• Fjorren

Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?

Vår äldsta har varit blöjfri dagtid nu i ett års tid, sen hon var tre år gammal. Men natten har hon fortfarande blöja på sig då den är alldeles våt om morgonen då hon vaknar.
    Dock har hon sen en tid tillbaks på kvällen sagt att hon vill sova med trosor på "precis som du mamma!" och alltså inte ha blöjan längre.... Och det skulle vi vilja mer än gärna förståss

Men har alltså inte kommit dit riktigt ännu....

Våra rutiner kring nattblöjan är:
    - när det är dax att sova får hon först sätta sig på toan och prova om det kommer nåt; oftast är hon vid den tiden kissnödig så hon brukar kissa av sig rätt mycket.
    - Sen åker blöjan på och hon lägger sig för natten....
    - På morgonen så är blöjan dock rätt så vår så det är åtminstone en gån under nattens lopp som hon kissar i den, om inte fler gånger....
    - Så fort hon vaknar så sätter hon sig på toa och kissar så den detaljen är oxå helt som den ska; frågan är alltså....

- Hur får man sitt barn att bli van vid att antingen vakna under natten om man hunnit bli kissnödig?
    - Alternativt; hur vänjer man dem vid att hålla sig tills morgonen, även om de under natten känner sig lite kissnödiga?

Hur har ni andra gjort; som lyckats med detta med era barn?

Alla tips och råd tas tacksamt emot    

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Svar på tråden Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?
  • Elinheterjag

Jag har hört att man inte kan träna bort nattblöjan att det handlar om ett hormon som gör att man producerar mindre urin under natten men jag kan ha fel min dotter har slutat med nattblöja hon fick sluta när vi kände att blöjan varit torr flera dagar i rad än har ingen olycka skett hon får dricka när hon vill hon vaknar ofta och dricker vatten på natten det har inte påverkat henne

• Alexe

Läste in mig på det här med sängvätning för ett tag sen. Japp, det finns ett hormon som gör att man producerar mindre och mer koncentrerat urin när man sover, just för att slippa kissa så ofta då. Det hormonet produceras redan från början. Men små barn har små blåsor och behöver ändå kissa oftare än vuxna. Äldre barn som kissar på sig på nätterna gör det oftast för att de inte vaknar av att de är kissnödiga, de sover helt enkelt för tungt. Metoden för att få dem torra är ett larm som ringer och väcker barnet när sängen blir blöt. Då börjar barnet förhoppningsvis associera kiss med att vakna och så småningom vakna av sig själv.

TS - förstår att du gärna vill lära ditt barn att hålla sig torrt hela natten snarare än att gå upp och kissa. Men behöver hon kissa så behöver hon, då går det ju inte att hålla sig. Jag är snart 35 och de nätter jag kunnat sova rätt igenom utan att gå på toa är inte så många.

MIn son är visserligen rätt mycket yngre än din dotter, bara 15 månader. Men vi har ec:at honom sen tvåmånadersåldern och vant honom vid potta och att inte kissa i blöjan. Nätterna har funkat mycket bättre för oss än dagarna. När jag fortfarande ammade kissade jag honom i samband med det och han var alltså van vid att vakna och kissa. På det sättet var blöjan så gott som alltid torr under nätterna från 4 månader. När jag sen slutade nattamma vaknade han iaf av sig själv och behövde gå på toa. Jag trodde att han skulle bli som jag och fortsätta med det för alltid, men minsann, sen en månad tillbaka sover han torr genom hela natten. Har haft två olyckor visserligen, men då har det mer varit mitt "fel" - han har vaknat och sagt till som han gjorde innan, men jag har varit för trött för att ta tag i det och tänkt att jamen, han har ju inte behövt kissa på flera nätter nu så varför skulle han behöva just inatt.

Blev långt det här, men det jag vill säga är väl att jag är inne på linjen att ja, du ska nog väcka henne när du tror att hon behöver kissa, tills hon lär sig att vakna själv eller klarar av att hålla sig hela natten.

• Fjorren

Tack alla för era inlägg Har fått mig att förstå mer och mer att linjen min man oxå var inne på alltså kansek inte är helt fel, trots allt....
    Så bör kanske börja testa detta genom att väcka henne med jämna mellanrum om natten och ta henne på toa så kanske hon på så sätt lär sig hantera blåsan i sinom tid.....

