• Anonym

Kan mamman flytta och ta med sig barnen utan pappans lov?

Kan den ene föräldern flytta och ta barnen med sig fast att den andra föräldern inte vill att barnen ska flytta med?

• Svar på tråden Kan mamman flytta och ta med sig barnen utan pappans lov?
  • Nihlén

Om man har delad vårdnad ska båda föräldrarna skriva under flyttanmälan för att flytten ska genomföras i folkbokföringen. 
    Jag har för mig att den föräldern som flyttar blir skyldig till att betala reskostnaden för barnet till och från den andra föräldern. 

• Anonym

Svaret blir att det inte ses med blida ögon om det skulle bli rättegång om barnets hemvist (boendetvist). Då brukar den som flyttar utan lov rätt omgående förlora rättsprocessen.

• annawestergren

Vid ensam vårdnad JA
    Annars NEJ 

• MrC

Jag känner till följande exempel....

Mamman och pappan bor på samma ort, pojken är 3-4 år, men mamman kommer egentligen från en ort 20-30 mil bort. Mamman har inga vänner och inget jobb på bostadsorten. Pappan har sin son endast varannan helg. Mamman vill flytta till sin hemstad, för där har hon alla vänner och har blivit erbjuden jobb.

A-kassan, socialen och arbetsförmedlingen säger att hon måste ta jobb som hon blir erbjuden.
    Pappan och hans advokat säger att hon inte får flytta och ta sonen med sig.

Vad säger domstolen?

Är hon tvingad att stanna kvar, isolerad, utan a-kassa/jobb och kanske även indraget socialbidrag?

Vad tycker ni? Hur skulle ni döma?

• Atena
    MrC skrev 2011-06-16 03:06:56 följande:

Mamman och pappan bor på samma ort, pojken är 3-4 år, men mamman kommer egentligen från en ort 20-30 mil bort. Mamman har inga vänner och inget jobb på bostadsorten. Pappan har sin son endast varannan helg. Mamman vill flytta till sin hemstad, för där har hon alla vänner och har blivit erbjuden jobb.

A-kassan, socialen och arbetsförmedlingen säger att hon måste ta jobb som hon blir erbjuden.

Vad säger domstolen?

Är hon tvingad att stanna kvar, isolerad, utan a-kassa/jobb och kanske även indraget socialbidrag?

Då får väl pappan ta barnet i veckorna och mamman helgerna, då barnet troligen har dagis och allt  i den stad barnet bor i. Så kan hon flytta för jobb sen. Visst mamman kommer sakna barnet, men det gör väl alla pappor som inte har sina barn också.(okej inte alla, men haka inte upp er på de föräldrar oavsett kön som skiter i sina barn)

Problem löst...
  • Jumbopolly
    Atena skrev 2011-06-16 05:47:02 följande:
    Då får väl pappan ta barnet i veckorna och mamman helgerna, då barnet troligen har dagis och allt i den stad barnet bor i. Så kan hon flytta för jobb sen. Visst mamman kommer sakna barnet, men det gör väl alla pappor som inte har sina barn också.(okej inte alla, men haka inte upp er på de föräldrar oavsett kön som skiter i sina barn)

Problem löst...
  • Anonym (gift)
    MrC skrev 2011-06-16 03:06:56 följande:

Vad säger domstolen?

som tidigare skribent skriver så får hon lämna över barnet till pappan och han tar barnet på veckorna och hon får helgerna.

Förstår inte ens varför han inte haft hälften redan innan utan hon har barnet på veckorna och han enbart helger. Finns INGET som säger att mamman automatiskt skall ha barnen mer än pappan. Måste sedan mamman flytta för jobb så är det ju hennes problem inte hans.

Om hon sedan lbir isolerad har heller inget med pappan att göra... varför skall pappan bli av med sitt barn bara för att mamman inte velat lära känna folk där hon bor??

BARNEN har inte valt sina föräldrar och tycker INTE att ena föräldern skall kunna välja åt barnen vem de skall ha mest kontakt med.. Och varför skall barnen bryta upp deras kontaktkrets bara för att mamman känner sig ensam eller inte har jobb osv?

Flyttar hon får ho skylla sig själv.. Hon är vuxen och får liksom ta ansvar för sig själv och inte sabbotera relationen mellan far och son pga egna problem!

