• mie02

Ersättning som inte klumpar sig?

Hej! Min bebis äter ersättning babysemp2 från pulver eller tetra. Problemet är att när man blandar från pulver blir det små geleiga klumpar som täpper igen hålet på nappflaskan, då vägrar lillen att äta mer (är risstärkelse enl semper). Tetra är helt klumpfri men blir för dyrt i  längden. Nån som har erfarenhet från andra märken, finns det nån som inte klumpar sig alls?

• Svar på tråden Ersättning som inte klumpar sig?
  • snorkan

Jag har NAN tror jag den heter....en stor förpackning kostar typ 125:-

funkar kanon! 

• Isalel

Mina två barn är uppfödda på ersättning, men har aldrig varit med om det problemet?
    Kan det vara så att ni inte blandar/skakar om tillräckligt mycket?

De gånger jag fått stopp är med välling och då är det för att det hamnat pulver i själva nappen och där blir det klumpar, men om man blandar ner pulvret innan man skakar om så försvann problemet för vår det iaf.

• La Lola

Har aldrig nånsin varit med om det problemet.....
    Vi har gett Nan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mie02
    Isalel skrev 2011-06-22 12:04:23 följande:
    Mina två barn är uppfödda på ersättning, men har aldrig varit med om det problemet?
    Kan det vara så att ni inte blandar/skakar om tillräckligt mycket?

De gånger jag fått stopp är med välling och då är det för att det hamnat pulver i själva nappen och där blir det klumpar, men om man blandar ner pulvret innan man skakar om så försvann problemet för vår det iaf.
    Hej, jo det blir så oavsett hur jag blandar. Jag har kollat med semper, det ska vara så. Större hål i nappen är vad de rekommenderar, lillen gillar inte det. Så vi får sila ersättningen, men det hade varit skönt att slippa.

När jag matade med tillmatnings-set blev det tvärstopp med pulverersättningen, tetra rann bra.
  • Alexi

Har du provat att liksom rulla flaskan mellan händerna när du hällt i pulvret och sen skaka, det fick vi tips om när vi blandade ersättning.

• Höstbebis2010

Vi lyckade få så i början med nan, då vi värmt vattnet i flaskan och hade i pulvret och sen skakde upp och ner på en gång, då blev det lätt klumpar. Men nu förtiden när vi hällt i pulvret så håller vi flaskan upprätt och lixom snurrar den så det blir en liten virvel i flaskan, då löser det mesta pulvret upp sig och kommer inte i kontakt med själva nappen till en början, utan först när vi snurrat flaskan lite så skakar vi upp och ner ordentligt för att resten ska lösa sig. Sen vi började göra så har vi aldrig haft några problem med klumpar.

• snorkan

så här gör jag:

I med vatten i vällingflaskan (ljummet) sedan i med pulvret...och sedan skaka...som tusan...aldrig sett en klump 

• La Lola
    snorkan skrev 2011-06-22 23:26:51 följande:
    så här gör jag:

I med vatten i vällingflaskan (ljummet) sedan i med pulvret...och sedan skaka...som tusan...aldrig sett en klump 
    Fast du tar inte ljummet vatten direkt från kranen va?
  • snorkan
    La Lola skrev 2011-06-22 23:28:43 följande:
    Fast du tar inte ljummet vatten direkt från kranen va?
    Nope jag har kokat det i vattenkokaren först....och sedan har det svalnat ev blivit kallt och då värmer jag det till lagomt på en gång ist för att koka upp det ytterligare en gång.....jag vinner mycket tid på det och sparar några tårar på köpet Skrattande
  • La Lola
    snorkan skrev 2011-06-22 23:33:57 följande:
    Nope jag har kokat det i vattenkokaren först....och sedan har det svalnat ev blivit kallt och då värmer jag det till lagomt på en gång ist för att koka upp det ytterligare en gång.....jag vinner mycket tid på det och sparar några tårar på köpet Skrattande
    Ok.

Här kokade vi aldrig något vatten.
    Värmde i micro bara.
  • mithrandil

Har aldrig stött på det problemet med någon ersättning.
    varken semper, nan eller mjölkfri.

I värsta fall får du kanske vispa ner pulvret i uppvärmt vatten i kastrull?
    Eller testa byta ersättning.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Lady Namárië

Vi använder babysemp. Vi klämmer helt enkelt hårt till om toppen på sugnappen när vi skakar. Då hamnar det inget pulver där. Ett annat aöternativ är förstås att vispa iordning ersättningen i en tillbringare inan man häller den på flaska. Färdigblandad ersättning kan förvaras i kylen i ca åtta timmar.

So say we all
  • Lantani

Vi använder nan och har aldrig råkat ut för problemet.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Cloud

Kör ibland med Semper Lemolac och har aldrig sett några klumpar. Värmer kallvattnet från kranen i micron och lägger sen i pulver och skakar.

• mie02

Tack för era svar! Jag har blandat på flera sätt (ex visp i kastrull) och olika temperaturer, det spelar ingen roll. Pulvret blandar ut sig, men det är små små flockar av stärkelse i. Och det är så det ska vara med den produkten, enligt semper. Så vad jag antar att jag är ute efter är pulverersättning som inte innehåller stärkelse. Så sökningen fortsätter! Kolla själav i botten av kastrullen! Min lille är väldigt kräsen, så minsta lilla klump eller motstånd så slutar han äta.

Tack

Svar på tråden Ersättning som inte klumpar sig?