vi slutade amma när han precis blev 2 månader. han blev inte nöjd. inte mätt o han krånglade sönder mig. jag pumpade o gav honom bröstmjölk varvat med ersättning några veckor. nu äter han bara ersättning o är så mycket gladare o nöjdare. han sover från omkring 10 på kvällen till 5 på morgonen. sen sover han till omkring 8-9. när jag ammade så sov han till 3 som längst sen ville han amma varannan timme fram till 10...
han krånglar när han äter ur flaska med. men det är lättare att hantera tycker jag. han vrider sig, sparkar. sätter fingrarna i munnen. skjuter i väg flaskan o blir arg för att jag tagit bort hans mat osv... så gjorde han vid amningen med så jag blev helt knäckt.
han äter omkring var 3 timme på dagen. så mycket enklare tycker jag. men amningen är som nån slags prestationsgrej. jag mådde jättedåligt för att jag "gav upp". men jag mår så mycket bättre nu så jag är ändå nöjd med beslutet.
en vän till oss fick barn en månad före oss o hennes bvc säger att hon ska amma 10 minuter på varje bröst o sen ingt mer. han äter var 4timme. så har hon gjort hela tiden. själv ammade jag hur länge som helst o han blev aldrig mätt. slabbade mjölk åt alla håll osv.
gör som du känner är bäst för dig. bröstmjölken är så grymt lättsmält att vissa kanske behöver mer. pröva kanske att ge ersättning om ni ska göra nåt som storebror vill o sett fram emot så kanske lillebror står sig lite längre.
jag tror att amning är olika för olika barn. för mig o wilhelm passade det helt enkelt inte. men det betyder inte att det inte passar nästa gång heller. men med erfarenheten jag har nu så tyckte jag inte det var nåt mysigt....