• alessa

Ont imagen av gonal? Erfarenheter?

Hej!

Jag är inne på min 4:e dag med 100 Gonal -F. I dag har jag kännt en molande värk ner vid äggledarna och ibland stannar det och sen kan det komma tillbaka. Jag är på dag 8 i cykeln så ägglossning kan det ju inte vara.

Blir lie orolig

• Svar på tråden Ont imagen av gonal? Erfarenheter?
  • alessa

en till liten fråga. MÅSTE man göra vaginelt ultraljud för att kolla follikens storlek? Eller går det bara med vanligt ultraljud också?

• Cynara

Man gör vaginalt ultraljud tror inte att ett vanligt skulle kunna visa någonting, folliklarna är för små. När det gäller ditt magont så tror jag itne du behöver oroa dig jag hade samma sak när jag tog Gonal-F och de sa att det var en vanlig biverkning men inget farligt. Börjar det därimot göra jätteont så ska du kontakta din Gyn eller annan läkare.

• alessa

Jaha nu är jag lite besviken på mitt val av gyn... Gick till en privat gyn här i närheten och jag fick dricka 1.5 liter vatten för att man skulle se något. (förberedelse) För det första visste han inte vad gonal var, viket fick mig att tappa gnistan, sen sa han att min endometrio var tjock och att det verkade som om jag snart skulle få mens.
    VA sa jag!  Jag är på dag 8 i cykeln. inte nog med det så sade han att jag hade många cystor (har pco) och att de var väldigt små för att var på dag 8. ( de var mellan 5-9 mm)

Nu är jag 500kronor fattigare och inte blev jag visare på vägen!

Är det någon av er som har kommer i håg hur eran endo brukar vara, eller storleken på cystorna runt dag 8?

Kramis

• Cynara

Jag tycker verkligen att du ska byta GYN han verkar ju inte kunna sin sak alls.
    Vaddå dricka vatten, det har jag aldrig behövt göra, kan tillägga att jag har också PCO-s och fick gå igenom hela 33 VUL innan jag fick min första ägglossning (det brukar inte ta så lång tid men har svår PCO-s).
    När det gäller min endometrio så brukade den alltid vara tjock vilket min GYN tyckte va bra då det krävs för att ett ägg ska fästa när man väl får ägglossning.
    Jag hade det svårt att få äggblåsorna att växa så där är jag nog inte ett bra exempel det brukade ta längre tid än 8 dagar för mina att bli kring 7-9mm.
    En Gyn som inte vet vad Gonal-f är, jag är stum. Byt säger jag bara. Jag har själv gått till en privat här i min stad då kön uppe på sjukhuset var sjukt lång. Jag valde att gå till en som speciallserat sig på ofrivillig barnlöshet och han var verkligen toppen. Man behöver en GYN som kan svara på alla de 100 frågor man har och som vet vilka behandlingar som är bäst för just dig. Jag menar vet han inte vad Gonal-f är så kanske han inte vet något om de andra metoderna och medicinerna heller.

Sen undrar jag 500:- gäller inte den vanliga patientavgiften där du gick?

Svar på tråden Ont imagen av gonal? Erfarenheter?