när sa erat barn mamma för första gången?
som rubriken lyder :)
som rubriken lyder :)
Båda mina var 11-12 månader. De jollrade ju ordlikt långt innan dess som mama och baba men verkligen sa mamma gjorde de inte förrän runt året. Det är ju rätt vanligt att de även jollrar mama i samband med mamma eftersom de märker att man ger respons . Min yngsta jollrade alltid mama när han var arg eller ledsen eller ville något......lätt ljudkombination och hade ju önskad effekt .-D.
har hört det en gång så jag väntar fortfarande
14 månader är han nu men hej, titta, kisse, katt, gunga och där finns tydligt i hans vokabulär så det är väl bara att vänta. Språket har inte riktigt varit prio ett för min lilla tornado
Min son är 18 månader men säger inte mamma =( Han kan säga andra ord i övrigt så som pappa, hej, hejdå, dricka och macka. Men han vägrar att försöka säga mamma =(
våra säger inte mamma ännu, men de är snart 5 månader bara.
dock så har sa lillebror hej första gången vid 9-10 veckor, och då menar jag verkligen hej. tog i allt han hade och kollade på presonen ch skrek ut HEJ! så söt så =)
däremot har han väl ingen aning om betydelsen av ordet =)
storebror har precis börjat med amam läten så får se om han säger mamma så småningom eller bara tränar talet =)
Vid 9-10 mån
hon säger mamma nu istället för ammamma.
Svårt att urskilja exakt men runt 12 månader sa han mer tydligt mamma och menade mig. Det som sades tidigare lät visserligen ibland som mama/baba/dada osv men var mer joller.
Han var nog uppåt 16 månader innan han använde ordet ordentligt och menade mig.
11månader.
Jag trodde att min dotter sa mamma för ca en månad sen, då hon var 9 mån. Förstod senare att det var "nam-nam" hon menade, för hon sa det alltid när det var mat på G... Hihi.
Nu säger hon mamma och pappa, fast det är inte alltid hon menar just det.
mina barn sa typ "mamamamamamam" när de var 3-4 månader, men det är ju svårt att veta om det var medvetet eller om det var lek med ljud. Men båda har varit tidiga i talet (vid drygt ett års ålder talade de flera meningar) så det kan ha varit medvetet.
sonen är 7½ och här säger man bababbaa och inte mamamaaa. så sonen försöker säga pappa och inte mamma.. är det vanligt att mamma kommer sist