• Selfish Geene

är du för fri abort?

är du för fri abort fram till v18+0?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 20:28
    om du känner att du inte kan svara "ja" eller "nej" får du gärna diskutera saken, jag har medvetet avstått alternativet "annat" för att siffrorna ska bli så tydliga som möjligt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är du för fri abort?
  • Jennie med ie
    seriousally skrev 2011-06-29 20:58:01 följande:
    Ja...men varför räcker det inte med att avstå själv? Måste man lägga sig i andras beslut?
    Om du med lägga sig i menar ha åsikter om så nej det måste man inte men det är fullt naturligt att ha det. I synnerhet när dessa åsikter efterfrågas.
  • Donum
    seriousally skrev 2011-06-29 20:54:51 följande:
    Nä...men du fattar vad jag menar...
    Möjligen, men det blir en aning missvisande att säga att att så många tycker att det är dåligt med fri abort när det dels inte är TS fråga utan det finns ytterligare en premiss i frågan och dels inte heller är fri abort överhuvudtaget. Krasst sett, så är ju de som har svarat ja på TS fråga mot fri abort. 
  • mamma till tre busungar
    Rockan skrev 2011-06-29 20:36:13 följande:
    Utifrån din synvinkel så absolut, men de som inte ser liv så känner nog annorlunda.
    Absolut och de människorna respekterar jag men jag anser att den unga/arbetslösa/sjukskrivna kvinna som har min syn på var livet börjar också bör respekteras.
  • Dr Mupp
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-29 20:15:49 följande:
    Kan det någonsin vara själviskt att låta ett nytt liv komma till världen i ett land där det inte kommer att behöva svälta elller vara hemlöst?
    Ehh ja, tycker du att barn ska växa upp i misär, att bli misshandlade, våldtagna och ihälslagna. Det sker redan idag och om fler oönskade barn föds så kommer fler barn växa upp i misär med allt vad det innebär.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sarah f
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-29 20:15:49 följande:
    Kan det någonsin vara själviskt att låta ett nytt liv komma till världen i ett land där det inte kommer att behöva svälta elller vara hemlöst?
    Är svält som i svältkatastrof enda orsaken att livet kan vara svårt? Hemlösa finns det en hel del av, som redan påpekats. Ett barn som inte är älskat är ju verkligen i riskzonen att lämna hemmet för tidigt och inte kunna försörja sig.
    Varför kan man inte anta att de som gör abort har en god anledning? Vem skulle utsätta sig för proceduren för skojs skull?
  • Dorian Ertymexx
    Sarah f skrev 2011-06-30 09:15:30 följande:
    Är svält som i svältkatastrof enda orsaken att livet kan vara svårt? Hemlösa finns det en hel del av, som redan påpekats. Ett barn som inte är älskat är ju verkligen i riskzonen att lämna hemmet för tidigt och inte kunna försörja sig.
    Varför kan man inte anta att de som gör abort har en god anledning? Vem skulle utsätta sig för proceduren för skojs skull?
    Onda, kåtslyniga kvinnor, förstås! *dryper av sarkasm*
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • tvåtjejstomp
    Sarah f skrev 2011-06-30 09:15:30 följande:
    Jag tycker att sådana argument är sakligt riktiga men inte har med abortmotstånd att göra. Om vi förbjöd aborter skulle vi antgligen få fler socialt skadade människor på våra gator men jag kan inte se det som ett rimligt argument för att tillåta abort utan allt handlar om människosyn och vilka som erkänns som människor.

Att skjuta alla flyktingar vid gränsen skulle även det minska antalet traumatiska människor i landet men det är ett horribelt argument.
  • hönamor

Röstade ja men jag förstår inte att folk gör det av orsaker som jag inte anser som skäliga, men skulle aldrig kämpa för att ta bort deras rätt att göra det

• Sarah f
    tvåtjejstomp skrev 2011-07-01 09:01:07 följande:
    Jag tycker att sådana argument är sakligt riktiga men inte har med abortmotstånd att göra. Om vi förbjöd aborter skulle vi antgligen få fler socialt skadade människor på våra gator men jag kan inte se det som ett rimligt argument för att tillåta abort utan allt handlar om människosyn och vilka som erkänns som människor.

