• Tetran

Hur ofta äter era små ersättning?

Funderar på att gå över till att ge ersättning i stället för att amma. Det ä inte alltid han blir mätt på mig, kan amma hur mycket som helst men han blir inte alltid nöjd. Han är nu ca 5 veckor.

Hur ofta får era små flaskan?  

Nybliven trebarnsmamma - två barn hos mig och en i hjärtat.
  • Svar på tråden Hur ofta äter era små ersättning?
  • två på en gång

Hej!
    Vi har gett våra små ersättning ändå sen födseln, eftersom de är två och lite svårt att få mjölken att räcka och de sjönk så i vikt i början. Men nu ger vi dem bara ersättning på kvällen då min mjölk är tunnare. De blir helt enkelt inte nöjda annars hur jag än gör.
    Jag gjorde så att jag "intensiv-ammade" i ett par veckor på dagarna, så fort de ville ha så gav jag dem bröstet. De gjorde så att mjölken rann till bättre. Det kan dröja ganska länge innan man får mer mjölk så ha lite mer tålamod. Bara han går upp i vikt. Och sen så se inte det som ett nederlag om du måste ge lite ersättning heller!

• Blomman85

Var tredje eller var fjärde timme på dagen och sen sover han oftast mellan 6 och 8 timmar på natten utan mat och han är 12 veckor nu.

• Fridayyy

TS, vad menar du att han inte blir nöjd alltid?? Går han upp i vikt? Min lille på 6 veckor äter nog varannan timme, först äter han, sen brukar han bajsa eller vara vaken en stund sen äter han igen. Han går upp 500 g per vecka nu, så han börjar bli en liten tjockis men det känns som jag ammar OFTA och speciellt på kvällen så vill han äta hela tiden känns det som. Är det så för dig med? Går han upp i vikt så får han ju i sig det han ska och då är det nog mest tuttbehov han har kanske?

• Tetran
    Fridayyy skrev 2011-06-10 13:48:58 följande:
    TS, vad menar du att han inte blir nöjd alltid?? Går han upp i vikt? Min lille på 6 veckor äter nog varannan timme, först äter han, sen brukar han bajsa eller vara vaken en stund sen äter han igen. Han går upp 500 g per vecka nu, så han börjar bli en liten tjockis men det känns som jag ammar OFTA och speciellt på kvällen så vill han äta hela tiden känns det som. Är det så för dig med? Går han upp i vikt så får han ju i sig det han ska och då är det nog mest tuttbehov han har kanske?
    Han går jättebra upp i vikt, så det ä inte det som är problemet. Som igår tex. Han åt på båda brösten. Vi gick och bytte blöja. Sen ville han äta igen, och fick båda brösten igen. Efter det skulle vi gå ut och cykla med storebror som är 3,5 år. Vi kom över gatan till grannen då började han skrika igen att han var hungrig. Fick gå in igen och ge honom lite ersättning och han slukade kanske 60 ml och sen var han nöjd. När storbror var liten fick han också ersättning som komplement. MEn då hade jag ju ingen annan att ta hänsyn till. Det är inte kul för storebror om vi kommer att ha det så här, att vi inte kommer nånstans för att lillebror skriker efter mat. Och det räcker inte med nappen för han är hungrig även om han ätit. 
  • Fridayyy

Men är det så dygnet runt eller bara ibland?? Hur många ggr per dygn äter han? Mina barn har alltid ätit ofta men inga långa stunder, mjölken som mättar mest kommer ju tydligen i slutet och jag vet inte hur länge man behöver amma innan den kommer fram.

