• maand87

nekad kejsarsnitt

hej jag är omföderska födde en stor tjej den 11 februari 2006 .
    förlossningen gick relativt jävligt snabbt. dem han inte ge nån bedövning endast lustgas som jag fick ha i ca en timme . hela förlossningen var 3 timmar och 24 minuter. ja de e snabbt ja de kunde varit bra men de va de inte alls. efter förlossningen och väll hemma från bb fick jag en förlossnings psykos eller depression och kunde inte ta i min flicka på ett halvår. de va pga av förlossningen och dess snabbhet och hur grymt jävla ont ja hade. de va försent med bedövningar mm när ja kom in så var jag öppen 5 cm redan.
    att släppa kontrollen så en gång till och hamna i depresions träsket där sambon får ta hand om vår lille nyfödde kille (vi har tittat) skrämmer mig jätte mycket jag mådde inte alls bra. därav att vi väntat såpass länge med att skaffa ett syskon.

idag var vi in till förlossningsläkaren och han gav mig ett blankt nej du får inget snitt absolut inte du klarar en vaginalförlossning . han tryckte ner hela min lycka över bebisen i magen ja e gravid i vecka 21 nu men just nu önskar jag att jag inte va gravid att jag aldrig någonsin skaffat ett barn till i magen. de låter hemskt men så är de.
    så de besöket slutade med att jag bad dum fan till läkare att dra åt helvete tog mina papper och gick. hur gör man nu att göra abort e för sent med och jag gråter hela tiden och har djup ångest över detta.

• Svar på tråden nekad kejsarsnitt
  • Mantra

Jag är kluven i snitt frågan, det kostar staten runt hundratusen för ett snitt och man kan känna att det är slöseri med resurser att ge precis alla som vill ett snitt. Kanske samtalsterapi av något slag? Det är ju oftast mycket enklare andra gången man föder så du kan räkna med enklare tvåa! Man får ju inte vul hur som helst heller bara för att man är orolig, de tiderna sparas för de som verkligen är sjuka. Hade alla fått snitt som ville ha det så hade det inte funnits plats eller tider för snitt längre.

• Falangist
    Mantra skrev 2011-07-13 13:01:23 följande:
    Jag är kluven i snitt frågan, det kostar staten runt hundratusen för ett snitt och man kan känna att det är slöseri med resurser att ge precis alla som vill ett snitt. Kanske samtalsterapi av något slag? Det är ju oftast mycket enklare andra gången man föder så du kan räkna med enklare tvåa! Man får ju inte vul hur som helst heller bara för att man är orolig, de tiderna sparas för de som verkligen är sjuka. Hade alla fått snitt som ville ha det så hade det inte funnits plats eller tider för snitt längre.
    Den senaste siffran jag hörde var cirka 25 000 kronor för en vaginal förlossning och 40 000 kronor för ett kejsarsnitt. Tror de siffrorna är från 2009. Då har man inte räknat in kostnaden för akuta eller urakuta snitt i kostnaderna för de vaginala.
  • sophiefia

Förstår dig precis..
    hade en supersnabb förlossning på ungefär samma tid som du,men hann inte få någon smärtlindring som jag hade blivit sååå lovad i flera aurorasamtal..(meningslösa,då det bara hänger på en själv och smärtan ändå)..
    Tyckte det var en vidrig upplevelse,men som tur var tog den ju slut snabbt iaf..det enda positiva med vaginal är väl att jag hyfsat kunde klara mig och bebisen själva efteråt,för man har ju jädrans ont flera veckor efteråt,och vi flyttade och flyttstädade i samma veva..blä...och det hade jag inte fixat med snitt tror jag..
    Alla bvc-tanter blir ju så provocerade när man säger att ens upplevelser av en förlossning var vidrig..min barnmorska som förlöste mig tog jätteilla upp...men det skiter jag i. det är inte naturligt någonstans att trycka ut en bebis!
    det är min upplevelse iaf!=)

• astro

Du behöver bearbeta det du har gått igenom. Därför tycker jag att du ska försöka få tid hos en terapeut/kurator via Aurora.
    Det kan kanske dessutom leda till att du får ditt snitt i alla fall, eller en planerad igångsättning. Det finns fler läkare än den du talade med. Är de omöjliga på ditt sjukhus kanske du har ett annat inom räckhåll? Det skiftar nämligen väldigt, vissa sjukhus vägrar nästan alltid snitt medan andra är mycket mer liberala.

