• Thotis90

Utebliven mens med p-piller

De senaste arton månaderna har jag konsumerat Trinovum 28 och det har i ren allmänhet gått bra om man bortser från biverkningarna (huggningar i livmodern samt äggstockarna). Det har dock kommit till en punkt där mensen har bestämt sig för att inte dyka upp och jag står här som ett frågetecken och förstår ingenting eftersom detta aldrig har hänt tidigare. Jag har konsumerat p-piller av olika sorter i totalt fem år och detta är andra gången som mensen uteblir - första gången var jag hormonfri (d.v.s. att jag inte använda några p-medel alls) och det visade sig då att jag var gravid. Andra gången är nu - när jag äter p-piller.

Eftersom vi inte vill ha barn för tillfället (eller, ja. Jag vill, men det går inte) har jag konsumerat mina kartor precis som jag skall och varje månad på piller nr. 24 brukar jag få min mens. Nu är jag på piller nr.27 och det har fortfarande inte hänt någonting.

Bara några dagar innan själva blödningen sätter igång brukar jag få ont i magen samt att det uppträder en brun flytning. Jag har inte känt av samt sett ryken av detta och börjar nu bli orolig att jag kan ha blivit gravid - även om risken skall vara väldigt liten.

Finns det någon som har varit med om detta?

• Svar på tråden Utebliven mens med p-piller
  • Thotis90

Mensen är nu 70 dagar försenad och graviditetstesten visar inga som helst indikationer på att jag skulle kunna vara gravid. Vi misstänker att detta kan bero pga. stress eller dålig kost, men skall kontakta kvinnokliniken för säkerhets skull. Har nämligen aldrig varit med om att mensen uteblivit vid p-pillerkonsumtion (har konsumerat i 5 år).

• vackrastarflow

Jag har ätit Trionetta i många herrans år men bara en gång blivit utan mens och det var för ett halvår sen när jag började mitt nya jobb. Så jag tror stressfaktorn kan spela stor roll. Se efter hur det är i ditt liv just nu och försök hitta sätt att koppla av.

• sussie85

Hej , jag har ett liknande problem. Har ätit p- piller i nästan 16 år och slutade för snart ett år sedan. ( april 2012) Jag börjar bli orolig för jag har endast fått mens 1 gång sen dess och det var i nov 2012. Nu är det snart 1 år sen jag slutade äta p- piller och det  känns som att mensen borde börja komma i gång snart.. känns inte så kul när man ser att kroppen inte fungerar som den ska. ( och jag är inte gravid)
    Någon som vet om det finns något man kan göra ?
    mvh / orolig tjej

• Thotis90
    sussie85 skrev 2013-02-26 12:49:24 följande:
    Hej , jag har ett liknande problem. Har ätit p- piller i nästan 16 år och slutade för snart ett år sedan. ( april 2012) Jag börjar bli orolig för jag har endast fått mens 1 gång sen dess och det var i nov 2012. Nu är det snart 1 år sen jag slutade äta p- piller och det  känns som att mensen borde börja komma i gång snart.. känns inte så kul när man ser att kroppen inte fungerar som den ska. ( och jag är inte gravid)
    Någon som vet om det finns något man kan göra ?
    mvh / orolig tjej
    Jag hade tagit kontakt med vården och bett om hjälp.
    Barnlöshetsutredning - hedblom.blogg.se
  • enmanda

Hur gick det för dig TS - såhär flera år senare?

Jag är i likande situation nu. Äter Yasminelle, men har missat något piller till och från (egentligen inte bästa alternativet för mig). Jag hade en sparsam brunaktig flytning i samband med mens förra månaden, och sen kom det inget mer. Tog gravtest, men visade negativt så tog det som att det antagligen bara var en sparsam månad. Men nu är jag på BIM+7 dagar på månaden efter och inte ett tecken på att den kommer att dyka upp. Tog ett nytt test BIM+2 dagar men negativt igen.