• Tetran
    Fridayyy skrev 2011-06-10 14:22:24 följande:
    Men är det så dygnet runt eller bara ibland?? Hur många ggr per dygn äter han? Mina barn har alltid ätit ofta men inga långa stunder, mjölken som mättar mest kommer ju tydligen i slutet och jag vet inte hur länge man behöver amma innan den kommer fram.
    Många. Vet faktiskt inte hur många. Oftast äter han ganska länge. Vet inte heller när den feta mjölken kommer. Men jag ska hålla ut några veckor till så får vi se om det ändrar sig eller inte. Vill ju amma eg.
  • Daeminimon
    Tetran skrev 2011-06-10 14:17:13 följande:
    Han går jättebra upp i vikt, så det ä inte det som är problemet. Som igår tex. Han åt på båda brösten. Vi gick och bytte blöja. Sen ville han äta igen, och fick båda brösten igen. Efter det skulle vi gå ut och cykla med storebror som är 3,5 år. Vi kom över gatan till grannen då började han skrika igen att han var hungrig. Fick gå in igen och ge honom lite ersättning och han slukade kanske 60 ml och sen var han nöjd. När storbror var liten fick han också ersättning som komplement. MEn då hade jag ju ingen annan att ta hänsyn till. Det är inte kul för storebror om vi kommer att ha det så här, att vi inte kommer nånstans för att lillebror skriker efter mat. Och det räcker inte med nappen för han är hungrig även om han ätit. 
    Det där är helt normalt med ammade bebisar. Det betyder inte att de inte blir mätta, det är bara så att dels är bröstmjölken tunnare än ersättningen, och smälts snabbare, och dels så är han så liten att han inte är så jätteeffektiv när han suger än. Det tar ofta runt 8v att få amningen etablerad. Min Eddie åt var 45:e minut först veckorna. Jag kan lova dig att han inte gör det nu längre! Glad
    Ge det lite tid, han är ju alldeles ny fortfarande!
  • Labolina3

Jag kände precis som du att det inte var så kul för storebror om jag först skulle amma i "evighet" o sen även ge flaska så här blev det ersättning fullt. Ville inte att storebror skulle bli irriterad på o tycka illa om sin lillasyster ...

• Fridayyy
    Labolina3 skrev 2011-06-10 20:10:40 följande:
    Jag kände precis som du att det inte var så kul för storebror om jag först skulle amma i "evighet" o sen även ge flaska så här blev det ersättning fullt. Ville inte att storebror skulle bli irriterad på o tycka illa om sin lillasyster ...
    Jag tror dock att storasyskon klarar mer än vad vi tror. Hur var det inte förr? Då ammade ju mamman jämt..=) Jag tror inte mina äldre barn tycker illa om lillebror för att han ammas och det är ju så kort period i livet. Men tar det en "evighet" kan jag ju förstå att det blir jobbigt för alla.
  • Lilla Lime

vi slutade amma när han precis blev 2 månader. han blev inte nöjd. inte mätt o han krånglade sönder mig. jag pumpade o gav honom bröstmjölk varvat med ersättning några veckor. nu äter han bara ersättning o är så mycket gladare o nöjdare. han sover från omkring 10 på kvällen till 5 på morgonen. sen sover han till omkring 8-9. när jag ammade så sov han till 3 som längst sen ville han amma varannan timme fram till 10...

han krånglar när han äter ur flaska med. men det är lättare att hantera tycker jag. han vrider sig, sparkar. sätter fingrarna i munnen. skjuter i väg flaskan o blir arg för att jag tagit bort hans mat osv... så gjorde han vid amningen med så jag blev helt knäckt.

han äter omkring var 3 timme på dagen. så mycket enklare tycker jag. men amningen är som nån slags prestationsgrej. jag mådde jättedåligt för att jag "gav upp". men jag mår så mycket bättre nu så jag är ändå nöjd med beslutet.

en vän till oss fick barn en månad före oss o hennes bvc säger att hon ska amma 10 minuter på varje bröst o sen ingt mer. han äter var 4timme. så har hon gjort hela tiden. själv ammade jag hur länge som helst o han blev aldrig mätt. slabbade mjölk åt alla håll osv.

gör som du känner är bäst för dig. bröstmjölken är så grymt lättsmält att vissa kanske behöver mer. pröva kanske att ge ersättning om ni ska göra nåt som storebror vill o sett fram emot så kanske lillebror står sig lite längre.

jag tror att amning är olika för olika barn. för mig o wilhelm passade det helt enkelt inte. men det betyder inte att det inte passar nästa gång heller. men med erfarenheten jag har nu så tyckte jag inte det var nåt mysigt....

• Bollen2

Han brukar "kräva" ersättning ca. var 2½ timme eller max tre timmar. På natten kan det dock gå 10 timmar emellan mat! Så han behöver väl lite oftare på dagen istället :) Tre månader och äter ca 2dl varje gång. Han ammar lite också.

Svar på tråden Hur ofta äter era små ersättning?