• Lovikkas

Ansvarsfördelning i bonusfamilj?

Hej!
    Vill lufta tankar jag har och vill veta hur ni ser på saken. Jag lever med en man sen 2 år tillbaka, som har en dotter, 9 år. Hon lever med honom (oss) på heltid. Jag har själv en son som snart är 18.
    Min sambo tycker att det är bekvämt om jag sköter allt som har med dottern att göra, som det har varit så har jag haft huvudansvaret. Kontakt med fritids, morgnar, hemkomst, kläder, tvätt, läxor ja allt egentligen.Jag säger ifrån för jag vill inte ha det ansvaret, och han ser det som självklart att jag ska göra detta.

Som jag ser det så är han pappan, jag finns som en förlängd arm när det behövs.

Hur ser ni på detta, har jag rätt att säga ifrån?

• Svar på tråden Ansvarsfördelning i bonusfamilj?
  • FrökenKanSjälv
    Majsan70 skrev 2011-06-21 10:43:22 följande:
    Härhemma fördelas ansvaret rakt av oavsett om det är bonusbarn eller biobarn.
    Jag förstår att det känns självklart när alla barnen är ens egna biobarn. Och att det är bekvämt att ens sambo går in och tar halva ansvaret både praktiskt och ekonomiskt. Men det är knappast självklart för den som är bonusförälder.

Och det är ännu mindre självklart att bonusföräldern ska ta HELA föräldraansvaret medans bioföräldern lever som att h*n inte har något barn.
  • Lovikkas
    FrökenKanSjälv skrev 2011-07-05 07:15:58 följande:
    Det slog mig att han kanske faktiskt tycker att han betalar för att du ska ta hand om hem och barn, dvs att du är hans hembiträde/barnflicka. Men om det är så, så har du rätt till eget rum och lediga onsdagar.

Hahaha priceless!! Då han sa att jag skulle betala halva hyran om jag inte tog hand om hans dotter sa jag ungefär så. Jag ska HA betalt, för städerska och barnpiga kostar dyrt numer
  • Lovikkas
    Zelina skrev 2011-06-22 19:06:00 följande:
    Hos oss har jag 100 % ansvar för min dotter,  min man 100% för sina söner och så har vi haft ända sedan vi träffades för 5,5 år sedan och jag vill absolut inte att vi delar ansvaret på barnen tillsammans. Matlangning och tvätt sköter vi tillsammans, men t.ex. vikning av tvätt som jag tidigare på eget initiativ gjorde ensam har jag nu lagt över till var och en att ta hand om sina egna kläder. Barnen är så pass gamla nu att de gott och väl kan sköta vikandet själva tycker jag men min man är inte av samma åsikt. Resultatet är att min dotter viker sin egen tvätt medan min man viker sina söners kläder (12 och 16 år gamla).

Vi har delad ekonomi och då har det blivit naturligt för oss att jag betalar allt som rör min dotter (sjukvård, kläder, fritidsintressen, försäkring o.dyl) medan han betalar allt för sina killar.

T.o.m. hämtning t.ex. från och till kompisar och fritidsaktiviteter sköter vi på egen hand för våra respektive barn men hjälper till i den mån man kan och vill ifall det behövs. Men ingen av oss ser det som en självklarhet att den andra ska hoppa in om man inte själv kan.

Min dotter bor med oss på heltid medan hans söner bor hos oss v/v. I och med att jag har ansvar för min dotter hela tiden tycker jag det är skönt att inte behöva känna att jag ska ansvara även för hans söner. För mig skulle det inte fungera om min man tyckte att jag ska ställa upp på att ansvara för hans söner, då hade jag valt att leva ensam med min dotter.

Jag hoppas din sambo/man kommer att kunna känna förståelse för din situation och börjar ta det föräldraansvar han faktiskt har.
    Sådär skulle det kunna se ut för min del om jag får välja.
    Jag har hela ansvaret för min son, men jag kan vid något tillfälle behöva hjälp om det går.

Tack för din förhoppning, jag hoppas detsamma.  
  • Ess
    Lovikkas skrev 2011-07-05 12:23:24 följande:
    Hahaha priceless!! Då han sa att jag skulle betala halva hyran om jag inte tog hand om hans dotter sa jag ungefär så. Jag ska HA betalt, för städerska och barnpiga kostar dyrt numer
    Ni måste ha en fruktansvärd hyra om han tycker att det täcker din "lön". 
    Bestäm en dag när ni sätter er ner och går igenom allt från ekonomin till ansvarsfördelningen i hemmet, rita upp hur det ser ut nu. Alla utgifter inkl maten och småinköpen. Om ni inte har en enorm hyra så bör du va uppe i hälften av utgifterna, om det nu stämmer att han betalar hyran och du de övriga fasta utgifterna. Vill han inte ta ansvaret för sin dotter så finns det en förälder till.
  • ius lexis

