättare för lilla magen.  
  • pågmamman

Tack alla för råd & tips Hjälper alltid att höra hur andra har det... Fast man förstås måste anpassa just efter sitt barn - men vidgar vyerna lite liksom Välkomnar förstås ännu fler tips.

• elmadumle

vilket i landsproblem. Babysitter, vagn, säng, filt på golvet. Finns betydligt värre saker att bekymra sig över.

• elmadumle
    Frontline skrev 2011-07-01 15:30:55 följande:
    Eller annars får barnet skrika den minuten det tar innan det är klart, det tar ju längre tid att böka med ett barn i famnen en att det får ligga själv på en filt...
    Våran dotter vart hysteriskt hungrig för en stund sen men hon fick skrika tills det var klart och det tog ca 1 minut...

Mehn, barn får ju inte skrika, och måste ha kroppskontakt med sin mamma dygnet runt hela det första året annars blir anknytningen förstörd, det försår du väl
  • pågmamman

...fast problemet här e ju inte att jag tror han tar skada av att skrika en kortis - utan att han hinner jaga upp sig så att han äter så han får ont i magen & spyr upp halva middagen... Har testat att försöka mata var 3e timme - men då vill han ofta inte ha - måste liksom vara då han säger till... SUCK! Oftare - då ätyer han ibland en hel flaska & så blir det för mycket... Kanske ett i.-lands problem - men för oss e det i vart fall jobbigt & matning e ju en rätt vesäntlig del av spädbarnstiden - liksom en syssla man gör flera gg varje dag!

• sarsparis

Du har en termos med lagomt varmt vatten, sen kan man även ha färdigblandade flaskor i kylen, så är det på bb, bara att värma i micron snabbt.

• 201201232

Lägg ifrån dig barnet när du blandar ersättningen. Det är viktigt att dosera pulvret rätt, hellre att barnet skriker lite än får rubbad saltbalans i kroppen och blir sjuk. Sen kan du lugna genom att hålla i famnen innan du matar. Efter ett tag kommer du märka om du alltid gör likadant att bebisen vet att du gör ersättning och blir lugn när du börjar tillreda och sedan ler när du kommer med flaskan. 

Svar på tråden Vad göra av barnet vid tillredning?