• Lina85

Storlek i vecka 38???

Hej alla!

Har googlat och sökt på min fråga och hittar inget bra svar ... Vårt barn kommer födas 11 dagar före beräknat födelsedatum pga planerat kejsarsnitt. Vår dotter föddes 15 dagar efter beräknat och hade storlek 50 när hon va nyfödd. Vägde 3960 och va 52 cm lång :)

Nu är min undran ... Ska man köpa storlek 46 till bebisen? Någon som kan humma om hur mycket det kan skilja på vikten så att säga, vad hade ert barn i storlek och i vilken vecka föddes han/hon?

Storlek 50 "måste" väl va stort? ... Är väl inte värre än att kavla upp ärmarna på bodies men skulle va kul att veta ... Kommer födas i 38 + 4

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Storlek i vecka 38???
  • Katarina76

Tror Åhlens har stl 48 på sina baskläder. Men köp inte mindre, det är ju ingen prematur du får.

• Lena Miranda

Min son föddes som prematur i v 35 och han var ändå 50 cm lång men vägde mindre... så håll dig till 50 du..

• Linastrumpan

Det beror ju helt på hur stor bebisen är. Min dotter föddes v 38+3 men var underburen och vägde bara 2540g och var 46cm lång så hon tältade i st 50. Lillasyster föddes v40+2 och hon vägde 4085g och var 5o cm. så på henne passade 56 bra från början. Hade lillasyster fötts 2v tidigare hade hon knappast varit lika liten som storasyster ändå. Jag skulle ha köpt något plagg i 50 och resten 56

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Archandra

Yngsta dottern föddes i v 38+5 och var mycket liten. Hon vägde 2360 g och var 43 cm lång. Storlek 44 var lagom, 50 var enormt!

• Amlin

Att födas i v. 38 generellt är ju inte prematurt på någotvis utan fullgånget. Men med tanke på att du redan fått ett ganska litet barn så kan ju mindre storlekar vara bra att ha i åtanke. Men jag hade sitkat på 50 och sen kompletterat om något större krävdes.

Mina tvillignar kom i 39+0, tjejen var 46 cm lång och bägde 2,8 kg. 50 var lite stort men fungerade finfint ändå. Vi hade ett ärvt plagg i 44 som satt bra ett tag men snart var det urvuxet. Vi köpte aldrig nåt mindre för det kändes onödigt.

• Lina85

Vore kul om allra första kläderna man har till bb satt som en smäck :) Är lite larvig med "dom första kläderna hon/han hade på sig" dom kommer ju vara speciella iallafall för mig hela livet. (dotterns är inramade med första nappen osv ...) Men är ju svårt att beräkna hur stort/litet barnet kommer att vara.

Tack för alla svar! Nu är jag lite klokare :))

• Amlin
    Lina85 skrev 2011-06-25 15:46:12 följande:
    Vore kul om allra första kläderna man har till bb satt som en smäck :) Är lite larvig med "dom första kläderna hon/han hade på sig" dom kommer ju vara speciella iallafall för mig hela livet. (dotterns är inramade med första nappen osv ...) Men är ju svårt att beräkna hur stort/litet barnet kommer att vara.

Men du kan ju kolla in vilka kläder du vill ha, vart de finns osv och när barnet kommit så ber du någon åka dit och köpa. BB har antagligen kläder du kan låna så länge elelr så har ni med nåt i 50/56 som ni använder så länge.

Fast sen är det nog ofta så att de första kläderna sällan sitter som en smäck men de är speciella ändå. Kanske just för att de var så där gulligt pösiga trots att de är så pyttesmå.
  • bellaaan
    Lina85 skrev 2011-06-25 09:54:22 följande:
    Hej alla!

Har googlat och sökt på min fråga och hittar inget bra svar ... Vårt barn kommer födas 11 dagar före beräknat födelsedatum pga planerat kejsarsnitt. Vår dotter föddes 15 dagar efter beräknat och hade storlek 50 när hon va nyfödd. Vägde 3960 och va 52 cm lång :)

Nu är min undran ... Ska man köpa storlek 46 till bebisen? Någon som kan humma om hur mycket det kan skilja på vikten så att säga, vad hade ert barn i storlek och i vilken vecka föddes han/hon?

