• evighetsväntan

Vill du donera ägg?

Vi har försökt få barn i fyra långa år utan resultat. Efter alla misslyckande försök (både ivf och donation) måste vi nu ha en egen donator om vi ska få en ny chans. Det känns otroligt tungt och motigt och det är inte lätt att fråga någon... Finns du fantastiska människa i Stockholmstrakten som kan tänka dig att ställa upp?

• Svar på tråden Vill du donera ägg?
  • Åttioettan
    finskaflikkan skrev 2011-06-28 21:36:44 följande:
    Men hur går de till då?
    Det är som att gå igenom en ivf-behandling minus äggåterföringen, dvs som donator går du igenom hormonbehandling med nässpray (nedreglering) och äggstimulering (sprutor) för att sedan plockas på äggen som producerats.
    Men först är det kuratorsamtal, läkarundersökning och blodprover som ska lämnas 2 gånger med 6 månaders mellanrum.

Jag donerade ägg för ett par månader sedan och det var jobbigt men jag ångrar det inte en sekund!
    Inget har fått mig att känna mig så stolt över mig själv faktiskt, som att ha kunnat vara delaktig i detta stora för någon annans skull.

Läs på och fundera, vill jag uppmana så många som möjligt till att göra. Det är värt det och det behövs...
  • a h

också lite nyfiken!
    Jag har alltid tänkt att jag skulle vilja donera ägg, den dag jag själv fött barn.
    Nu är jag gravid så just nu kan det inte bli aktuellt, men funderar om de är nackdel (o man kanske inte får??) om man gjort IVF själv? eller är det kanske en fördel, då man vet hur man svarar på behandlingen? Tänkte det kanske finns en gräns för hur många äggplock man bör göra...
    Annars borde jag vara en bra donator, är frisk och får ut många ägg av bra kvalité, har fått ett barn o ett påväg, vi har gjort IVF/ICSI pga av manlig faktor.
    Kan man välja vem man vill donera till?? Kanske låter kallt men jag tycker ju att visa anledningar till varför människor gör ÄD är viktigare än andra... och man vill ju att barnet man ev hjälper till världens ska få det så bra som möjligt. ..sen kanske reglerna i sverige iyf är bättre än i många andra länder.

• evighetsväntan

Jag råder dig att kontakta ett sjukhus som gör äggdonationer för att ta reda på om du kan donera eller ej. Man kan välja vem man vill donera till om det är någon anhörig, men vanligast är att man gör sk korsdonation.

• ze ossis

Hej Hej Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp. Jag har redan anmält mig till Huddinge som äggdonator och har lämnat de första proverna :)

• Parniara

Imponerad över de som vågar. Jag skulle nog vilja i alla fall på avstånd veta hur det gick för barnet.

Hoppas ni hittar nån, synd att man måste bo i Stockholm 

• ze ossis

Hej parniara,

jag bor inte heller i stockholm :) man får lämna blodproverna hos sitt närmaste sjukhus och så samordnar de i stockholm läkar- och kuratorbesöket så att man bara behöver åka dit en gång och kan träffa alla samtidigt.

kram

• Junior10

Kanske för sent, men jag är villig. Bor i Stockholm och har ett barn sedan tidigare.
    Är frisk och normalviktig. 

• ze ossis
    Junior10 skrev 2011-08-18 09:28:18 följande:
    Kanske för sent, men jag är villig. Bor i Stockholm och har ett barn sedan tidigare.
    Är frisk och normalviktig. 
    Du kan även donera dina ägg utan att vara korsdonator till någon. Köarna för par som väntar på ägg är hur långa som helst och det är väldigt få par som ens får ägg (jag tror att det bara var 16 par i göteborg under hela 2009, men jag kan ha fel).
    Om du kan tänka dig att donera så kan du ringa till Huddinge (08-58581432) och prata med Kristina som kan svara på alla frågor och det är till henne som du också kan anmäla ditt intresse.
  • Anna o Wilma

JAg donerar gärna, har 3 friska barn, normalvikt, och väldigt "lättbefruktad".

• 2barnsmamman2

hejsan!!
    Jag donerar gärna mina ägg!! Har själv 2 barn.. 

Svar på tråden Vill du donera ägg?