• ulle85

Du som ger ersättning, ge mig tips!

Tyvärr funkar inte amning för oss... Vår son är nu 17 dagar. Vill ha tips från er som ger ersättning. Hur gör ni när ni ska ut på något och det kanske inte finns tillgång till vatten, spis eller micro? Hur gör ni på natten? Vi har färdig ersättning i kylen som vi värmer... Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Du som ger ersättning, ge mig tips!
  • Dohgon

Man ska inte blanda i ordning den färdigblandade i micron just för att viktiga vitaminer försvinner. men det gäller bara första steget av ersättning, den som man ger till 4 månader, den som kan ges efter det kan värmas i micron.
    Står även på paketet att det inte ska värmas i micron har jag för mig.

• Lejlion

Små tetrapak är guld värda när man ska iväg, iaf om man som vi oftast får jävligt bråttom och inte hinner fixa en termos, emn ska vi va borta längre stunder och vet om de innan, så blir de termos med lagom varmt vatten och sen pulver och flaskor..

annars e tetrapaken behändiga, lite dyrare dock.. 

• Goa frun

har alltid kokat vatten till barn under 4 mån, för att enl Semper kan det finns baciller i pulvret som då dör.

mamma till 4
  • Helene70
    myran82 skrev 2011-06-17 09:05:47 följande:

Är det inte så att mycket viktiga vitaminer försvinner om man micrar? Jag har hört också att man inte ska micra men kommer inte riktigt ihåg om det hade med vitaminerna att göra.

Ska man vara noga för att undvika bekterier i ersättningen skall den blandas med hett vatten, 74 grader om jag minns rätt. Va ett tags sen jag gav ersättning nu, men läser man tillvägagångssättet på paketet brukar det stå där.

Nej då! Inga "viktiga vitaminer" försvinner om man micrar. Det enda jag kan komma på är att en del av vattnet avdunstar men denna mängd är så försvinnande liten så det spelar ingen roll om man mikrar eller inte. 

Däremot så ska man skaka flaskan efter uppvärmning i micro eftersom uppvärmningen kan ske punktvis. 
  • Lilla Hönan

pratade med min bvc-sköterska idag, min son är nu 7 veckor det va helt ok att sluta koka vattnet nu eftersom vi har bra vatten i våra kranar.

Hemma micrar vi färdigblandad mat, på kvällen förberedder vi mat så det räcker för hela natten. Som sagt har kokat vatten o haft i kylen/framme o sen hällt på pulvret sen micrat.

Ute så har vi ibland med tertra paks varianten, finns det inte tillgång till micro så äter han den kall/rumstemurerad. Annars har vi vatten i en flaska o häller på uppkokat varmt vatten från en teremos till bra ät temp sen häller vi på pulvret. Det är det smidigaste tycker jag, körde innan med varmattensbad o hade färdigblandan i en kylväska, men där så osmidigt.

• Goa frun

fick svar från semper:

Baby Semp 2 får man värma i mikron, och även drickfärdig Baby Semp 1 på tetrapack (tetrapacket kan dock inte värmas direkt i mikron pga förpackningsmaterialet. Använder du tetran så häll över ersättningen i en flaska innan du värmer alltså). Varma hälsningar från Carolina, dietist

Man ska alltså inte värma egengjord ES i micro.

mamma till 4
  • Goa frun
    Goa frun skrev 2011-06-18 09:19:20 följande:
    fick svar från semper:

Baby Semp 2 får man värma i mikron, och även drickfärdig Baby Semp 1 på tetrapack (tetrapacket kan dock inte värmas direkt i mikron pga förpackningsmaterialet. Använder du tetran så häll över ersättningen i en flaska innan du värmer alltså). Varma hälsningar från Carolina, dietist

Man ska alltså inte värma egengjord ES i micro.
    egengjord babysemp 2 får micras

mamma till 4
  • Lilla Lime

det står att det är viktigt att koka vattnet iaf fram till barnet är 4 månader. sen är det inte lika viktigt längre.

nan1 ska vattnet va 40grader när det blandas, baby semp ska va 70 o sen svalna vidare... tror det har me hur de löser sig.bla sen var det även nån som sa att babysemp kör på rekomendationen från livsmedelsverket att det ska va så varmt. (så varmt ska man ju värma maten som vuxen med för att bakterier ska dö).

vi kör på kokt vatten i termos.

