Donum skrev 2011-06-20 18:57:03 följande:
Det tror inte jag. Det är en helt annan sak att ha ett levande barn framför sig och ett barn i magen. Alla människor upplever inte att de går runt med ett barn i magen på det sättet som du beskriver. Jag är t ex en av dem som tyckte och fortfarande tycker att hela graviditeten var abstrakt. Varken UL eller sparkar gjorde den konkret. Jag greppade aldrig att jag hade ett barn i magen och när han kom ut så kändes det som om vi snodde med oss en bebis när vi lämnade BB. Fortfarande tycker jag att det är oerhört konstigt att det barn som idag kryper omkring överhuvudtaget har befunnit sig i min mage.
Är det troligt att ett barn till en förälder som röker har det bättre av att skiljas från sina föräldrar?
Det spelar ingen roll om graviditeten är abstrakt. En normalt funtad, vuxen kvinna kan rent rationellt veta att ett foster tar skada av cigaretterna. Hon kan ta ett rationellt beslut och sluta röka så fort graviditeten är ett faktum och möjlighet till abort inte finns.
Ett spädbarn kan få det bättre hos en annan person än sin biologiska mamma. Det har jag sett flera exempel på. Däremot går det självklart inte att säga att det alltid är så. Däremot borde alla barn skyddas från att behöva växa upp och suga i sig skadliga, tom. dödliga gifter.
Om föräldrarna inte kan sluta röka när de står inför det direkta hotet att barnet kommer tas ifrån dem skulle jag undra vad som felas dem. Valet borde vara extremt enkelt.