• Kallfront

Flaska som luktar illa.

Hur sjutton får man flaskorna riktigt rena när bebisen har ätit ersättning?

Sköljer i kallt vatten först och diskar sedan med svamp och diskmedel för att sedan skölja ordentligt, men upplever att det lukar surt ändå.

Kokar napparna med jämna mellanrum och ibland hela flaskan, men det luktar ändå.

Tips?

• Svar på tråden Flaska som luktar illa.
  • Lumo

Dax att köpa nya kanske?! Vad har du för flaskor? Rekommenderar Tommee Tippee flaskor. De är lätta att diska o hålla rena, lätta att fylla på (de är breda) samt har bra starka nappar som barnen gillar. Dock har nog alla flaskor bäst före datum, våra tomme tippee har vi haft ett år nu o det är nog dax att byta dem snart. Men kokar man dem blir de fräsha igen.

Ett till jättebra ips, har du köpt sån där turkos Bambino-diskborste för nappflaskor. Den är som en vanlig diskborste med mjuka spröt som även går nedåt så du kommer åt bättre i flaskan. Skitbra även för att diska tex vinglas. Finns bland nappflaskorna, tex på Barnens hus o BabyProffsen. Värd varenda krona!

• Lumo

Just ja, glasnappflaskorna ska väl hålla sig fräsha längre, blir inte repiga. Inte för att jag märkt att TommeeTippee blivit repiga trots att de är i plast, men det sägs iaf att glas är tåligare.

• Kallfront

Vi har MAM-flaskor och jag skruvar alltid isär delarna och diskar noggrant. Har använt dem i 3-4 månader. Upplever att de har börjat lukta sen vi bytta från HIPP till NAN. Kan det vara så?

Befinner oss i Egypten över sommaren och undviker helst att köpa nya flaskor just nu, med tanke på BPA och annat. Tänkte om det finns något annat knep som vi kan ta till tills vi kommer hem och kan köpa nya?

• Lumo

Ha diskmedel i vattnet när ni kokar dem o koka dem oftare. När de använts, spola fort i vatten i dem eller diska dem direkt. Det är bästa tipset för att klara er tills ni kommer hem.

• MamaPapa

Kolla om det finns några steriliseringstabletter att köpa i Egypten (isåfall finns de där de säljer flaskor). Sedan kanske de också säljer bpa-fria flaskor? Tommy tipee eller Avent tex?

Om inte ovanstående funkar så skulle jag skölja ur o diska flaskorna direkt efter användning. Därefter skulle jag koka hela flaskan innan jag använde den igen.

• Lisa315

Det finns också glasflaskor som inte luktar lika illa som plastflaskor gör efter ett tag.
    Vi har prövat de som heter LifeFactory och de är faktiskt kanon. 

• Kallfront

Jag fick tips om att koka med lite ättika i vattnet. Testade och det funkade faktiskt. Luktar inte lika mkt. Får testa koka med diskmedel också och se om vi får ordning på det hela.

Har svårt att tro att dessa märkesflaskor finns här... Det jag har sett hittills ser inte så bra ut. Men ska leta vidare.

Tack för tipsen!

Svar på tråden Flaska som luktar illa.