• Linda1976

Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)

Efter att ha upptäckt tyska e-bay så kommer jag aldrig att köpa en bilstol i en svensk butik längre. Kolla här tex:

http://www.blocket.se/goteborg/Bilbarnstol_Cybex_Solution_X_Fix___Rosin_24526218.htm Rea på Storken här i Göteborg som anses vara en "fin" affär.

Samma på tyska e-bay http://cgi.ebay.de/CYBEX-SOLUTION-X-FIX-PLUS-LIME-NEU-/230616251187?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item35b1ccbb33#ht_4195wt_1139

No more Sverige-shopping! Sjukt vilka skillnader!!  

Dessutom så har den fått toppbetyg: http://www.testberichte.de/p/cybex-tests/solution-x-fix-testbericht.html

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Svar på tråden Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)
  • Lilly Li

Cecci78, det spelar ingen roll om den sitter fast med bälte eller isofix, men det är lätt att glömma sätta fast den med bälte...

• Alexis mamma
    Finesse skrev 2011-06-17 21:32:01 följande:
    Men så du vet så är det inge bra att ha isofix på en bältestol, bilbälten hamnar fel på barnetskropp.. enligt vti.. Men alla gör som man vill.
    Isofixen på bältesstol har inget med däkerheten att göra...den är bara till för att stolen ska sitta fast när barnet inte åker i den (då den annars ska vara bältad om den inte har isofix för att förhindra att den gör ytterligare skada vid en olycka) Så det är ju eg bara för att slippa sätta fast stolen när man åer utan barn,...dyr bekvämlighet tycker jag m tanke på prisskoillnaden på de stolarna o vanliga..
  • Finesse
    Alexis mamma skrev 2011-06-18 22:48:59 följande:
    Isofixen på bältesstol har inget med däkerheten att göra...den är bara till för att stolen ska sitta fast när barnet inte åker i den (då den annars ska vara bältad om den inte har isofix för att förhindra att den gör ytterligare skada vid en olycka) Så det är ju eg bara för att slippa sätta fast stolen när man åer utan barn,...dyr bekvämlighet tycker jag m tanke på prisskoillnaden på de stolarna o vanliga..
    Men då är det ju verkligen inte bra att köpa en sån om bilbältet dessutom hamnar fel på barnet som vti säger.. och det ska klargöras att det är i ENBART vissa bilar det gör det.. i vissa bilar sitter dom kanon, men om du sen byter bil kan det sitta helt fel.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Lilly Li
    Finesse skrev 2011-06-19 08:02:04 följande:
    Men då är det ju verkligen inte bra att köpa en sån om bilbältet dessutom hamnar fel på barnet som vti säger.. och det ska klargöras att det är i ENBART vissa bilar det gör det.. i vissa bilar sitter dom kanon, men om du sen byter bil kan det sitta helt fel.
    Märkligt att jag inte kan hitta en varning på VIT's hemsida om det.. Föresten sitter ju stolen exakt likadant med som utan isofit(x)en...
  • Finesse
    Lilly Li skrev 2011-06-19 10:53:32 följande:
    Märkligt att jag inte kan hitta en varning på VIT's hemsida om det.. Föresten sitter ju stolen exakt likadant med som utan isofit(x)en...
    Nej det gör den inte.. du kan flytta stolen en cm om du vill för att få bältet rätt.. det kan du inte göra om det sitter fast med isofix fästen..

och jag har oxå googlat.. så än så länge är det bara en hörsägen.. har mailat till honom men han har inte svarat ännu.. jag fick veta det av tommy petterson på vti, chef på testlabbet. Ringde ang. britax multi-tech och two-way och sen efter vi hade pratat ett tag i telefon frågade jag bara om isofix bältestolar om dom var bättre än vanliga och nej han tycker att dom är en livsfara.. men eftersom jag inte fått nåt mail av honom ännu är det som sagt bara nåt jag hört. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • RoseMj

Hur har det gått med köpet av stolen?

• Natasha76

Jag har inte heller läst någonstans att isofix på bältesstolar skulle vara dåligt. Det måste jag rota litet mera i. Man vill ju att bältesstolen ska vara så lätt som möjligt för att inte trycka mot barnet i en krock. Då borde ju isofix (eller isofit) vara en bra sak på bältesstolar. Så har jag alltid förstått det (med mitt sunda förnuft alltså, inte så att jag uttryckligen läst det någonstans).