• That is life

Vi har alltid gjort så här på natten: Vi gör iordning för hela natten och micrar efter behov.

Under dagarna så värmer vi på spisen eller micrar.

Vet vi att vi ska iväg så har vi värmt vatten och hällt i en termos för att kunna blanda direkt i flaskan. Har vi en färdig flaska i kylskåpet så tar vi med den och går tex till mcdonalds eller där man vet dem har micro. Var in på statoil och frågade personalen om dem hade micro man fick låna, har även varit in till coop och frågat där.

L 060725 & H 091104
  • Drake

Som jag har fått det förklarat för mig på BB (vi har aldrig ammat) så är det skillnad på olika ersättningar.

Babysemp ska blandas med vatten som är minst 70 grader och får hållas ett dygn i kylen.
    NAN ska blandas med vatten som är 40 grader och ska kastas efter 1 timme om barnet har börjat äta av den, och får hållas 2 timmar om man blandat till den men barnet inte ätit.

Att man inte ska micra har jag förstått att det beror på att man värmer ojämt i flaskan och barnet kan bränna sig, alt att en del flaskor fäller ut gifter när de micras.

Vi ger NAN HA och använder Philips vattenkokare med olika temp. Vi förkokar vattnet eftersom vår dotter bara är 10 veckor och sen ställer vi in det i kylen. Sedan tar vi det vattnet och värmer till 40 grader och häller på termos.
     Vi har pulvret i doserare och blandar i vatten och pulver i flaskan, skakar och matar. Det tar ca 15 sek att göra mat

Tetror använde vi i början men slutade sen eftersom det blev dyrt. Man måste ju slänga dem efter man öppnat och dottern äter inte upp en hel tetra på en måltid.

Ett annat tips för flaskmatning är att köpa en steriliseringsmaskin så slipper du koka flaskorna och har alltid sterila flaskor tillgängliga. Vi använder Philips Avent steriliseringsmaskin (ca 600 kr på Amazon). Den steriliserar 6 flaskor på 6 minuter och håller dem sterila i upp till 24 timmar.

• Kraxa

Oh my god! Skojar ni eller finns det verkligen människor som står med termometer och kollar vattnet för det ska vara 40 ELLER 70 grader beroende på märke? Jag antar att ni även väger vattnat (för man kan ju absolut inte gå på markeringen på flaskorna, särskilt inte MAMs!!) och väger pulvret (för precis som med mjöl så blir det ju olika mycket beroende på hur hårt man packar det i måttet.) Lillan äter sin ersättning kall. Vatten från kranen i förberedda flaskor för kvällen, pulver i vällingdoseraren och sen är det bara att blanda på natten.

• Carr0n

Jag hade alltid med en burk med pulver, en termos med kokat hett vatten och en flaska med kokat kallt vatten.
    Så var det bara att blanda till rätt temp när det var dags att äta om vi var någonstans.

Gjorde även så på natten, då vi sov på nedervåningen och micron var på övervåningen.
    Funkade super tyckte jag

• FotoLinda

Min svägerska kom med ett bra tips när vi skulle börja med ersättning. Vänj inte barnet vid "för" värmd mat utan lägg tetran i vagnen så den blir rums/vagnstempererad. Det har räddat mig många gånger när man stått illa till Gladbara att slita upp, hälla i flaskan och köra.

