• Kevin och Englahs Mamma

    Jag har PCO! Fler?

    Har varit hos Gyn idag för att min mens har uteblivit i 3 månader.
    Gjorde VUL och det konstaterades att jag har PCO, som är äggblåsor på äggstockarna. Så jag har alltså ingen ägglossning pga det.
    Har haft så här hela tiden, även när jag blev gravid med mina 2 barn. Så det verkar vara en ren lyckoträff att jag blivit med barn d gångerna.
    Han skrev ut tabletter som ska få igång mensen och efter semestern ska jag få behandling så ägglossning kommer igång.
     Nu är det en längtan som känns som flera år, men jag hoppas resultatet blir en bebis till sommaren 2012.
     Dela gärna med er av erfarenheter av PCO, för jag är bra nervös. Kram

  • Svar på tråden Jag har PCO! Fler?
  • Malinbj
    tati skrev 2011-12-12 20:31:16 följande:
    Hej! här är det en till med PCO, fick reda på det för drygt en månad sen. Jag hoppas på att man blir gravid i år iallafall. Jag har haft regelbunden mens det senaste månader hoppas det fortsätter så. För som jag vet så har man mera chans om man får mens oftare...

    ville bara säga hej här i tråden :)

     
    Vad skönt att du har regelbunden mens. Det är många som inte har det, jag är en utav dom. Så du har ju lite lättare att pricka in rätt tillfälle ;)

    Önskar dig lycka till! :)
  • tati
    Malinbj skrev 2011-12-13 11:16:33 följande:
    Vad skönt att du har regelbunden mens. Det är många som inte har det, jag är en utav dom. Så du har ju lite lättare att pricka in rätt tillfälle ;)

    Önskar dig lycka till! :)
    Men tack så mycket! hoppas hoppas men förra månaden hände ingenting fast vi försökte så gott som varje dag. så man vet aldrig när det blir.

    Lycka till till dig med :) 
  • nilam 74

    här är oxå en med pco,fick reda på 2001,att jag inte skulle kunna få fler barn på naturlig väg.men fick inte veta orsaken.hade då 3 barn födda 1995,1996 och 2000,så jag brydde mig inte så mycket då vi var nöjd med 3 barn.

    hösten 2003 ,började jag känna av foglossningen och gjorde grav test som visade negativt.gick några veckor till sen gick jag till barn morskan som skickade mig till kvinnokliniken på gävle sjukhus då jag hade oregelbunden mens.och ja,visade att jag va gravid i v.11+5 och augusti 2004 kom dottern.

    våren 2010 en mens på hel a våren,sen blödde jag 53 dagar på raken från juni till augusti,me ddiverse sjukhus besök då jag blöder rikligt oxå.fick några sprutor och några tabletter men inget hjälpte.då fick jag dignosen pco,tog ju bara 9 år.

    sen hade jag mens i september ca4-5 dagar.sen ingen mens mer det året.men i december 2010 böjade jag känna av fogarna igen och  åkte till kvinnokliniken igen pga pco och att dom ville göra ultra ljud på äggstockarna.och jag va gravid iv.11+4.och i juni 2011 kom en dotter till,tyvärr prematur och kraftigt tillväxthämmad,vägde bara 2044 gram och va 44 cm lång.pga av havadeskapsförgiftning.men jag är glad att hon överlevde graviditeten det va på håret,hade dom väntat 1-2 dagar till hade hon nog inte överlevt.

    så lycka till ni andra med pco,man kan bli gravid på naturlig väg:)     

  • Constancia

    PCO (polycystiska ovarier) är en viss typ av äggstockar (oftast större, med många små äggblåsor istället för få och stora) medan PCOS är "tillståndet" man kan utveckla om man har den här typen av äggstockar, t ex "mustasch", raggarsträng, övervikt osv..

    Så det är inte samma sak.