Att skjuta alla flyktingar vid gränsen skulle även det minska antalet traumatiska människor i landet men det är ett horribelt argument.
    Om man som förälder vill kunna ge sitt barn ett liv som inte i onödan riskerar att barnet blir socialt skadat är det väl ett ansvarstagande att erkänna och värdera högt? Männsikosynens grad har väl inte helt med att göra att man önskar kunna ge ett barn en bra, trygg uppväxt. Man gör väl knappast abort för att man ser ned på bostadslösa?
  • tvåtjejstomp
    Sarah f skrev 2011-07-01 13:11:42 följande:
    Om man som förälder vill kunna ge sitt barn ett liv som inte i onödan riskerar att barnet blir socialt skadat är det väl ett ansvarstagande att erkänna och värdera högt? Männsikosynens grad har väl inte helt med att göra att man önskar kunna ge ett barn en bra, trygg uppväxt man an gör väl knappast abort för att man ser ned på bostadslösa?
    Det kan det vara men det har inte med aborten att göra, lika lite som att man är human om man skjuter flyktingar vid gränsen för att förhindra att de hamnar i utanförskap.

Altt hänger på frågorna om när man blir en människa, om det finns absolut människovärde om det finns ett värde i att leva. Det här är i praktiken svåra frågor där åsikterna pendlat mellan olika ytterligheter från nazisternas rent darwinistiska människyn till en del religiösa där människolivets värde alltid överträffar de lidandes svårigheter.
  • Sarah f
    tvåtjejstomp skrev 2011-07-01 13:23:29 följande:
    Det kan det vara men det har inte med aborten att göra, lika lite som att man är human om man skjuter flyktingar vid gränsen för att förhindra att de hamnar i utanförskap.

Altt hänger på frågorna om när man blir en människa, om det finns absolut människovärde om det finns ett värde i att leva. Det här är i praktiken svåra frågor där åsikterna pendlat mellan olika ytterligheter från nazisternas rent darwinistiska människyn till en del religiösa där människolivets värde alltid överträffar de lidandes svårigheter.
    Det är knappast samma sak att göra abort so att skjuta någon vid gränsen, kom inte med sådana argument för de är rent löjliga.

Nazism och religion har en gemensam nämnare, att de är tankefoster och inte absolut sanning. Att ge ett sexveckors foster samma mänskliga rättigheter som en människa som är född och har en upplevelse av sitt jag i världen vi lever i är befängt. Den som bär fostret ger fostret människovärdet så tidigt hon vill, men du kan inte kräva att dina ideer kan appliceras på en annan kvinnas kropp. Det leder i förlängningen (abortstopp)bara till att kvinnor skadar foster illegalt.
  • M C
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-29 18:18:18 följande:
    Fast det tycker inte jag! Ingen ska betraktas som dum i huvudet för att hon ej vill genomgå en abort! Däremot tycker jag att man ska arbeta hårt för att tonårsgraviditeter inte ska uppstå men den dag tonåringen är gravid ska hon få allt stöd oavsett hennes beslut om vad som ska bli av graviditeten!
    Om man beter sig som en idiot får man leva med att bli betraktad som en idiot.

Dessutom, om man får en dotter som tycker att det är OK att behålla ett barn när hon är 15 så har man misslyckats med föräldrarollen.

Om en av mina killar kom hem med en gravid tjej i släptåg skulle jag bli arg först, sen försöka få till en abort och sen naturligtvis hjälpa till så gott jag kan men ICKE att jag skulle vara tyst om hur jävla dumt det är.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    tvåtjejstomp skrev 2011-07-01 13:23:29 följande:

Du gör alltså seriöst en jämförelse mellan vuxna människor med långa liv, barn, gamla föräldrar, syskon, vänner och grannar och små cellklumpar/foster som inte någonsin funnits i livet?

Det är inte lite konstigt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Startrooper skrev 2011-07-01 20:09:13 följande:
    Håller med dig M C!
    Det är för att jag är så klok!

Eller nåt.Drömmer

(gammal är ordet sa bull)
  • tessi3h

Jag är för fri abort. Sen kan man alltid diskutera hur långt gången kvinnan ska få vara.

• Startrooper

M C, klok är du, men gammal? Nä.

Svar på tråden är du för fri abort?