• annawestergren
    Atena skrev 2011-06-16 05:47:02 följande:
    Då får väl pappan ta barnet i veckorna och mamman helgerna, då barnet troligen har dagis och allt  i den stad barnet bor i. Så kan hon flytta för jobb sen. Visst mamman kommer sakna barnet, men det gör väl alla pappor som inte har sina barn också.(okej inte alla, men haka inte upp er på de föräldrar oavsett kön som skiter i sina barn)

Problem löst...
  • Rovdjur

Egenmäktigt förfarande med barn, kallas det.

Egenmäktigt Förfarande är ett brott jml. Brottsbalken 8 kap. (Stöld, Rån och andra tillgrepsbrott) §8.

Det finns tre situationer då ett brott utgör Egenmäktigt Förfarande. Den första är då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna (t.ex. gemensamma barn), exempelvis då det tillgripna göms undan så ägaren hindras att använda det.

Den andra situationen är då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt, exempelvis då någon olovligen bryter sig in i en bil för att sova i den vilket innebär att ägaren inte själv kan använda bilen.

Det sista är då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt (att någon med laga rätt försöker återta stulet gods). Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak eller en person.

Med vänliga hälsningar,

Falling from heaven is not nearly as painful as surviving the impact...
  • Anonym
    annawestergren skrev 2011-06-16 00:57:13 följande:
    Vid ensam vårdnad JA
    Annars NEJ 
    Stämmer den andre interimistiskt så kan det anses vara så att den som flyttar hindrar barnets umgänge med den denne... 
  • annawestergren
    Anonym skrev 2011-06-16 11:27:55 följande:
    Stämmer den andre interimistiskt så kan det anses vara så att den som flyttar hindrar barnets umgänge med den denne... 
    Japp under en vårdnadstvist... OM tingsrätten dömer interimistiskt så har man alltså tillfällig ensam vårdnad och får agera därefter, MEN väljer man då att flytta och därmed hindrar umgånget med den andre så står det antagligen senare denne i fatet!

Läste du mitt svar? Vid ensam vårdnad - då redan dömt, behöver man alltså inte ha den andres påskrift varken om du flyttar eller ska skaffa pass och resa utomlands...

Har man gemensam vårdnad så ska båda parterna vara överens och godkänna en flytt...

Vad var oklart? Jag svarade gansa tydligt tycker jag...
  • Tomasss

Behöver hjälp med en fråga:

Min fru eller snart föredetta, flyttade ut med våra 2 gemensamma barn utan att ens meddela mig (jag jobbar i Norge i 2 veckor i taget) detta skedde under ett sådant arbets pass, sedan flyttar hon barnen ytterligare 1 gång till, Sammt att hon har utan min vetskap tömt våran gemensamma bostad på det hon tycker är sitt också utan min vetskap, nu hotar hon att flytta från orten med våra barn, har pratat med socialtjänsten i kommunen men inget händer, har även varit i kontakt med polisen men ingen hjälp där heller..känner mig helt överkört och verkar inte kunna få hjälp någonstans.

Vad ska jag göra?

Vi har båda gemensam vårdnad om våra barn.

Tacksam för hjälp!!

Mvh Anders

• Anonym (70)

Ja.

Om det är för ett fast arbete som flytten sker & pappan endast är umgängesförälder varannan helg.

Är det mindre än 10 mil ska umgängesföräldern stå för resekostnaden enligt Sveriges domstolar.

• Anonym (....)
    Tomasss skrev 2015-06-09 17:28:00 följande:

Min fru eller snart föredetta, flyttade ut med våra 2 gemensamma barn utan att ens meddela mig (jag jobbar i Norge i 2 veckor i taget) detta skedde under ett sådant arbets pass, sedan flyttar hon barnen ytterligare 1 gång till, Sammt att hon har utan min vetskap tömt våran gemensamma bostad på det hon tycker är sitt också utan min vetskap, nu hotar hon att flytta från orten med våra barn, har pratat med socialtjänsten i kommunen men inget händer, har även varit i kontakt med polisen men ingen hjälp där heller..känner mig helt överkört och verkar inte kunna få hjälp någonstans.

Vad ska jag göra?

Tacksam för hjälp!!

Mvh Anders

Lämna in en stämning om ensam vårdnad och boende för barnen. Neka att godkänna ändring av folkbokföringen för barnen.
  • Anonym (H)
    Tomasss skrev 2015-06-09 17:28:00 följande:

Vad ska jag göra?

Tacksam för hjälp!!

Mvh Anders

Du måste skaffa dig en advokat. Finns inget annat sätt
Svar på tråden Kan mamman flytta och ta med sig barnen utan pappans lov?