Storlek 50 "måste" väl va stort? ... Är väl inte värre än att kavla upp ärmarna på bodies men skulle va kul att veta ... Kommer födas i 38 + 4

Tacksam för svar :)
    Jag tror h*n kommer väga ungefär lika mycket som er dotter eftersom det är andra barnet. Så kör på stl 50. Man har ju inte så mycket kläder på de i början (de skall ju ha mycket kroppskontakt). Jag har ju inte fött våran två än. Men jag vägde 1kg mer än min bror. En vän till mig har 1kg i skilland mellan sina barn också. Lycka till!
  • emmizenma
    Lina85 skrev 2011-06-25 15:46:12 följande:

Men om det är det "första" kläderna på det sättet så skulle nog jag köpa ganska litet. Jag skulle köpa 44/46 när det gäller bara det första plagget sådär......Sedan kanske köpa 50 och 56 som med användningskläder första tiden eller vad man ska säga....

• MansonDust

Två av mina tre barn har fötts i v 38, vilket inte är prematur.. Dom har vägt 4 kg & haft stl 50/56.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • AochJsMamma

Min yngsta son föddes i v38, 53 cm lång och 3715 g. Stl 50 sitter perfekt på honom.

★Stolt mamma till Alexander 2008 & bebis 2011★
  • Lina85
    MansonDust skrev 2011-06-25 16:58:50 följande:
    Två av mina tre barn har fötts i v 38, vilket inte är prematur.. Dom har vägt 4 kg & haft stl 50/56.
    Nä vet att det inte är prematur, men tyckte att kategorin kunde ge mig bra svar. Okej - det va inte lite :)
  • 3 barns mamma

Min son föddes i vecka 41+6 han vägde 3,5 kg o var 51,5 lång storlek 50 satt perfekt. Mina tjejer är gädda i vecka 35+0 ena vägde 2,3 kg o den andra 2 kg båda var 45 långa hade några enstaka plagg i storlek 45 annars var det storlek 50 funkade kanon fast dom var små för kläderna.

• skruttan35

son nr1 föddes v.38+6 och vägde 2485g och 48cm, vi köpte några prematurkläder i stlk 44-46 men använde en del stlk 50.

son nr2 föddes v.37+3 och vägde 3150g och 50cm, vi använde enbart stlk 50

• 2pågar

Min första son föddes 40+4 och vägde 3090 och var 52 lång... Kunde inte ha strl 50 i byxor med fötter på men strl i övrigt var kanon.

Min andra son föddes i v 40 och var 48 cm och 2935 g han hade strl 44 på några plagg annars strl 50 vilket passade bra bara man vek upp lite här i där :)

• saltflingan

Jag tror 50 kommer funka bra. Båda mina har varit för tidiga, men har haft storlek 50. Till första lånade vi prematurkläder i 46 och de kunde han ha jättelänge. Och det var inte särskilt konstigt alls för de var mycket större än mina egna vanliga 50.    De vi lånade var hm's prematurkläder.

Det är hopplöst att gå efter storleken som står avgiven i kläderna, man får lägga plaggen mot varandra och mäta.

• skogsvitter

Det varierar som sagt enormt, men jag skulle nog satsa på 50 om förra barnet också var "normalstort". Våra föddes båda två 20 dagar innan BF och det skiljde nästan 1 kg och 4 cm mellan dem, trots att de var exakt lika långt gångna. Första dottern vägde bara 2600 g och vi behövde köpa prematurkläder till henne, andra dottern däremot kunde ha 50-56 redan från födseln.

• wockatz

Sen är det ju inte bara storlekar att ta hänsyn utan var man köper kläderna oxå. Strl 50 på Lindex är mindre än strl 44 på Kappahl. Min Lill-lilla väger 1,8 kg och är ca 45 lång nu och hon använder både och. Jag tycker snarare det är skönt att kläderna inte "sitter som en smäck". Lättare att trä i armarna! :) Iofs har jag ju tvättat kläderna i 60 grader innan användning, de kanske krympte?? :)

Svar på tråden Storlek i vecka 38???