Om du förklarar för din BM att du blev så skärrad att abort nästan kändes vettigt fastän du är så långt gången så får du säkert hjälp. Läkaren skulle behöva en åthutning däremot, vilken okänslig knöl! 

• Kaxelsson

En igångsättning gör oftast ondare än en spontan förlossning då kroppen inte alls är redo.

Jag själv blev igångsatt i vecka 36 med första sonen.
    Det tog 3 dagar och slutade med utdragning med hjälp av tång.
    Jag hade Petedin, lustgas samt EDA bedövning och har aldrig haft så ont i hela mitt liv.
    Prinsen vägde drygt 2,5 kg och var 47 cm lång.

Med andra sonen gick det betydligt smidigare och gjorde inte alls lika ont och det var en spontanförlossning. Från att vara öppen 2 cm till att inom 30 minuter ligga med krystvärkar gjorde att jag inte hann med någon bedövning alls, inte ens lustgasen.
    Trots detta så var denna förlossning en riktig dröm i jämförelse med första.
    LillPrinsen vägde 3,1 och var 50 cm.

Det sägs att det blir lättare för varje gång.
    Tycker dock att du ska söka dig till en annan läkare som kan ordna det där med kejsarsnitt åt dig.

Önskar dig lycka till :))

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • Kraxa

Jag ville få kejsarsnitt när vårt första barn dog i magen i v 26 men det fick jag inte. Bäst för kroppen både fysiskt och psykiskt att genomgå en vaginal förlossning sa de. Å jag är jätteglad över detta nu. Förlossning nr två gjorde så ont att jag ville dö, förlossning tre gick lätt som en plätt. Det jag ville ha sagt är att det finns en anledning till att inte göra ett kejsarsnitt "bara" för att man är rädd. Jag kan inte med ord beskriva känslan jag hade när vi fick sätta oss i bilen och åka hem med ett dött barn i magen för att komma tillbaka dagen efter för igångsättning. Hade de gjort snitt på mig vid första förlossningen hade jag garanterat inte haft två barn nu. Jag hade inte vågat bli gravid. Mitt råd är att ta emot den hjälp du kan få med Aurora och läsa på själv.

• Läängtar

Vänd dig till ett annat sjukhus. Fy vilken jävla läkare, hoppas det löser sig!

• Once upon a time

Säger som ovanstående kommentar, vänd dig till ett annat sjukhus. Jag hade en normal förlossning som gick bra men den var otroligt smärtsam. När jag pratade med min kontakt på MVC efteråt så föreslog hon att om jag skaffar fler barn att jag kanske ska snitta istället. Därför håller jag med ovanstående om att det är viktigt att du får kontakt med rätt person. Kram

• Förväntansfull0406

Sälla snälla du!!!! Byta sjukhus omgående!! Total vägra helt enket att föda vaginalt. Var bestämd. Du kommer få ett snitt beviljat men du måste övertyga de om att du helt enkelt inte tänker föda vaginalt, Lycka till.

• Tokern

Tror det smartaste hade varit att acceptera hjälp från aurora-syrra, om det sen inte är tillräckligt kan det ge underlag till att bevilja snitt. Jag tror du skjuter dig i foten ts, genom att vägra aurorasamtal.

• Förväntansfull0406
    Tokern skrev 2011-08-04 21:29:18 följande:
    Tror det smartaste hade varit att acceptera hjälp från aurora-syrra, om det sen inte är tillräckligt kan det ge underlag till att bevilja snitt. Jag tror du skjuter dig i foten ts, genom att vägra aurorasamtal.
    Förlåt, jag missade det? Man måste nog gå på dessa samtalen, annars kan de nog neka dig ts. aurora är en del i själva terapin, som sedan kan leda till ett planerat snitt.
  • tove1982

Väntar själv på svar ang snitt.. Min barnmorska sa något lugnande till mig!!! INGEN kan tvinga dig att föda vaginalt!!!! Dem kan lirka vilja få dig på andra tankar är du bestämd och vägrar kan dem inget annat göra än att ge dig ett snitt lycka till

• Santis

hur kan man nekas snitt?? förstår att dom vill försöka få en att föda naturligt, men nu blir jag mycket nervös inför mitt kommande förlossningsamtal. 

lycka till!! berätta gärna hur det går 

Svar på tråden nekad kejsarsnitt