• Drake
    Kraxa skrev 2011-06-20 20:05:47 följande:
    Oh my god! Skojar ni eller finns det verkligen människor som står med termometer och kollar vattnet för det ska vara 40 ELLER 70 grader beroende på märke? Jag antar att ni även väger vattnat (för man kan ju absolut inte gå på markeringen på flaskorna, särskilt inte MAMs!!) och väger pulvret (för precis som med mjöl så blir det ju olika mycket beroende på hur hårt man packar det i måttet.) Lillan äter sin ersättning kall. Vatten från kranen i förberedda flaskor för kvällen, pulver i vällingdoseraren och sen är det bara att blanda på natten.
    Jag tror inte det är någon som står och väger varken pulver eller vatten men jag ser inte problemet med att försöka följa instruktionerna på paketet så bra man kan? Om du värmer NAN HA i för varmt vatten tar du död på de snälla magbakterierna (bifidus) och då kan du ju lika gärna köpa billigare ersättning utan dem, eller hur?

Själv använder jag som sagt en vattenkokare som värmer till 40 grader så jag behöver inte tänka på tempen och jag doserar pulvret på samma sätt varje gång och enligt instruktionen (strukna mått) och är nöjd med det.
  • 201201232
    Drake skrev 2011-06-20 21:31:29 följande:
    Jag tror inte det är någon som står och väger varken pulver eller vatten men jag ser inte problemet med att försöka följa instruktionerna på paketet så bra man kan? Om du värmer NAN HA i för varmt vatten tar du död på de snälla magbakterierna (bifidus) och då kan du ju lika gärna köpa billigare ersättning utan dem, eller hur?

Själv använder jag som sagt en vattenkokare som värmer till 40 grader så jag behöver inte tänka på tempen och jag doserar pulvret på samma sätt varje gång och enligt instruktionen (strukna mått) och är nöjd med det.
    Jag väger alltid vattnet, men tar kallt ur kranen som jag värmer till lagom temp i vattenkokare eller micro. Varför väger jag vattnet? Det är enklare och går snabbare än att läsa av på flaskan, speciellt om man är trött. Min våg är inte noggrann nog för att väga pulver, annars skulle jag nog göra det också. Däremot struntar jag i om det blir några gram för mycket vatten, däremot är jag noggrann med att inte blanda på för lite vatten.
  • servetten

hemma: mäter upp kallt vatten från kranen, värmer ca 20sek i micron i med pulver från vällingdoseraren. klart
    Ute: Har med en termos med vatten som värmts i vattenkokaren till lagom temp, ingen aning om grader, men fingervarmt iaf. Häller upp vatten i flaska, i med pulver från vällingdoseraren. klart
    Natten: Tar med två tomma flaskor, en termos med fingerljummet vatten och vällingdoserare. vatten+pulver=klart
    Hur lätt som helst.

har två olika stora termosar, en för längre utflykter och en som räcker till två matningar.

• Bollen2

Som en annan skrev tar jag också kokt vatten först och blandar med pulvret (ca. hälften av vattenmängden), sen när det är blandat ordentligt häller jag i kallt vatten så det blir lagom temperatur. I början kokte jag allt, blandade, la flaskan i kallt vattenbad.. Men det tog så lång tid varje gång.. Nu funkar det jättebra. Åker vi iväg tar jag bara med en termos med kokt vatten i, det håller värmen länge. Och en flaska med kallt vatten. Funkar utmärkt.

• Miss Obsessive

De första två månaderna köpte vi färdigblandad ersättning (NAN) och hade med termos och en liten bytta och värmde i vattenbad. Sen vi gick över till pulver så gör vi så att vi kokar upp vatten, fyller en termos och mäter upp rätt mängd pulver i små plastbehållare. Sen så packar vi 1-2 plastpåsar med 1 flaska och 1 pulverbehållare i varje. En kvart ca innan det är dags att äta så kyler vi vattnet och blandar. Det låter betydligt bökigare än det är.. :) Nu är min dotter som skalman, med sin egen mat- och sovklocka, så det är ganska lätt att hålla koll på och tajma med "matlagningen" när det närmar sig matdags. Vi brukar även fylla en termos när vi är hemma så vi slipper använda vattenkokaren så mycket, värmen håller sig många timmar. Är man hemma hos någon så räcker det ju att ta med sig pulver/tetra så det räcker för de timmar man kan tänkas vara borta, samt flaskor. Vatten, kastrull och spis/micro har ju de flesta Glad

Svar på tråden Du som ger ersättning, ge mig tips!