• Neblina

Om sverige skulle bli religiöst

Nu kommer detta med sannorlikhet aldrig inträffa, men låt säga att en dag blir vi som medborgare
    tvingade att rösta fram en av dessa religioner givna, som sedan ska bli styrande.
    Det vill säga Sverige blir ett religiöst land, med religiöst styrende och alla måste följa religionen och leva efter den. Utan några undantag. Vilken religion skulle du rösta fram då.
    Här handlar det alltså om att tänka sig in i situationen, vad väljer du, varför, vad tror du blir det mest demokratiska samhället osv.
    Det är en svår fråga i know men försök :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst
  • Jamo
    Insatt skrev 2011-06-21 21:50:17 följande:
    Hade Sverige blivit religiöst hade jag flyttat. Jag tänker inte bli mästrad av idioter som tror på sagor. 
  • M C
    Insatt skrev 2011-06-21 21:50:17 följande:
    Vad är sannorlikhet för något? Någon mystisk form av blandning som liknar Xanor och snor?

Hade Sverige blivit religiöst hade jag flyttat. Jag tänker inte bli mästrad av idioter som tror på sagor. 
    Nej, inte flyttat. Är det så förbannat illa att tom vi gått och blivit korkade så torde resten av världen vara räddningslös förlorad.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Insatt
    M C skrev 2011-06-21 22:01:15 följande:
    Nej, inte flyttat. Är det så förbannat illa att tom vi gått och blivit korkade så torde resten av världen vara räddningslös förlorad.
    Självmord då.
  • Embla
    M C skrev 2011-06-21 19:18:53 följande:
    Buddism solklart för det är en en bra livsfilosofi än en religion.
    Det beror helt på vem du frågar. Jag skulle vilja citera religionsprofessor K.A. Jacobsen från hans bok Buddhismen, religion, historia, liv:

”I populära framställningar av buddhismen avsedda för västerländska läsare har det funnits en benägenhet att framhäva att Buddha var en vanlig människa och inte någon gud, och att hans lära var en rationell filosofi och egentligen inte någon religion. Man behöver inte läsa mycket i buddhismens heliga texter om hur minnet av Buddha har bevarats och bevaras, eller se särskilt mycket av buddhistiskt religiöst liv i Asien, för att denna bild av Buddha och buddhismen ska slås i spillror.”

Enligt min åsikt är att hävda att buddhismen är mer än livsfilosofi, samma sak som att säga "älska din nästa såsom dig själv" och kalla det kristendom. Man ignorerar i bägge fallen viktiga bitar...
  • Embla
    Embla skrev 2011-06-22 21:30:37 följande:
    Enligt min åsikt är att hävda att buddhismen är mer än livsfilosofi,
    Rättelse: Det ska vara ...buddhismen är mer en livsfilosofi...
  • trettioplus
    Embla skrev 2011-06-22 21:30:37 följande:
    Det beror helt på vem du frågar. Jag skulle vilja citera religionsprofessor K.A. Jacobsen från hans bok Buddhismen, religion, historia, liv:

”I populära framställningar av buddhismen avsedda för västerländska läsare har det funnits en benägenhet att framhäva att Buddha var en vanlig människa och inte någon gud, och att hans lära var en rationell filosofi och egentligen inte någon religion. Man behöver inte läsa mycket i buddhismens heliga texter om hur minnet av Buddha har bevarats och bevaras, eller se särskilt mycket av buddhistiskt religiöst liv i Asien, för att denna bild av Buddha och buddhismen ska slås i spillror.”

Enligt min åsikt är att hävda att buddhismen är mer än livsfilosofi, samma sak som att säga "älska din nästa såsom dig själv" och kalla det kristendom. Man ignorerar i bägge fallen viktiga bitar...
    Varken Buddha eller Jesus skulle nog uppskatta hur de upphöjs till gudomar. Båda skall ha varit väldigt tydliga med att de inte önskade detta.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • moeder

Vet inte om någon har skrivit det innan med katolicismen (dock inte "katolismen" som det står i ts) är ju den ursprungliga kristendomen. Den borde alltså inte ha en egen kategori.

• Jamo
    moeder skrev 2011-06-24 15:01:45 följande:
    Vet inte om någon har skrivit det innan med katolicismen (dock inte "katolismen" som det står i ts) är ju den ursprungliga kristendomen. Den borde alltså inte ha en egen kategori.
    Så sant så :) Borde isf få välja mellan sunni eller shia grenen på islam ;)
  • Velour
    Som jag skrivit tidigare, kunskapsbrist...
  • M C
    Överkurs.
    Dessutom är den rätt olik alla andra grenar av just den hääääär "fria fantasin".
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Jamo

Aja, skit samma vilken gren på olika religioner. Skulle lämna landet snabbt.

• Insatt
    Va?! Var har du fått det ifrån? T.o.m. den Koptiska kyrkan är äldre!
  • moeder
    Insatt skrev 2011-06-25 20:18:46 följande:
    Va?! Var har du fått det ifrån? T.o.m. den Koptiska kyrkan är äldre!
    Den katolska kyrkan har en obruten tradition sedan aposteln Petrus dagar, som av Jesus fick uppdraget att vara ledare för kyrkan.

Den koptiska kyrkan är ju den ortodoxa kyrkan i Egypten, och har också en tradition sedan den odelade kyrkans tid. 

Att säga vilken som är äldst går ju inte. Anledningen till att jag tog upp den katolska var att det var den som nämndes i ts - och ingen annan inriktning av kristendomen. Vad menar du med att t.om. den koptiska är äldre? 
Svar på tråden Om sverige skulle bli religiöst