Min make betalar för sig och sina söner  vad gäller leksaker, kläder och mat, vi har ett matkonto där vi sätter in pengar på. Jag betalar för mej. Mycket enkelt och konfliktlöst:)
    Han tvättar sina kläder och sina barns kläder och jag tvättar mina kläder:) Mycket enkelt det med:)
    Sedan städar jag nog betydligt oftare än honom och står för 90 % av matlagningen. Utesysslor sköter vi gemensamt. Men han klipper nog gräset lite mer än mej.
    Barnen är hans ansvar, men jag är nog ganska delaktig-men det är inget måste. Jag är dock uteslutande den som bakar till födelsedagar och diskuterar uppfostran. Jag är alltid delaktig på grejerna som de är delaktiga i (men ärligt så är det mest för sambons skull:)

• ius lexis

Fråga honom om han inte vill ta hand om sitt eget barn??
    Du har ju inte valt att skaffa egna barn. Du har valt en man som redan har barn, vilket inte betyder att du är den nya mamman. Det betyder bara att du ska respektera barnet och dess förhållande till pappan samt att barnet är välkommet hos er. Men där slutar dina "måsten". Barnet har ju 2 st föräldrar.

• Lovikkas
    ius lexis skrev 2011-07-11 11:05:43 följande:

Min make betalar för sig och sina söner  vad gäller leksaker, kläder och mat, vi har ett matkonto där vi sätter in pengar på. Jag betalar för mej. Mycket enkelt och konfliktlöst:)
    Han tvättar sina kläder och sina barns kläder och jag tvättar mina kläder:) Mycket enkelt det med:)
    Sedan städar jag nog betydligt oftare än honom och står för 90 % av matlagningen. Utesysslor sköter vi gemensamt. Men han klipper nog gräset lite mer än mej.
    Barnen är hans ansvar, men jag är nog ganska delaktig-men det är inget måste. Jag är dock uteslutande den som bakar till födelsedagar och diskuterar uppfostran. Jag är alltid delaktig på grejerna som de är delaktiga i (men ärligt så är det mest för sambons skull:)

Sådär skulle mitt liv också kunna se ut om jag fick önska. Men enligt honom så är vi inte en familj om jag inte ställer upp och plockar skräp efter dem osv. Jag har en tonåring i hemmet som jag tar helt ansvar för.
  • sextiotalist
    Lovikkas skrev 2011-07-11 11:47:47 följande:
    Sådär skulle mitt liv också kunna se ut om jag fick önska. Men enligt honom så är vi inte en familj om jag inte ställer upp och plockar skräp efter dem osv. Jag har en tonåring i hemmet som jag tar helt ansvar för.
    Och han tar givetvis samma ansvar över din tonåring som du gör över din tonåring.
    Men du, eftersom han anser att du skall plocka skräp efter honom och hans barn, då är det väl självklart att han tar och hämtar din tonåring mitt i natten efter en fest om det behovet finns eller?

utöver detta så är det inte många som anser att familjekänslan ligger i hur mycket markservice man gör (förutom några män som lever kvar i 50-talet ) utan det är på ett helt annat plan.
  • Lovikkas
    sextiotalist skrev 2011-07-11 11:54:31 följande:
    Och han tar givetvis samma ansvar över din tonåring som du gör över din tonåring.
    Men du, eftersom han anser att du skall plocka skräp efter honom och hans barn, då är det väl självklart att han tar och hämtar din tonåring mitt i natten efter en fest om det behovet finns eller?

utöver detta så är det inte många som anser att familjekänslan ligger i hur mycket markservice man gör (förutom några män som lever kvar i 50-talet ) utan det är på ett helt annat plan.

Det är mycket gammalt tänk, ja. Och kanske en hel del ego och lathet?
  • FrökenKanSjälv
    Lovikkas skrev 2011-07-11 11:59:33 följande:
    Det är mycket gammalt tänk, ja. Och kanske en hel del ego och lathet?
    Du har nog hittat pudelns kärna.
  • Lovikkas
    FrökenKanSjälv skrev 2011-07-11 12:05:43 följande:
    Du har nog hittat pudelns kärna.

Fel brud isf
  • ius lexis
    Lovikkas skrev 2011-07-11 11:47:47 följande:
    Självklart är ni en familj, men du är inte barnets mamma. Så är det, varken mer eller mindre. har inte heller med att göra om man tycker om sin bonus eller inte. Jag tror att man möjliggör en positiv relation med positiva känslor om man bara får ha de roller som faktiskt är.
    Låter som en lat kille som vill ha avlastning.
  • TantMy
    Zelina skrev 2011-06-22 19:06:00 följande:
    Hos oss har jag 100 % ansvar för min dotter,  min man 100% för sina söner och så har vi haft ända sedan vi träffades för 5,5 år sedan och jag vill absolut inte att vi delar ansvaret på barnen tillsammans. Matlangning och tvätt sköter vi tillsammans, men t.ex. vikning av tvätt som jag tidigare på eget initiativ gjorde ensam har jag nu lagt över till var och en att ta hand om sina egna kläder. Barnen är så pass gamla nu att de gott och väl kan sköta vikandet själva tycker jag men min man är inte av samma åsikt. Resultatet är att min dotter viker sin egen tvätt medan min man viker sina söners kläder (12 och 16 år gamla).

