• Här och nu

Fatta detta om vaginal vs snitt o svara sen.

Tråd efter tråd med samma okunskap.

1. Ingen kan nekas snitt i Sverige idag om rättigheterna följs.
    2. Rädsla GÅR inte alltid att jobba bort.
    3. Vissa är så rädda att det spär på rädslan att börja rota i det.
    4. Rädsla ÄR en risk för skador o dödsfall hos mamma och/eller barn.
    5. För vissa är riskerna större med vaginalt. För andra med snitt.
    6. Risken är mycket större för akutsnitt och kostnader för terapi pag. trauma än om en rädd kvinna får planerat snitt.
    7. Ni som är emot snitt för rädda: Erkänn att det är pga. prestige o inte pengar.
    8. Varför inget motstånd mot könsbyte; det är ju  mer "onödigt".
    9. Den som vill föda vaginalt men ber om snitt, är inte LITE rädd.
    10. Är man rädd spelar det ingen roll hur mycket man älskar barnet i magen.
    11. Bara för att vissa blir kvitt sin rädsla, blir inte alla det. Alla är inte DU.
    12. Psyiska orsaker ÄR medicinska.
    13. Om man vill ha snitt av bekvämlighet; rätten finns!

Finns säkert fler punkter, men ni ska orka läsa också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 10:13
    14. Kvinnor har varit rädda i alla tider, men det var inte ok att prata om rädslor förr, samt att det idag finns alternativ till att föda vaginalt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 11:20
    15. Man kan va rädd för det man inte prövat, men på ett annat o kanske värre sätt.

Ni som svarar ska läsa dessa punkter NOGA först o ni som inte gör det, får hänvisningar till aktuella punkter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 10:00
    16. Om man är rädd för snitt, ska man givetvis få alternativ om man bedöms behöva det. T ex sövt snitt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 07:28
    17.Det som är bäst för mamman är samtidigt bäst för barnet, om inte mamman vill föda vaginalt och barnet inte bedöms klara det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 07:34
    STRUNTA I PUNKT 8, DÅ FOLK SNÖAR IN SIG GALET I DEN.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 07:41
    18. Vilken förlossningsmetod man återhämtar sig bäst från är individuellt.

19. Det gör ont MEDAN man föder vaginalt. Det gör ont EFTER ett snitt. HUR ont är olika, men ont gör det. Allt annat är lögn eller fel på känseln.

• Svar på tråden Fatta detta om vaginal vs snitt o svara sen.
  • Welma
    Sum quod sum skrev 2011-06-22 10:34:23 följande:
    men tråden handlar om snitt
    Och tydligen könskorrigeringar och det onödiga i dessa.
  • Här och nu
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 17:05:28 följande:
    Svar till Här och nu. Blev T-snittad akut under en förlossning som gick åt helvete.
    Och t-snittad är?
  • Här och nu
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 17:17:31 följande:
    Svar till här och nu. Normal snitt är en vågrätt sträck i skärningen. T-snitt har även skärning rakt upp så att den ser ut som ett upp och ner vänd T
    Vad gick fel?
  • Här och nu
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 17:28:26 följande:
    Barnet var på väg att dö eftersom denne försökte komma ut i säte. H*n fick bara hjärnblödning, och överlevde.
    Så du försökte föda vaginalt först? Är barnet friskt idag?
  • regnbågstroll

Svar till här och nu. Ja det försökte jag trots att jag är sjukt rädd för det. Och barnet är så vitt vi vet friskt. Hjärnblödningen kan ha förstört något men det har inte visat något allvarligt än. Bara lite inlärningsproblem.

• Här och nu
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 20:24:39 följande:
    Svar till här och nu. Ja det försökte jag trots att jag är sjukt rädd för det. Och barnet är så vitt vi vet friskt. Hjärnblödningen kan ha förstört något men det har inte visat något allvarligt än. Bara lite inlärningsproblem.
    Varför tog du inte snitt direkt? Låter som att du tog onödiga risker.
  • regnbågstroll

Svar till här och nu. De var en hur och kalla det? Inte beräknad dag dvs för tidigt barnet kom så långt i ambulansen först åkte jag taxi till ett mindre sjukhus för att därifrån köras ambulans.

• Här och nu
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 20:35:53 följande:
    Svar till här och nu. De var en hur och kalla det? Inte beräknad dag dvs för tidigt barnet kom så långt i ambulansen först åkte jag taxi till ett mindre sjukhus för att därifrån köras ambulans.
    Konstig svenska. Förtydliga!
  • regnbågstroll

Först åkte jag taxi i en timma till en sjukhus för att därifrån åka ambulans ytterligare en timma. Under den tiden hann det bli så att barnet var nästan ute halvvägs. Så de blev tvungna att akut snitta med detta T-snitt för att kunna lyfta ut barnet så försiktigt som möjligt.

• Här och nu
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 21:09:05 följande:
    Först åkte jag taxi i en timma till en sjukhus för att därifrån åka ambulans ytterligare en timma. Under den tiden hann det bli så att barnet var nästan ute halvvägs. Så de blev tvungna att akut snitta med detta T-snitt för att kunna lyfta ut barnet så försiktigt som möjligt.
    Varför inte ambulans direkt? Varför förlöstes du inte på första sjukhuset?
  • regnbågstroll

De hade lagt ner BBn (norra sverige) och de trodde inte det var så farligt. Haha och folk gnäller i Stockholm över 15min resetider. Man tar sjukresa med taxi för det mesta.

• Här och nu
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 21:19:28 följande:
    De hade lagt ner BBn (norra sverige) och de trodde inte det var så farligt. Haha och folk gnäller i Stockholm över 15min resetider. Man tar sjukresa med taxi för det mesta.
    Ok. Men hade vi haft 35 min restid hade jag krystat i bilen o 10 min till så hade jag fött där.
  • regnbågstroll

Skulle min unge ha legat rätt så skulle denne antagligen ha kommit ut i taxin. Det förlöses en hel del ungar i bilarna däromkring! Haha!!!! Har flyttat därifrån. Går fan inte bo i norrland, de gör konkurs.

• astro
    regnbågstroll skrev 2011-06-22 21:29:28 följande:
    Skulle min unge ha legat rätt så skulle denne antagligen ha kommit ut i taxin. Det förlöses en hel del ungar i bilarna däromkring! Haha!!!! Har flyttat därifrån. Går fan inte bo i norrland, de gör konkurs.
    Jag har också bott däruppe (i Morjärv) och man har f-n i mig tur om man har mindre än 1-2 timmar till sjukhuset.

Det är dock inte så väldigt mycket bättre där jag bor nu (Hälsingland). De lägger ju ner fler och fler förlossningsavdelningar. Jag har en timmes väg med bil som jag bor nu, och jodå, här är det också en och annan unge som föds vid vägkanten.

Rätt löjligt av vården att varna för hemförlossningar men samtidigt lägga ner så många ställen att det blir fler och fler som föder i bilen, det kan ju verkligen inte vara optimalt! 
Svar på tråden Fatta detta om vaginal vs snitt o svara sen.