• ViolinaX

Ger du dina barn en belöning när de får bra betyg?

Ger du dina barn någon belöning baserad på hur de har presterat i skolan?
    Hur mycket tycker du då att ett G, VG resp MVG är värt?
    Och hur gör du då med dina olika barn: jag har en dotter som har väldigt lätt för sig och en son som har det betydligt svårare vilket naturligtvis syns på betygen trots att de pluggar lika mycket. Hur ska jag göra då?

Själv har jag aldrig belönat mina barn för deras skolresultat eftersom jag tycker att ett bra betyg är en belöning i sig, men nu har jag börjat "ana" att andra (dvs barnens kompisar) har det på annat sätt...

• Svar på tråden Ger du dina barn en belöning när de får bra betyg?
  • Lyckobebisen

Nu har inte jag barn, så jag vet inte alls vad jag tänker då, men som jag tänker nu så
    är det väl bättre att uppmuntra och belöna ansträngningen?
    Pluggar man intensivt, gör allt man kan så kan man få en belöning, inte varje gång, men då och då kommer det något extra kul. Jag skulle inte heller ge pengar, utan hellre något som barnet vill ha, och då för varierande värden.
    Nog för att pengar är motiverande, men som sagt, det kan bli fel när man har olika lätt för sig, men om man belönar ansträngningen så spelar ju inte betyget så stor roll? :)
    Beroende på vad man har för ekonomiska förutsättningar så kanske det är roligare att man gör något tillsammans som familj vid bra studieresultat.

• Majsan70

Nej mina barn får inga belöningar av mig för att sköta sin skola. Att uppnå bra resultat skall i sig vara en belöning kan jag tycka. Bra betyg generar i möjligheter till att fortsatt göra det de önskar.

• zzchokladpralin
    Cornellia skrev 2011-06-16 21:24:46 följande:
    Kanske uppmuntra insatsen istället för resultatet?

I och med att du redan "vet" att det kommer bli orättvist så känns det som en dålig idé att belöna betyg. Däremot kan man kanske på något sätt belöna barnen när dom lägger ner extra ansträngning, tex inför ett prov eller liknande.
    Det tycker jag också!! (=
  • lövet2

Nej, det skulle jag aldrig göra. Om jag gjort så, så skulle t ex late storebror fått massor av pengar för att han hade så lätt för sig i skolan, medan flitiga lillasyster inte skulle fått många kronor ...

• TjutandeRosen

Har en tjej som går i åttan nu, är väldigt skoltrött, frustrerad och stressad över det nya betygsystemet och kraven inför gymnasiet. Hon har alltid fått kämpa, nu har vi kommit överrens om följande:
    Om hon kämpar, gör sitt bästa och gör läxorna ordentligt och får som minst E i alla ämnen, gärna C el D i kärnämnena kommer hon och jag åka på en weekendresa till london när hon slutar nian. Där ska vi gå på någon teater. Hon älskar teater, har kämpigt med engelskan, så nu har hon ett konkret mål att lära sig engelska och inte bara det är bra att kunna. Skulle hon få ett F är inte resan körd, utan då kommer vi först ta reda på orsaken! Hänger ju inte alltid på eleven, utan även läraren (halva klassen fick F i kemi, de skulle skriva en labbrapport utan att ha fått se hur en sådan rapport ser ut).
    Lillasyster som just nu går i sexan har oerhört lätt för sig, kommer givetvis få ett liknande erbjudande.

Rätt eller fel? Vet ej, men det har gett henne en studiekick!

När jag själv gick i nian fick vi 100kr för varje betyg vi höjde ett steg.

• lol

Betyget i sig är en bra belönin tex. Bra betyg-bra jobb-mer pengar dåligt betyg-dåligt jobb-mindre pengar.

Det straffas/belönas av sig själv tids nog.

• Stjärnfall76

vi kommer att göra det. Skolan är barnens jobb, och gör de bra ifrån sig, så tycker jag att de ska få en bonus.

Doch har vi inte bestämt hur.... förmodligen kanske det blir över hur mycket tid man lägge på sina studier och vilket betyg man får. Känns ju inte rätt om en kämpar jättemycket för ett ynka G och en annan inte ens anstränger sig för MVG.

Både resultatet och hur man har engagerat sig i sina studier vill jag ska synas.

Normalt så känner jag inte att G ska ge någon bonus, då det krävs alldeles för lite. Medelmåttighet brukar ju inte heller ge bonus... om det då inte är ett barn som har väldigt svårt för sig så klart.

• Stjärnfall76
    mamma till tre busungar skrev 2011-06-16 21:29:01 följande:
    Fast ska man verkligen göra så som förälder? Syskon kan ju ha väldigt olika förutsättningar. 

Däremot tänker jag som någon skrev att belöna insats kan vara bra. 
    Sen beror det på hur olika förmågorna är. I livet är det ju så att alla inte är lika bra på allt och att man måste jobba mer med vissa saker. Det ser jag inget fel med. Men om det är så att ett barn har bekymmer med inlärningen, så ska så klart insatsen belönas.
  • Vitamin

När mina döttrar började sjuan erbjöd jag 1000 kr för varje mvg i nian.
    Inte en spänn behövde jag betala ut, vilket gjorde mig rätt besviken.
    Båda presterade låångt under sin förmåga.

• Regnig måndag

Både ja och nej.

Jag ger inte belöning efter betyg utan efter prestation. Betyget är bara ett sätt att mäta. Tex så blir det mycket orättvist om man premierar den som har väldigt lätt för sig i skolan men såsar fram de bra betygen och inte premierar den som har svårare men kämpar livet ur sig för att få ett G.

Jag vill att mina barn ska kämpa och göra sitt bästa oavsett deras olika förutsättningar och för att uppmuntra det kan man inte bara se till betygen.

Jag ger inte pengar utan mer upplevelser eller sånt de vill ha och det sker alltid efter "lönesamtal" eller resonemang med barnen individuellt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lavish

Jag tycker väl tyvärr inte att betygen i sig räcker som belöning. Så kände aldrig jag i skolan, och jag hade bra betyg. Hade man dessutom haft mest G hade jag verkligen inte sett någon belöning.

Men i och med att du har två barn med olika förutsättningar så blir det väldigt orättvist att sätta upp en summa per betyg.

Jag tänker att du istället ska uppmuntra och belöna på andra sätt? Om t.ex sonen har svårt för matte kan du säga att om han får ett G på provet så ska ni köpa en ny fotboll (eller vad han nu kan tänkas gilla). Medan i ett ämne han är bättre på kanske du kan utlova samma belöning för ett VG eller MVG. Belöningen ska kräva en extra insats men inte något omöjligt, tänker jag. 

När dottern kommer hem med fina betyg i flera ämnen kanske ni kan gå ut och äta lite gott hela familjen för att fira det?

Svar på tråden Ger du dina barn en belöning när de får bra betyg?