Vi har delad ekonomi och då har det blivit naturligt för oss att jag betalar allt som rör min dotter (sjukvård, kläder, fritidsintressen, försäkring o.dyl) medan han betalar allt för sina killar.

T.o.m. hämtning t.ex. från och till kompisar och fritidsaktiviteter sköter vi på egen hand för våra respektive barn men hjälper till i den mån man kan och vill ifall det behövs. Men ingen av oss ser det som en självklarhet att den andra ska hoppa in om man inte själv kan.

Min dotter bor med oss på heltid medan hans söner bor hos oss v/v. I och med att jag har ansvar för min dotter hela tiden tycker jag det är skönt att inte behöva känna att jag ska ansvara även för hans söner. För mig skulle det inte fungera om min man tyckte att jag ska ställa upp på att ansvara för hans söner, då hade jag valt att leva ensam med min dotter.

Jag hoppas din sambo/man kommer att kunna känna förståelse för din situation och börjar ta det föräldraansvar han faktiskt har.
    så här har vi också. då jag har en dotter på heltid(varannan helg åker hon till sin pappa) och min sambo en dotter vv.
    Det fungerar jätte bra och det har aldrig varit några problem alls, det är jätte skönt!
    Vi har varit ihop i snart nio år.
  • LillaTjorven

jag är sambo sedan ett år tillbaka. Jag har två barn han inga. Pappan till barnen har ingen kontakt med sin far och är under 5 år. Min sambo går in och delar på allt som inte enbart är till barnen... typ deras försäkringar osv som jag kan tävka upp med underhållsbodrag. I hemmet finns det inga "uppdelningar" på vem som gör vad här hjälps alla åt med allt och det fungerar utmärkt. Han viste när vi träffades att skulle det bli vi så skulle barnen vara det som kommer först och som även han måste "tänka på".
    På det viset har vi fått en FAMILJ där ingen lever med olika förutsättningar utan alla hör till familjen vare sig man är bonus, styv eller bio.. osv. Jag tror detta gör att barnen ser honom som en av familjen inte någon som lever lite utanför som "hjälper till" och är barnvakt.

JAG tycker att man vet vad man ger sig in på när man träffar någon med barn. Barnen får man liksom på köpet. Då ska man ta så mycke ansvar som man tillsammmans tycker att man ska. MEN en mamma är en mamma och en pappa är en pappa. Vissa saker ska ligga på en biologiska föräldern eftersom man är (oftast) en juridisk vårdnadshavare som har ett vist ansvar enligt lagen. Detta ansvar har INTE en bio osv.

• Jelenas
    Majsan70 skrev 2011-06-21 10:43:22 följande:
    Härhemma fördelas ansvaret rakt av oavsett om det är bonusbarn eller biobarn.
    Samm här!
  • vinnis
    LillaTjorven skrev 2011-08-02 07:50:21 följande:
    jag är sambo sedan ett år tillbaka. Jag har två barn han inga. Pappan till barnen har ingen kontakt med sin far och är under 5 år. Min sambo går in och delar på allt som inte enbart är till barnen... typ deras försäkringar osv som jag kan tävka upp med underhållsbodrag. I hemmet finns det inga "uppdelningar" på vem som gör vad här hjälps alla åt med allt och det fungerar utmärkt. Han viste när vi träffades att skulle det bli vi så skulle barnen vara det som kommer först och som även han måste "tänka på".
    På det viset har vi fått en FAMILJ där ingen lever med olika förutsättningar utan alla hör till familjen vare sig man är bonus, styv eller bio.. osv. Jag tror detta gör att barnen ser honom som en av familjen inte någon som lever lite utanför som "hjälper till" och är barnvakt.

JAG tycker att man vet vad man ger sig in på när man träffar någon med barn. Barnen får man liksom på köpet. Då ska man ta så mycke ansvar som man tillsammmans tycker att man ska. MEN en mamma är en mamma och en pappa är en pappa. Vissa saker ska ligga på en biologiska föräldern eftersom man är (oftast) en juridisk vårdnadshavare som har ett vist ansvar enligt lagen. Detta ansvar har INTE en bio osv.
    Det finns inga måsten när det gäller andras barn..däremot kan man önska att det är på ett visst sätt
Svar på tråden Ansvarsfördelning i bonusfamilj?