Zelina skrev 2011-06-22 19:06:00 följande:
Hos oss har jag 100 % ansvar för min dotter, min man 100% för sina söner och så har vi haft ända sedan vi träffades för 5,5 år sedan och jag vill absolut inte att vi delar ansvaret på barnen tillsammans. Matlangning och tvätt sköter vi tillsammans, men t.ex. vikning av tvätt som jag tidigare på eget initiativ gjorde ensam har jag nu lagt över till var och en att ta hand om sina egna kläder. Barnen är så pass gamla nu att de gott och väl kan sköta vikandet själva tycker jag men min man är inte av samma åsikt. Resultatet är att min dotter viker sin egen tvätt medan min man viker sina söners kläder (12 och 16 år gamla).
Vi har delad ekonomi och då har det blivit naturligt för oss att jag betalar allt som rör min dotter (sjukvård, kläder, fritidsintressen, försäkring o.dyl) medan han betalar allt för sina killar.
T.o.m. hämtning t.ex. från och till kompisar och fritidsaktiviteter sköter vi på egen hand för våra respektive barn men hjälper till i den mån man kan och vill ifall det behövs. Men ingen av oss ser det som en självklarhet att den andra ska hoppa in om man inte själv kan.
Min dotter bor med oss på heltid medan hans söner bor hos oss v/v. I och med att jag har ansvar för min dotter hela tiden tycker jag det är skönt att inte behöva känna att jag ska ansvara även för hans söner. För mig skulle det inte fungera om min man tyckte att jag ska ställa upp på att ansvara för hans söner, då hade jag valt att leva ensam med min dotter.
Jag hoppas din sambo/man kommer att kunna känna förståelse för din situation och börjar ta det föräldraansvar han faktiskt har.
Sådär skulle det kunna se ut för min del om jag får välja.
Jag har hela ansvaret för min son, men jag kan vid något tillfälle behöva hjälp om det går.
Tack för din förhoppning, jag hoppas detsamma.