• scrapparlotta

Var inte detta jättetaskigt?

Blev så arg och ledsen på stället där min tjej äter på dagarna i skolan. Hon har idag gott ur förskolan då. Här i denna skola lagas ingen mat utan det görs på ett ålderdomshem som ligger precis brevid skolan. Dit går dom och äter i matsalen där....Idag berättade Tindra att dom bjöd på glass där igår, OM man åt upp ALL sin mat. Min tjej är extremt liten i maten, jag VET att hon inte tar till sig för mycket på tallriken. Hon är ganska kräsen, men hon säger (och jag har frågat fröken) att hon smakar på allt i skolan. Så tillbaka till gårdagen...det hade varit spiralmakaroner och nån kyckling-gryta med paprika i. Många barn kanske äter paprika, men det är ändå lite speciell smak på det tycker jag och tycker inte det är konstigt att barn inte äter det. Tindra äter då inte paprika. Men hon åt upp ALL den andra maten, hade bara petat undan paprikan. Dom andra barnen hade ätit upp och fick sin glasspinne, men inte Tindra för hon hade inte ätit upp paprikan. FY FAN vad arg jag blev....Hur kan dom göra så?? Dessutom hade det varit en sån där vanlig liten vaniljpinne....vad kostar en sån?? Några kr.....kunde då inte Tindra fått en sån med?? Eller överreagerar jag? Tycker bara så synd om henne när hon väl hade ätit upp, utom det som hon inte tycker om....så får hon sen sitta där och titta på när dom andra äter glass Herre Gud, det finns väl vuxna som inte tycker om allt, som petar bort saker i en gryta där mycket finns blandat....Nä, nu är jag arg som attan!!!

• Svar på tråden Var inte detta jättetaskigt?
  • missnea

Nä fyyy f*n säger jag.. Ush vad illa. Tycker det va riktigt duktigt att äta upp all mat i övrigt.. Man kan ju inte tycka om allt..

• garib

Jo,speciellt när det var sista dagen i förskolan,Inget roligt minne.

• scrapparlotta

Precis....gott att ni reargerar så med.....Tänkte jag skulle snacka med dom om det, men så tänkte jag att det kanske bara är jag som överreagerar.....men jag skulle vilja ta ett snack med dom så dom inte gör så igen...mot andra barn.

• moohl

nä, så gör man bara inte! Fy vad elakt! Jag hade utan tvekan ringt och pratat med fröknarna. Dessutom borde väl fröknarna, vid det här laget, veta vilka barn som inte tycker om vad.

Så klart inte alla barn kan tycka om allt. Gör man sitt bästa (kan vara att smaka på maten, äta hälften eller något annat som är bra för just DET barnet) så ska man få glass! En sådan här dag så måste ju fröknarna ge alla barn en ärlig chans!

• scrapparlotta
    moohl skrev 2011-06-11 00:32:45 följande:
    nä, så gör man bara inte! Fy vad elakt! Jag hade utan tvekan ringt och pratat med fröknarna. Dessutom borde väl fröknarna, vid det här laget, veta vilka barn som inte tycker om vad.

Så klart inte alla barn kan tycka om allt. Gör man sitt bästa (kan vara att smaka på maten, äta hälften eller något annat som är bra för just DET barnet) så ska man få glass! En sådan här dag så måste ju fröknarna ge alla barn en ärlig chans!
    Fröknarna var väl egentligen inte inblandade i detta för det var köket på ålderdomshemmet som bjöd, däremot kunde fröknarna säga emot.....se till att Tindra hade fått sin glass....Så dåligt av fröken åxå!!
  • Runguska

Fy så tråkigt. Min son ratar vissa saker i maten, men ganska ofta ratar han då hela rätten om det han inte vill ha finns med. Tycker din tjej var jätteduktig som trots att paprikan var med åt allt annat. Tycker det är tråkigt när barn får negativa assosiationer till mat och matstunden, det bara försvårar! Bättre då att få ett individuellt mål (som en dag som denna kan vara rejält flytande) för att peppa barnet att prova/äta lite eller allt.

• IsaCMoJs

Usch så sjukt!! Stackars lilla tjej :(

• neelliee

Du har förstås på ett vänligt sätt ringt och kollat med fröknarna hur det verkligen gick till innan du tillät dig att bli arg?

Grundkurs 1A i barnuppfostran: Lita aldrig helt på vad ett barn säger. Barn kan missuppfatta, överdriva och rent av hitta på för att göra världen begriplig och/eler få egna fördelar. Jo, också ditt barn.

Grundkurs 1A i samarbete med förskola/skola: TA REDA på sanningen innan man skäller eller sprider skvaller.

• scrapparlotta
    neelliee skrev 2011-06-14 06:09:16 följande:
    Du har förstås på ett vänligt sätt ringt och kollat med fröknarna hur det verkligen gick till innan du tillät dig att bli arg?

Grundkurs 1A i barnuppfostran: Lita aldrig helt på vad ett barn säger. Barn kan missuppfatta, överdriva och rent av hitta på för att göra världen begriplig och/eler få egna fördelar. Jo, också ditt barn.

Grundkurs 1A i samarbete med förskola/skola: TA REDA på sanningen innan man skäller eller sprider skvaller.
    nej, jag har inte hört med nån fröken.....däremot så var Tindras kompis här i helgen och när hon skulle hem så kom även kompsiens storasyster med som är 10 år och åxå åt där......Både Tindras kompis och storasystern konstaterade att detta var sant....tänkte att jag skulle höra med nån som var med där. Och storasystern här på 10 år tror jag på...då är dom 3 som har samma uppfattning. All mat skulle ätas upp....så var det....
  • power1

Jo något sorts mobbing tycker jag det lät som. Hon kanske inte ens tål paprika eftersom hon inte åt det.

• power1

Hoppas du gick och köpte en stor glass till henne när du fick reda på det.

• vivianne

Jag hade helt klart tagit upp det med förskolan. Och vår förskola hade uppskattat att jag gjort det.

Känns dels som onödig bestraffning och dels nästan som ett skamstraff. Ingetdera är OK. Och det kvittar om det är äldreboendet eller personalen som gjort det, personalens jobb är att förhindra sådant.

• Min lycka

Jag hade pratat med både förskolan å köket som bjöd på glassen. En ursäkt å glass skulle jag allts se till att de gav mitt barn. Undrar om jag inte hade ställt till med lite liv å kontaktat tidningarna.

• Livisu
    Min lycka skrev 2011-07-02 18:57:56 följande:
    Jag hade pratat med både förskolan å köket som bjöd på glassen. En ursäkt å glass skulle jag allts se till att de gav mitt barn. Undrar om jag inte hade ställt till med lite liv å kontaktat tidningarna.
    Gud så töntigt.
    Klart det var elakt gjort, men ibland fattas fel beslut.
    Gå till tidningarna... det finns väl ändå bättre saker att göra?
  • pluvdo

Usch. Vissa borde inte få jobba med barn. Även om det inte var fröknarna som bjöd på glassen bör de ha sett till att alla barn fick av den.

Svar på tråden Var inte detta jättetaskigt?