Annars tycker jag det är helt ok att beställa en bilbarnstol från utlandet, så länge det är en stol som också säljs för vår nordiska marknad. Alltså inte något okänt märke och okända modeller eller framåtvända modeller för små barn. Jag själv bor i Finland och här får vi inte ens alltid tag på alla modeller. Själv har jag fått fem bilbarnstolar på posten från Sverige och det var ju också från utlandet :) Så jag tycker nog det är helt ok att beställa t.e.x Besafes bakåtvända bilbarnstolar från England om de är billigare där osv. Men man måste vara medveten kund.

• RoseMj

Vi ska beställa en Cybex solution X2-fix från Kidsroom har vi bestämt. Nästan omöjligt att få tag på den i en barnbutik i Sverige tyvärr. Enligt en Babyproffsenbutik när jag frågade efter den så sa de att de är väldigt dåliga på att marknadsföra den till butikerna.
    Dessutom har jag inte hittat någon stol på de svenska butiker som har den rosa/lila som dottern vill ha. :D Att det dessutom blir billigare att beställa från Tyskland är ju ingen nackdel heller!
    En bakåtvänd stol skulle jag inte tordas beställa men en bältesstol går ju inte att jämföra med ett babyskydd eller bilbarnstol.
    Jag köpte testet på Råd & Rön och där får den bäst i test. Följd av Britax Kid fix sict som hade någon poäng under. Men jag tycker det är himla bra att man kan använda stolen både med och utan isofix. Har man inte isofix så finns det en tillhörande rem att köpa till som gör att stolen sitter fast utan bälte också. Fanns på Kidsroom också. Vet att en bekant som köpt stolen i Sverige också har denna rem. 

• ysteresther

bakatvanda stolar KAN ju inte kopas fran "utlandet" det ar bara skandinavien (och framst sverige) som anvander bakatvant till 25kg. babyskydd kan ju iofs kopas, men inte de storre stolarn. jag bor i spanien och kopte min bakatvanda hiway fran carseat.se och det gick utmarkt. da slapp jag ju kopa i affar i sverige och riskera att transportera stolen pa flyget. (med tanke pa hur de misshandlat mina barnvagnar skulle jag inte vaga...) har nere aker alla barn framat efter de vaxt ur babyskyddet.. utom min dotter da!

• RoseMj
    Cecci78 skrev 2011-06-18 19:27:24 följande:
    av ren nyfikenhet,, är det skillnad på om stolen sitter fast med isofix (isofit heter det väl till bältesstolar) eller om man har den med bilens bälte? Jag tänker då på när den inte används? Om man itne använder en bältesstol sätter man ju ändå bältet över den just för att den inte ska flyga iväg framåt. Men är det inte lika säkert?
    Cybex har en rem man kan fästa stolen med om man inte har isofix/isofit. Den sätter man fast i stolen och sen runt nackstödet tror jag. Jag har bara sett det snabbt i en annan bil, då vi fick prova stolen. Men den där remmen sitter fast i stolen oavsett om barnet sitter i eller ej.
  • RoseMj

Vi fick hem vår fina Cybex Solution X-2 fix idag, 3 vardagar efter att vi beställt! Det blev inte lika billigt som T.S men billigare blev det och så fick vi den färg som dottern ville ha.
    Kan absolut rekommendera Kidsroom.de också. 
      De flesta barnartiklar tillverkas och skickas ju världen över. Brio t.ex görs väl i Polen? Vet ej om det finns någon bilbarnstol som tillverkas i Sverige och som någon skrev tidigare så går det ju bra att beställa på nätet från ett annat land om man vet att det är samma stol som man skulle kunna köpa på Barnens Hus te.x.
    Vår stol har samma märkning som de som säljs i Sverige.  

• micksaan

En bältesstol med Isofix har fördelen att stolen sitter fast i sätet vid en ev krock och medför ingen extra vikt/påfrestning för barnet eftersom bältet endast behöver ta barnets vikt och inte barnets plus stolens vikt. 

Saga 100408 & Tuva 120322
Svar på tråden Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)