PäronMumriken skrev 2011-06-25 16:40:16 följande:
Sen kan jag ju bara tala utifrån mig själv, alla kan ju tycka olika, men barn med DS, autism etc är ju så härliga i sig,
Nu hoppas jag ju aldrig hamna i en situation där jag skulle behöva fundera över abort, men för att bortse från abortdiskussionen: Mitt intryck stämmer inte med din. Jag har intrycket att barn (och ungdomar/vuxna) med DS varierar väldigt mycket både intelligensmässigt, från en liten andel normalbegåvade till totala motsatsen, och personlighetsmässigt; inte alla är "härliga".Grav autism - som väl för övrigt inte går att se med fosterdiagnostik - ser jag som mycket grava svårigheter i förhållande till ett "normalt" liv. Till och med högfungerande autism kan - har jag sett i min närhet om än inte haft i min personliga vardag - vara en fruktansvärd påfrestning för en partner, och förmodligen inte stort mycket roligare för syskon och föräldrar.
Det är förstås jättebra när det fungerar bra men idealisera inte...
Mitt intryck är att kroppsliga handikapp (valfritt ordval) är "lättare" för anhöriga att tackla än psykiska. (För barnet/ungdomen/den vuxne med problematiken kan det givetvis vara tvärtom.)