Tusen tack igen för era input betyder mycket få höra hur andra gjort / tänkt och lyckats genomföra det

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Fjorren

...nu ska jag bara "krypa" till korset och nämna för mannen min att vi nog ändå ska testa hans förslag....hehe...
    Inte superofta han får sista ordet här hemma...men denna gången blri det nog hans sätt som vi kör på

• Busbellan
    Alexe skrev 2011-06-23 13:50:03 följande:

Läste in mig på det här med sängvätning för ett tag sen. Japp, det finns ett hormon som gör att man producerar mindre och mer koncentrerat urin när man sover, just för att slippa kissa så ofta då. Det hormonet produceras redan från början. Men små barn har små blåsor och behöver ändå kissa oftare än vuxna. Äldre barn som kissar på sig på nätterna gör det oftast för att de inte vaknar av att de är kissnödiga, de sover helt enkelt för tungt. Metoden för att få dem torra är ett larm som ringer och väcker barnet när sängen blir blöt. Då börjar barnet förhoppningsvis associera kiss med att vakna och så småningom vakna av sig själv.

Vi har haft medicin mot sängvätning till dottern och fick då massor av information kring detta, det är visst så att kroppen måste producera tillräckligt med det hormonet för att minska urinproduktionen, har inget med urinblåsan att göra!
    varför skulle de annars ge en konstgjord variant av detta hormon för att avhjälpa sängvätning och det hjälper faktiskt, alltså är det brist på hormonet som är problemet
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Dior

Sonen går på toa och kissar inan han ska lägga sig och sen tar vi upp honom för att kissa igen innan vi själv går och lägger oss.

• Alexe

Busbellan: ja, finns de som producerar för lite av hormonet, men det är inte det vanligaste bland 4-6-åringar som kissar på sig, vanligast är att de bara sover för tungt för att vakna av kissnödigheten. Stod det i den litteratur jag läste iaf.

• guldmor

Vi hade en sådan märklig tur med vår dotter som hade varit blöjfri på dagen i ca ett halvår.
    En kväll upptäckte vi till vår fasa att blöjorna var slut. Paaaaniiiik!
    Vår lokala Ica-butik hade självklart stängt så enda alternativet var att låta henne sova utan blöja helt enkelt.

Hennes blöja hade dock varit torr på morgonen i ett par dagar så jag kan tänka mig att vi säkert ändå hade testat inom kort men nu hade vi inte något val utan fick köra på.
    Döm till vår förvåning när trosorna var torra på morgonen och har sen förblivit med undantag på 2 ggr under 1,5 år ungefär.

Vi undviker också att hon dricker för tätt in på läggning samt att hon kissar efter att hon borstat tänderna osv.
    Det har hänt ett par få gånger att hon väckt mig mitt i natten och varit kissnödig och då har jag följt henne till toaletten.

Kanske gick det så bra just för att vi aldrig hann tänka igenom just den "proceduren" att sluta med nattblöjan?
    Jag vet inte.

• BymBym

Hmm, är det inte bättre att prova och se om det går än att hålla på och väcka på natten? Måste ni väcka är hon ju inte mogen och jag personligen skulle tycka det var jobbigt att bli väckt flera gånger.

Vår äldsta kissade i sängen första natten utan blöja men har efter det aldrig gjort det. Yngsta har kissat i sängen några fler gånger men är också helt torr nu.

• guldmor

Precis, håller med BymBym.
    Det är nog bara att testa sig fram. Händer det så händer det och då är ni garderade med plast och kör med billiga lakan i början som bara är att rafsa fram och byta med :)

Lycka till!

• majsan533

Vår dotter får kissa det sista hon gör innan hon går och lägger sig. Sen när vi går och lägger oss så tar vi in en potta på hennes rum som vi sätter henne på medans hon forfarande sover (gör kissljudet) och när hon är klar så lägger vi tillbaka henne i sängen. Hon sover hela tiden.

Sen gäller det att hänga på låset på morgonen för att det inte ska bli vått i sängen.

• Loveely

min lille kille kissar alltid innan han lägger sig för natten sen sover han utan blöja och jag hade ett sånt underlag i sängen i början ifall de skulle komma nån olycka under natten hänt tre gånger bara nu är han helt blöjfri under natten med och går själv upp på natten om han känner sig kissenödig .

• majsan533

Vi tar upp och kissar vår dotter (sovandes) när vi går och lägger oss. Vi har också kört med EC från första början och har ett speciellt kissljud (tssss). Om man använder nattskjorta är det superenkelt att plocka upp och sätta på pottan utan massa extra bök.

Svar på tråden Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?