• 3 barns mor

Britax freeway

Har en bilstol av märket britax freeway. Hur små va era när ni började använda denna stol. ska nu ha den till tredje barnet och skulle vilja använda det nu gillar ej babyskyddet. sonen väger nu 4700 g och är 58 cm lång. och är 10 veckor gammal.

• Svar på tråden Britax freeway
  • stor grön drake

barnen ska kunna sitta själva innan man byter, tills dess behöver de det utökade stöd/skydd för ryggen som babyskydden ger både i sin lutning och konstruktion.

Den info jag hittar på nätet ger att freeway (som de flesta andra bilstolar) har en undre gräns på 9 kilo, den kan amn rucka på om barnet sitter stadigt, men  jag känner mig skeptisk till att sätta ett barn som bara väger hälften så mycket i den. Går det ens att få remmarna att passa? De får absolut inte vara uppe vid öronen utan ska vara ungefär melaln öronen och axlarna som absolut högst.

Kan det vara så att din son inte gilalr babyskyddet för att det blir för varmt i det nu när det har kommit riktig sommar? Det finns ilägg i till stolarna som kyler och ger bättre luftcirkulation.

• Linastrumpan

Britax freeway är godkänd och krocktestad för barn 0-25kg och går alldeles utmärkt att sätta ett litet barn i. Jag hade diskussioner med mannen som äger säkerhetsbutiken i stockholm innan min äldsta föddes och han sa att det inte fanns något hinder att sätta en nyfödd i den så länge bälteslåset inte hamnar för långt upp på magen. Den stolen går dessutom att vinkla så att lutningen blir mer likt ett babyskydd och inte så rak sittvinkel som man ska ha till större barn. Jag hade min dotter i stolen från det att hon var drygt 1mån gammal och hon satt jättebra i den.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • 3 barns mor

ja den ska ju vara godkänd från 0 kg och har ju även med några inlägg som man kan sätta i.  får testa och se hur han sitter.

• Linastrumpan
    3 barns mor skrev 2011-06-28 22:18:02 följande:
    ja den ska ju vara godkänd från 0 kg och har ju även med några inlägg som man kan sätta i. får testa och se hur han sitter.

ja just det, "korvarna", de glömde jag. De ska ligga på sidorna ju! Testa du

• stor grön drake

ah, ser nu att det tydligen finns en freeway som säljs ny i europa nu, som dock är från 9 kilo (därav min felinformation ovan) är den från 0 kilo borde det gå alldeles utmärkt. Tur att det finns de med mer koll än mig

• Linastrumpan
    stor grön drake skrev 2011-06-28 22:27:29 följande:
    ah, ser nu att det tydligen finns en freeway som säljs ny i europa nu, som dock är från 9 kilo (därav min felinformation ovan) är den från 0 kilo borde det gå alldeles utmärkt. Tur att det finns de med mer koll än mig
    Och den är dessutom framåtvänd......Det är lite knepigt att de har samma namn men är helt olika stolar!
  • stor grön drake
    Linastrumpan skrev 2011-06-28 22:28:54 följande:
    Och den är dessutom framåtvänd......Det är lite knepigt att de har samma namn men är helt olika stolar!
    frammåt?
    *ryser* tyckte den såg precis ut som en vanlig bakåtvänd jag. De är inte klocka de där andra...
  • Linastrumpan
    stor grön drake skrev 2011-06-28 22:43:07 följande:
    frammåt?
    *ryser* tyckte den såg precis ut som en vanlig bakåtvänd jag. De är inte klocka de där andra...

Nej visst är det ganska hemskt :-O

Svar på tråden Britax freeway