Tror ju kroppen spelar ett spratt med mig just nu, men ändå. Efter att ha käkat p-piller i 9 år och mensen aldrig har uteblivit eller vart mer sen än någon dag så blir man ju lite nojig. Skulle det mot all förmodan vara en bebis så skulle hen vara mer än välkommen, men det är ju bara ovissheten som gör en förvirrad. Jag har bokat tid hos gyn imorgon iaf, känns väldigt skönt. Hoppas på lite svar! :)

• Thotis90
    enmanda skrev 2016-03-07 16:42:41 följande:

Hur gick det för dig TS - såhär flera år senare?

Jag är i likande situation nu. Äter Yasminelle, men har missat något piller till och från (egentligen inte bästa alternativet för mig). Jag hade en sparsam brunaktig flytning i samband med mens förra månaden, och sen kom det inget mer. Tog gravtest, men visade negativt så tog det som att det antagligen bara var en sparsam månad. Men nu är jag på BIM+7 dagar på månaden efter och inte ett tecken på att den kommer att dyka upp. Tog ett nytt test BIM+2 dagar men negativt igen.

Tror ju kroppen spelar ett spratt med mig just nu, men ändå. Efter att ha käkat p-piller i 9 år och mensen aldrig har uteblivit eller vart mer sen än någon dag så blir man ju lite nojig. Skulle det mot all förmodan vara en bebis så skulle hen vara mer än välkommen, men det är ju bara ovissheten som gör en förvirrad. Jag har bokat tid hos gyn imorgon iaf, känns väldigt skönt. Hoppas på lite svar! :)

Jag fick mens på BIM+67, bara några dagar efter att jag började med Apoteket Kvinna. Jag misstänker att det hela berodde på vitaminbrist. Det har inte hänt igen efter detta.
    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • enmanda
    Thotis90 skrev 2016-03-07 16:52:33 följande:
    Jag fick mens på BIM+67, bara några dagar efter att jag började med Apoteket Kvinna. Jag misstänker att det hela berodde på vitaminbrist. Det har inte hänt igen efter detta.
    Tack för svar! Vad skumt ändå. Jag var hos gyn i Tisdags (BIM+8). Allt så bra ut och ingen bebis i magen. Han sa dock att ca 7-8 % som äter Yasminelle "tappar" mensen då och då efter 1-2 år när kroppen vant sig. Detta för att dessa piller är så svaga tydligen. Så han trodde enbart att det berodde på detta. Jag vill ju ha blödning för att kunna påvisa att allt är som det ska. Men nästa gång kommer jag inte stressa upp mig om det skulle ske igen :)
  • JaKaEl

Hej! Jag undrar om någon utav er i denna tråden kan svara på min fråga.

Jag skulle haft mens för 8 dagar sedan. Äter p-piller zellmine sen 4 år tillbaka. Aldrig slarvat med de. Men jag är fruktansvärt trött, sover 10-12h natten & ytterligare 2-4h eftermiddagen. Jag äter som en häst. Tidigare blev jag proppmätt på 2 tacos och häromdagen åt jag 4(!!!) stycken utan att ens vara lite mätt. Fick hindra mig själv för att det skulle räcka till resterande av familjen. Samma sak idag. Åt 2st gorbys och brukar vara proppmätt, men ingen mättnadskänsla alls. Åt en chokladboll hos min mormor idag även, och den smakade LÅNGT ifrån chokladboll. Kände ingen chokladbollssmak och den var så fruktansvärt äcklig. Men min mamma och mormor tyckte de smakade som vanliga chokladbollar. Varit extremt gasig senaste tiden med. Annars så mår jag illa till och från med huvudvärk och yrsel. Tagit 2 gravtest som båda visade neg. RFSU 8pack. Ska på fredag köpa clearblue där man ser vilken vecka man är i med & testa lör morgon. Är oerhört orolig då jag VERKLIGEN vill ha barn & skulle bli så besviken om jag bara är skengravid. Enda som håller mig från att inte försöka aktivt är att sambon inte anser sig redo men har accepterat att vi behåller om jag råkar bli gravid trots allt. Sist jag trodde jag var grav (vinter) så grät jag som en gris för det var neg.

Är det någon som varit i liknande situation och kanske kan ge mig hopp genom att säga att RFSU visat fel tidigare?

Svar på tråden Utebliven mens med p-piller