  • PiOmiO
    Malinbj skrev 2011-11-23 15:43:39 följande:
    Jag fick reda på för nån månad sen att jag hade PCO/PCOS. Men dom berättade inte rikitgt för mig vad det innebar utan dom lät mig bara gå hem med funderingar. Så jag googlade runt en massa och hittade två bra sidor. Så jag tänkte dela med mig av dom. :)

    vard.vgregion.se/sv/Fakta-och-rad/Sjukdomar/P.../

    www.villhabarn.se/content/327-Kvinnor-med-PCO...
    Vilka bra länkar! tack, fick reda på att jag hade PCO (på ena äggstocken) förra veckan. Kommer göra IVF men inte utav den orsaken, men intressant läsning!
  • LyCKa55

    Hej! Här är en som de kan ha PCO. De kunde inte säg helt säkert att jag har det. Men de såg sånna däe blåsor som ni pratar om. Jag återkommer senare med att presentera mig lite. Har litd dåligt med tid men den här tråden verkar passa mig.

  • LyCKa55

    Hej igen! Nu har jag mer tid. Jag gick till gyn pga smärta i underlivdt till och från och då ville hon väga mig å ha en massa info och så gjorde hon ultraljud som tog lång tid. Sen efter mycket om och men sa hon att ja hade nåt med cystor å så då blev jag rädd eftersom min mormor dog ung i livmodercancer. Men så förklarade hon att det va små blåser som va ofarliga. Väldigt dåligt sätt att säga det! Sen började hon prata om att det kan vara svårt att bli gravid om jag inte går ner i vit. Hon nämde intd vad det hette eller vad det innebar,så jag fickringa dit något senare efter mycket funderingar. Då sa de att jag KAN ha PCO. Eftersom jag har regelbunden mens så kanske jag fått de här blåsorna pga min övervikt. Så nu kämpar jag med vikten eftersom jag och min sambo tänker börja försöka med en bebis till sommaren

  • Kevin och Englahs Mamma

    Jag sitter här med vårt 6månaders PCObarn :)

    Så det går att bli med barn trots det. Men det kan vara olika svårt.

    Jag fick tabletter och sen var det att pricka in ÄL som jag för första gången kände av, jätteont hade jag.

    Men blev gravid på första försöket :) Nu har vi tre barn och vi är nöjda med det! Lycka till ni som försöker! <3     

  • Boomsan

    Jag läser ofta att vå överviktiga inte får hjälp, jag är överviktig (enligt BMI fet) men jag fick hjälp direkt.. Jag fick på privat klinik. Jag upplever inte min själv som fet, men jag är mullig/tjock åt de tjocka hållet Tungan ute

  • LyCKa55

    Hej igwn! Verkar inte som så många är aktiva i den här tråden men ja försöker ändå. Härligt att läsa om bra historier Själv funderar ja starkt på om det kan stämma att jag kan ha PCO för jag har fått min mens på dagen rätt i tre månader nu. Exakt 30dagars-cykel. Och ägglossningen har kommit när min app har sagt. Har iof bara kollat med ägglossningstest en månad men ska föröka kolla det denna månaden med. Stämmer det nu med så tror jag att jag ska sluta noja för ddå kan jag inte ha det.

  • tinyheart

    Har också diagnosen PCO, hade mens ca. en gång om året, vilket kändes bekcämt och bra först.. men sen kom jag på att det troligen inte är så värst bra ändå. Först trodde man att det var på grund att jag varit sjuk i anorexia men sen efter en massa blodprover och ultraljud kom diagnosen. 


    Jag funderar på vad man har sagt till Er. Jag pluggar utomlands, så jag måste lita på läkarna här i ett par år till. Och nu har jag fått p piller som de hoppas jämnar ut mensen. Dock sa de samma besök dessa skrevs ut att jag troligen inte kommer bli gravid så lätt om jag överhuvudtaget lyckas. 


    Men av vad jag har läst så har ju ganska många med PCO barn så  jag funderar på hur det går ihop?

Svar på tråden Jag har PCO! Fler?