tvåbarnsmor89 skrev 2011-06-08 10:17:51 följande:
Jag fick min lilla Linus i v.31+4 den 4/5 låg på neo(avd 35) på usö i 4v (så v:35+1 fick vi åka hem)
han låg först i kuvös i 1½v med cpap, infart i naveln för att ta prover(1v)
Han hade Cpappen med tryck (1½v)
Ekg (5dagar),
Droppen i handen med sockerlösningen och elektrolyser(2v)
puls/syremätaren(3½v)
sond(3½v)
och så fick han sola i 2½v innan bilirubinvärdet sjönk såpass mycket...
Men dag 2 på neo så fick han komma ur kuvösen och ligga kängerur på mig och på pappa... (de utvecklar tydligen lungor och alla andra organ mycket snabbar än att ligga själva i en kuvös, man på skyndar hemgången då som de sa..)och det var de jätte noga med på usö att se och höra mamma och pappa till barnet samt att barnet skulle så mycket som möjligt ligga kängeru än att ligga i kuvösen.. så han fick ligga på oss och sola med soltäcke och bara ha sollampan när han låg i kuvösen.
vi satt oftast med han från
6-8 sen rond
sen 9-12(sen gick vi och åt)
sen 13.30-17(vi åt igen)
18-22.30(då vi tog natten)
Om skötterskorna inte skulle göra något speciellt med han då fick han ligga i kuvösen..
sen fick han efter 1½v värme säng och komma in på vårat rum och bo med oss, då vi sondade han själva och på dagarna så "tränade vi flaskmatning" ute i vårdsalen med sköterskorna.. men med en sådan liten mun är det inte lätt att få in något.. men han lärde sig snabbt ändå. och efter 1v så åt han 90%av sina mål via flaska och vi sonde oftast bara 5-10ml av den 50ml han skulle äta
och allt gick jätte bra så läkarna pratade om hem gång redan i v.33 med sond då med 2timmar efter det samtalet fick Linus en kraftig infektion och hamnade tillbaka i cpap och allt och fick 2olika antibiotika dropp.
så vi vart kvar 10dagar extra på sjukhus
då Linus fick en jätte infektion och höll på att dö pga en jätte infektion slutades att andas och hela ansiktet och halsen svullnade upp, han hamnade tillbaka i cpap och fick 2olika antibiotiadropp(jag hade ju gbs vid förlossningen men vart ju själv inte behandlad mot det sen åkte jag på mjölkstockning och Linus hade fått i sig alla mina bakterier, då läkarna glömt/tyckte min gbs inte var så farlig(då jag själv inte kände mig sjuk) men när de tog prover på min mjölk när linus vart jättesjuk så visade den innehålla höghalter av streptokocker och stafylokocker så han hade blivit sjuk pga att jag inte hade blivit behandlad vid förlossningen... så nu är det slutpumpat för min del, då jag inte lyckats efter 2antibiotikakurer att bli av med alla bakterier, men mjölkstockningen är iallafall nu borta
men efter 10dagar med antibiotika så återhämtade linus sig bra och han kunde slippa alla maskiner igen..
så 5dagar efter att han hade slutat med antibiotikan fick vi åka hem på permission. Linus hade även rykt sonden ca 3ggr dagen de senaste 3dagarna så de ville inte sätta i den igen då de hade sådan problem att få ner den i han och fick upp blod varje gång så de struntade i den och vi fick de först 2dygen mata lite oftare istället...
Men efter det bakslaget så är det bra med Linus, har har dock problem med magen sedan han fick ersättningen, han har svårt att bajsa kan gå 1½-2dygn och han ska enl läkarna bajsa minst 1g/dygn när han är så här liten, och det märks då han bara ligger och tar i och inne på 2dyg så orkar han knappt inte äta... men gör sol/måne massagen och benmassagen som verkar hjälpa lite, sen har han ju magdroppar från sjukhuset(inte laxeringsmedel) men sen började han med järndroppar i onsdag och de gör ju inte saken bättre heller...
Han har fått börja ha egen sov/matklocka istället för var 3;de timme 60ml så ska han vakna och säga till när han är hungrig dock ska han äta minst 424ml per dag men verkar ha fungerat bra han vaknar var 4timme dagtid och äter 80ml sen på natten kan det gå 5timmar och äter då 90ml och han verkar mer nöjd över detta än att hålla var 3;de timme.
Man blir knäpp av att bara sitta inne på vårdsalen och höra alla maskiner pippa se alla läkare springa och gå osv sen tyckte jag att det var extra jobbit att vara ifrån storebror 4år och bara få se han 20min 1gång i v(vi bor 8mil enkel väg från sjukhuset..) och först få vara med han efter 4v
men som andra har sagt passa på att fråga så mycket du kan och fråga olika sköterskor för alla säger olika..) sen skrivdagbok, dels jätte skoj att ha sen och sen för dig själv för att du ska kunna berarbetta detta. jag sitter nu när jag har börjat landa och komit in i vardagen hemma med linus och storebror på 4år och läser igenom mina antekningar för att verkligen förstå vad som hände...
Vet de varför du fick tidigt?
kram på dig :)
Måste säga att din historia både skrämde mig lite men samtidigt är jag så glad att allt gick bra för er. Måste ha varit så läskigt när han fick de där infektionerna, jag vet knappt vad jag ska ta mig till nu och då är ändå min lilla flicka super stark hittills.
Det hade jag aldrig klarat, jag hade inte klarat att vara ifrån min äldsta dotter ens en vecka.
Jag hade blivit ett psykiskt vrak, dessutom tänkte jag passa på att vara hemma nu medan hon fortfarande ligger i kuvös och jag inte kan samvårdas med henne, och sedan flytta tillbaka till sjukhuset för att knyta an det sista någon vecka innan hon får komma hem igen. För att jag ska kunna vara en bra mamma till båda mina döttrar känns det som den bästa lösningen, men jga måste säga att det sliter något fruktansvärt, jag mår dåligt vart jag än är någonstans nu. Dåligt samvete för vilka val jag än gör just nu.
Jag fick för tidigt då man upptäckte på ett ultraljud att fostervattnet höll på att ta slut och att hon var tillväxthämmad och inte växte, så dom planerade att ta ut henne pga utav det. Sådan otrolig tur att dom kollade henne för hon hade inte överlevt många dagar/1vecka till i det lilla vattnet hon hade. Så vi är evigt tacksamma ändå att dom hittade detta även om det nu inte riktigt blev som vi hade tänkt från början.
Hur stor var din pojk när han fick komma hem? Hade han någon som helst hjälp när du äntligen fick ta med honom hem?
Kram